ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 29 مرداد 1400 ساعت 12:07 https://www.migna.ir/news/54561/آداب-معاشرت-چت-کردن-ویس-دادن-شبکه-های-اجتماعی -------------------------------------------------- ۱۰ نکته کوتاه درباره پیام‌دادن در فضای مجازی عنوان : آداب معاشرت ( چت کردن و ویس دادن) در شبکه های اجتماعی -------------------------------------------------- این روز ها با پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن نوع ارتباطات سریع، فضای مجازی تقریبا همه گیر شده و همین گستردگی فضای مجازی باعث شده است که بخشی از زندگی ما در فضای مجازی طی شود.از همین رو قصد داریم تا شما را آشنا کنیم با نوع صحیح این ارتباطات و آداب معاشرت در فضای مجازی. متن : شبکه های اجتماعی هم مانند زندگی واقعی و محیط فیزیکی نیازمند رعایت آداب مخصوص به خودش است که در این مقاله سعی داریم بعضی از این نکات رو برای شما به اشتراک بگذاریم. یه شخص با اصالت و مودب کسی هست که آداب معاشرت را نه تنها در محیط فیزیکی و حقیقی بلکه در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هم رعایت کند. قطعا دانستن این آداب اجتماعی و عمل کردن به آن ها به بهبود روابط شما کمک بسیاری می تواند بکند... فقط کافیست شما بخواهید. شاید برای شما پیش آمده است که در گروه های تلگرامی، واتس اپ، اینستاگرام یا عضو شوید و بعد از آن افرادی به فضای چت خصوصی شما یعنی همان پیوی یا دایرکت مراجعه کنند. چه حسی به شما دست خواهد داد؟ شاید از خود بپرسید این دیگر کیست و چرا مزاحم من شده است؟! پس حواسمان باشد و بی اجازه وارد حریم خصوصی افراد نشویم. اگر کار مهم و ضروری داشتید می توانید با کسب اجازه از فرد به صورت های مختلف، (مثلا اگر در گروهی هستید و آشنایی نسبت به طرف مقابل خود ندارید با توجه به شرایط و قوانین گروه از فرد بپرسید که آیا اجازه هست که به پیوی یا دایرکت شما مراجعه کنم؟) در صورت کسب اجازه به پیوی فرد مراجعه کنید. قبل از رفتن به گروهی، اهداف آن گروه را بررسی کنید: اگر می خواهید در گروهی عضو شوید، اهداف آن گروه را بررسی کنید و بسنجید که آیا در گروهی که عضو شدید طبق اهدافی که در سر دارید است یا نه؟ آیا محتوای گروه با محتوایی که مد نظر دارید هم راستا است یا نه؟ چه کسانی در گروه عضو هستند؟ نوع مکالمات به چه صورت است؟ متناسب با تعصبات، افکار سیاسی و باور های مذهبی شما است یا نه؟ و برای چه می گوییم که قبل از عضو شدن در گروهی اهداف آن را بررسی کنید؟ زیرا بعد از عضو شدن شما در گروه ممکن است صحبت هایی بین دوستان و محتوایی که انتشار داده می شود، دور از تصورات ذهنی شما باشد و همین امر باعث ناراحتی شما شود و حتی ممکن است باعث و بحث و جدال شود. پس بهتر است برای اینکه وقت گرانبهای خود را نکُشید و انرژی منفی را در خود جاری نکنید از اهداف گروه با خبر شوید و سپس عضو گروه شوید. احترام به قوانین گروه هر گروهی متناسب به نوع محتوا و هدف گروه، قوانین خاص خودش را دارد که معمولا در قسمت اطلاعات گروه گفته شده است یا به صورت پیامی جداگانه در گروه ارسال می شود. نمونه ای از قوانین گروه ها به صورت زیر است. لطفا از انتشار محتوای بی ربط در گروه پرهیز فرمایید. از صحبت های بی جا و گفتگو های دونفره و چاق سلامتی پرهیز کنید. بدون اجازه هرگز وارد پیوی دوستان نشوید. به هیچ عنوان بدون هماهنگی وارد پیوی مدیرگروه یا استاد نشوید. از بحث های سیاسی به شدت پرهیز کنید. از گذاشتن هرگونه پیامی که بار منفی را القا می کند خودداری فرمایید. تبلیغات و اشتراک لینک در گروه ممنوع می باشد. انتشار مباحث و محتوای گروه بدون کسب اجازه غیرقانونی می باشد. لطفا قبل از اضافه کردن افراد در گروه هماهنگی لازم انجام شود. و پس بهتر است به قوانین گروه ها احترام بگذارید. تا فرهنگ استفاده از فضای مجازی شکل بگیرد و از این طریق به موفقیت و پیشرفت اجتماعی دست پیدا کنید. بدون اجازه افراد را در گروه ها اضافه نکنید! تقریبا همه ی ما بدون اینکه خبر داشته باشیم یهویی در گروهی اضافه شدیم که اصلا نمی دانیم گروه چیست و برای چه ایجاد شده!!! و از گروه و افراد حاضر در گروه خوشمان نیاید و به دنبال بهانه باشیم برای خارج شدن از گروه. در واقع اگر کسی را بدون اجازه به گروهی عضو کنیم مرتکب نوعی بی احترامی نسبت به آن شخص شده ایم. پس بهتر است قبل از اینکه فردی را در گروهی اضافه کنیم، از فرد اجازه بگیریم. این کار نشان دهنده فرهنگ اجتماعی می باشد. جوری سؤال نپرسید که شبیه تفتیش عقاید و بازجویی باشد در چت یا گفتگوی آنلاین با شخصی که در بیرون از فضای آنلاین نمی شناسید، سؤالات مربوط به زندگی شخصی یا سؤالات کاری که ممکن است محرمانه باشد، نپرسید. سؤالات کاری را وقتی بپرسید که مطمئن شده باشید، شخص مخاطب شما، کارش در همان قسمت مورد بحث باشد. علاوه بر آن در گروه های آنلاین و هنگام گفتگوی گروهی، خطاب قرار دادن ِ یک نفر و پرسیدنِ نظرش راجع به یک موضوع (مخصوصا سیاسی یا عقیدتی) درست نیست. البته از آنجایی که پرسش گران چنین سؤالاتی اغلب آدم های بی ادبی هستند و من امیدی ندارم که به این توصیه عمل کنند، به مخاطبان چنین سؤال هایی توصیه می کنم، که فرصت ایجاد تنش را از این مزاحمان (ترول) بگیرند. یکی کلیدواژه ی شناسایی این افراد این است: می توانم از شما یک سؤال بپرسم؟ این سؤال را چه در فضای گفتگوی گروهی و چه انفرادی از شما پرسیدند جواب منفی بدهید. اگر هم علت پرسیدند بگویید: شما از من پرسیدی و من هم جواب دادم. اگر قرار است جواب من دلخواه شما باشد دیگر چه سؤال و اجازه گرفتنی؟ در این حالت وقتی سؤال کننده بخواهد بر خلاف نظر شما حرفش را بزند، بهترین فرصت را به شما می دهد که او را حذف یا مسدود کنید. مورد بعدی مثلا هنگامی که یک شخصی مطلب یا عکسی را در یک گروه قرار می دهد و مستقیم به شما اشاره می کند که نظرتان چیست. چه داخل گروه و چه به صورت مستقیم، به چنین درخواست هایی جواب ندهید و زیر بار نروید که مجبور به پاسخ هستید. حتی نگویید جواب نمی دهم و اگر اصرار کرد، بگویید: من کار و زندگی دارم و قرار نیست هر کسی که سؤالی مطرح کرد من به او جواب بدهم. به این شیوه باشد باید کل ۲۴ ساعت به ابهامات دیگران در باره خودم جواب بدهم حق دارید از گروه خارج شوید اگر فکر می کنید به مباحثی که در گروه طرح می شود علاقه مند نیستید، اعضای آن را نمی شناسید یا سنخیتی با آنها ندارید، شجاعانه گزینه خروج را انتخاب کنید و به خودتان این حق را بدهید که در معرض پیام های ناخواسته ای که ممکن است حتی از نظرتان آزار دهنده باشد قرار نگیرید. قوانین ترک گروه فرض کنید با دوستانتان در فضای حقیقی دورهمی دارید و در حال صحبت و خوش و بش کردن. ناگهان یکی از دوستانتان بدون خدافظی و کلمه ای صحبت کردن جمعتان را ترک کند؛ چه حسی به شما دست می دهد؟ دقیقا فضای مجازی هم مانند فضای حقیقی است. همانطور که در فضای حقیقی احترام هایی را برای دیگر دوستان قائل هستیم و باید و نباید هایی برای جمع خود دارید، در فضای مجازی هم باید به همین گونه باشد. بدترین راه اینست که یهو و بدون هیچ خبری از گروه خارج بشوید .. Sara left the group...l به راحتی لفت می دهیم و میرویم.. اینکه بدون خدافظی و هماهنگی، بنا به هر دلیلی ناگهانی از یک گروه خارج شوید قطعا حس بدی را برای دیگر مخاطبین به وجود می آورد. پس بهتر است قبل از اینکه از گروهی لفت دهید و خارج شوید، دلیل ترک گروه را محترمانه در گروه مطرح نمایید. و با یک خدافظی گروه را محترمانه ترک نمایید تا اینگونه حس بدی را برای اعضای گروه ایجاد نکنید. زمان مراجعه به چت خصوصی افراد شما وقتی بخواهید به یک اداره ای مراجعه کنید، در چه ساعتی از شبانه روز می روید؟ یا هنگامی که می خواهید به خانه ی یکی از دوستان یا اقوامتان سری بزنید، در چه ساعتی می روید؟ در واقع پیوی یا چت خصوصی افراد هم به همینگونه است. تایم و زمان مشخصی دارد و اگر غیر از ساعات مشخص به چت خصوصیشان مراجعه کنید در واقع نوعی مزاحمت ایجاد کرده اید. و اگر حتی در صورت آنلاین بودن جواب شما را ندهد نباید ناراحت شوید و به قصد اهانت برداشت کنید. زیرا مثل فضای حقیقی باید نسبت به ساعات حضور در چت خصوصی افراد آگاهی داشته باشید. البته این موارد استثناهایی نیز دارد که با توجه به شناخت نسبت به فرد مورد نظر و هماهنگی با آن موردی ندارد. هر مطلبی را فورا به اشتراک نذارید از آنجایی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یک مطلب خیلی سریع پخش می شود و گاهی شاید تقریبا همه مردم را باخبر کند ، پس موقع فرستادن هر مطلبی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باید حساسیت بیشتری به خرج بدهیم و هر مطلبی که به دستمان می رسد، یا هر مطلبی که احساس می کنیم دوست و آشناهایمان ممکن است از آن خوششان بیاید را سریع ارسال نکنیم. تقریبا همه ما شاهد کلیپ های پخش شده ای از یه سری افراد در اینترنت بودیم که چیزی که از یک شخص بدون اجازه اش پخش شده مشکلات زیادی برای فرد در زندگی شخصی و شغلی اش از جمله به هم خوردن زندگی مشترک، خجالت کشیدن از حضور در اجتماع یا مسخره شدن توسط دیگران و شده است. یا حتی گاهی به دلیل آگاه نبودن از برخی مسائل و نداشتن اطلاعات کافی از یک موضوع ، مطلبی را با دیگران به اشتراک گذاشتیم که باعث می شود شایعه ای در فضای مجازی پخش بشود که باعث رنجش دیگران بشویم یا ترس و وحشتی برای حفظ آبرو را بین مردم ایجاد کنیم. اما افرادی که آداب اجتماعی و آداب شهروندی را به خوبی بلد هستند جزو این دسته از افراد نیستند و چیزی را فورا به اشتراک نمی گذارن. و قبل از انتشار هر مطلبی خود را جای دیگران می گذارند که هدف از انتشار این پست چیست؟ نکند با انتشار این پست زندگی دیگران بپاشد و یا آسیبی به شخص یا گروه و قومی وارد شود و حتی شاید کودک یا نوجوانی با خواندن متن و یا دیدن کلیپ ارسالی من از مسیر صحیح زندگی خارج شود که گناه این کار گریبان من و خانواده ام را در زندگی نگیرد. شایعات و بازار خرافه را داغ نکنید شاید پیام های بی معنایی را دیگران با آب و تاب فراوان بنویسند و برای شما ارسال کنند، اما قبل از آنکه در احساسات تان غرق شوید، سراغ عقل تان بروید و تا از درست بودن آن پیام مطمئن نشده اید آن را به اشتراک نگذارید؛ این موضوع زمانی که پای پیام های عقیدتی و سیاسی که منافع گروه یا ملتی در آن دخیل است به میان می آید، پررنگ تر هم می شود. این روزها اینترنت به شما امکان جست وجوی چنین پیام هایی و مطمئن شدن از صحت شان را داده است پس اگر خبری در مورد وقوع یک زلزله در یکی از استان ها برای تان آمده، قبل از منتشر کردنش سری به خبرگزاری های معتبر بزنید و تا مطمئن نشده اید، آن را با دیگران به اشتراک نگذارید. مراقب حریم خصوصی تان باشید پیش از فرستادن عکس های تان در هر کدام از گروه ها، به این موضوع توجه کنید که تصاویر ارسالی شما در تلفن همراه اعضای گروه ذخیره می شود. آیا در چنین صورتی حاضرید عکس های تان را با آنها به اشتراک بگذارید؟ این شما هستید که با انتشار پیام های مناسب باید به حریم خصوصی تان احترام بگذارید و نمی توانید درصورتی که تصاویری که به اشتراک گذاشته اید در اختیار غریبه ها قرار گرفت، سهم خود را این اتفاق نادیده بگیرید. آداب فرستادن ویس و پیام صوتی چند سالی است که اپ های فضای مجازی امکان فرستادن پیام های صوتی را اضافه کرده اند و با استقبال خوبی هم روبه رو شد چون دیگر نیازی به تایپ کردن ندارد. اماااا ویس دادن برای هر کس و هر موقعیتی مناسب نیست! برای اشخاص بالاتر از خودتان از لحاظ کاری، یا اگر از کسی درخواستی دارید یا افراد غریبه ویس نفرستید. چون از ظاهر ویس کوچکترین اطلاعات یا اشاره ای به موضوع شما را نمی شود استخراج کرد. و این به این معنی است که فرد را ملزم می کند وقتش را در اختیار شما بگذارد؛ گویا وقت شما مهم تر از اوست و او وظیفه دارد که ویس هارا گوش کند. پس بهتر است تایپ کنید که او در یک نگاه بتواند تصمیم بگیرد که آیا جواب شما را بدهد یانه؟! شاید با خود بگویید که ویس راحت تر است! اما اشتباه نکنید پیام صوتی برای شما راحت تر است. نه برای گیرنده! وقتی شما برای یکی از اساتیدتان که فردی است که مخاطبین زیادی با آن در ارتباط هستند، چهار پنج دقیقه ویس می فرستید، گیرنده با یک بسته در بسته مواجه می شود که هیچ تصوری از محتوای این بسته ندارد. حتی نمی داند که موسیقی برایش ارسال کردید یا حرف زدید! بنابراین نمی تواند برای این پیام برنامه ریزی کند که آیا در وقت آزادش گوش دهد یا فوری باید به آن جواب دهد. و این باعث می شود که شانس جواب گرفتنتان کم شود. اگر می خواهید ویس بفرستید، از طریق پیام متنی اجازه بگیرید که آیا می توانم مفصل درباره درخواستم در ویس توضیح دهم یا خیر؟ بهتر است اگر ویس می فرستید در کنارش خلاصه ی درخواستتان را تایپ کنید که موضوع درخواستتان چیست و چرا باید ویس را گوش دهد و چقدر برای پاسخ دادن زمان دارد؟ ویس گوش دادن برای فردی که سرکار، در کلاس، درخیابان و است یک دردسر به حساب می آید. پس احتمال دریافت جواب برای خودتان کمتر می شود. پس فکر نکنید که با ویس دادن به او لطف می کنید! چه زمانی ویس دهیم؟ وقتی که فرد را می شناسید و روابط تعریف شده دارید. مثلا با همکارتان که باهم هماهنگ هستید. البته بهتر است بپرسید که با کدام مورد راحت تر هستند؟! از لحاظ کاری هم به یاد داشته باشید که نمی شود در محتوای پیام های صوتی جستجو کرد و شاید بعدا وقتی دنبال یک پیام خاصی می گردید به مشکل بربخورید. وقتی می خواهید با فردی که به شما پیوند نزدیک دارد احساستان را منتقل کنید ویس گزینه خوبی است. مثلا برای تبریک به یک دوست، فامیل یا تسلیت به عزیزان یا احوال پرسی. در اینجا احساس شما مهم تر از کلماتی است که می گویید. پس ویس گزینه خوبی است. اما این اصل مهم را فراموش نکنید که مردم این روز ها وقت شنیدن یک ویس نیم ساعته را ندارند! به مخاطب توجه کنید وقتی با شخصی وارد گفتگوی زنده می شوید، وقت بگذارید. تصور کنید که به یک مغازه رفته اید و مغازه دار همچنان در حال صحبت با تلفن است، قطعا این بی ادبی خواهد بود. هر از گاهی مخاطب را مطلع کنید که تمام توجه تان به او است؛ مثلا با نوشتن تأییدیه یک جمله و این، هم برای احترام است و هم این که در نظر داشته باشید اگر با چند نفر در حال صحبت باشید یا حواس تان به کارهای دیگر (حتی خواندن اخبار در فاصله زمانی دریافت پیام بعدی) باشد، ممکن است اصل موضوع را اصلا نفهمید. خوردن و آشامیدن در حین صحبت تلفنی هم، همین اثر را دارد. بفهمید کجا هستید پیام تان را قرار است در یک گروه خانوادگی به اشتراک بگذارید یا اینکه گروه هدف شما، همکاران تان هستند؟ قبل از اینکه گزینه forward را انتخاب کنید، نگاهی به اعضای گروه مورد نظر بیندازید و به این فکر کنید که پیام شما را قرار است چطور تفسیر کنند. آیا جوکی که در آن صفحه می فرستید ممکن است از نظر یکی از اعضای گروه که شرایط مشابهی دارد برخورنده به نظر برسد؟ آیا گروه خانوادگی شما که از خاله گرفته تا مادربزرگ در آن عضو هستند، جای خوبی برای انتشار پیامی که انتخاب کرده اید است؟ همه را دعوت نکنید اگر قصد دارید یک گروه تشکیل دهید، همه کسانی که برای تان عزیز هستند را در آن گروه عضو نکنید. قرار نیست همه کسانی که دوست شان دارید، در همه گروه هایی که عضو هستید حضور داشته باشند. همکارتان که نه بچه دارد و نه علاقه ای به صاحب فرزند شدن، چه دلیلی دارد در گروه فرزندپروری که شما عضوش هستید حاضر باشد؟ چرا باید همسرتان در گروه فامیلی که ممکن است حرف های کهنه و مگویی در آن گفته شود حضور داشته باشد؟ مواظب شوخی و طنز باشید همانند ارتباطات ایمیلی، در لایو و چت کردن هم در خصوص طنز، احتیاط کنید. در مکالمات اینترتی کاری و تجاری جوک و لطیفه نگویید. اگر طرف مقابل شما با لحن طنز سخن گفت، شما هم با احتیاط می توانید یک مقدار طنز را در صحبت تان داشته باشید. تفاوت های شخصی و فرهنگی ممکن است باعث سؤ تفاهم شود و موضوعی که برای شما طنز است برای طرف دیگر، بی مزه یا حتی توهین آمیز باشد. همه گروه ها را جوک دانی نکنید یک لطیفه بامزه می تواند لبخند را به لب خیلی از افراد بیاورد، اما این اصل نباید بهانه ای برای به اشتراک گذاشتن لطیفه در همه گروه هایی که عضوشان هستید شود. اگر در گروهی علمی که بچه های قدیمی دانشکده تان شما را در آن عضو کرده اند حضور دارید، بهتر است به انتشار همان محتوای رسمی کفایت کنید و جوک های تان را به گروه های صمیمی تر یا خانوادگی ببرید. خنده خوب است؛ اما اگر بی جا باشد می تواند برخورنده و آزار دهنده به نظر برسد. به مخاطب برای پاسخگویی زمان بدهید نوشتن مسلسل وار بهترین روش برای این است که مخاطب شما را نادیده بگیرد و به ادامه صحبت تان توجه نکند. فرستادن سؤال های پشت سرهم بدون این که منتظر پاسخ قبلی باشید، بیشتر بازجویی است تا گفتگوی آدمیزادی. سؤال را بنویسید و منتظر پاسخ باشید، مخاطب شما ممکن است نتواند به اندازه شما سریع تایپ کند. برنامه های پیام رسان اینترنتی اغلب امکان این را دارند به شما وضعیت فعلی را اعلام کنند که کاربر مخاطب در حال تایپ است (is typing a message ) صبر کنید تا پس از دریافت پاسخ، سؤال بعدی را بپرسید. خشم تان را قورت دهید اینکه شما و یکی دیگر از اعضای گروه در موردی اختلاف نظر داشته باشید عجیب نیست و اینکه شما در مورد این اختلاف نظر با او صحبت کنید هم دور از ذهن نیست، اما اجازه ندهید واکنش های حساب نشده و ناگهانی شما فضای گروه را تنش آلود کرده و دیگران را از عضو شدن در چنین گروهی پشیمان کند. مؤدب باشید و قضاوت نکنید! شما ممکن است تمام ساعت های کاری و حتی غیرکاری تان را پشت کامپیوتر بنشینید، ولی خیلی ها این شکلی نیستند و در واقع زندگی هم دارند، اگر ناراحت نمی شوید! به جز این که سرعت پاسخ گویی شان ممکن است کند باشد، در عین حال پاسخ شان ممکن است کوتاه و مختصر باشد و حتی به نظر بیاید که در موضوع بحث سواد حداقلی را ندارند. سعی کنید در مراحل اول گفتگو، راجع به مخاطب حکم ندهید. اگر مخاطب در باره یک موضوعی نمی داند لازم نیست که همان لحظه او را از خواب غفلت و جهل مرکب بیدار کنید! حرفه ای و مؤدب برخورد کنید. صرفا بخاطر این که مخاطب تان از لطفا و سپاسگزارم استفاده نمی کند، دلیل نمی شود که شما هم این شکلی برخورد کنید. همه چیز را کپی نکنید شاید از نظر شما موضوعی جالب، قابل تامل یا حتی بامزه به نظر برسد اما وقتی قصد کپی کردن آن را دارید، باید به اهدافی که یک گروه برایش شکل گرفته و علائق اعضایی که در آن گروه حضور دارند فکر کنید. اگر گروه مورد نظر تنها با هدف انتشار اخبار اقتصادی شکل گرفته است، دلیلی ندارد یک داستان قشنگ را در آن کپی کنید و اگر در گروه فرزندپروری عضو هستید، بهتر است از انتشار شعرهای تان در آن خودداری کنید. مراقب تک تک حرف های تان باشید پیامی که در گروه منتشر می کنید، بعد از رسیدن به تلفن همراه دیگر اعضای گروه بخار نمی شود و از بین نمی رود. یادتان نرود که تک تک حرف های شما می تواند عواقبی را به همراه داشته باشد. استفاده از استیکر و ایموجی استیکرها ابزار مناسبی هستند که می شود احساس همراه با متن را به مخاطب منتهی کرد. مثلا هنگام شوخی با مخاطب خندانک 🙂 را می توانید استفاده کنید. در برنامه هایی مانند واتساپ، تلگرام و ایتا و در گروه های چند نفره نیز، استفاده پشت سر هم از استیکر، اسپم (هرزنامه) حساب می شود و باید در استفاده از استیکر، تعادل را رعایت کنید. یعنی یک استیکر طنز در موقعیت صحبت خودمانی و غیر رسمی می تواند غافلگیرانه بخنداند ولی اگر تعداد و تنوع آن از حد بگذرد بی اثر خواهد بود. از طرف دیگر در گفتگوی دو طرفه وقتی یک مخاطب در برابر جملات شما صرفا استیکر بنویسد، نشان از بی توجهی به شما و مشغول بودن در یک گفتگو یا کار دیگر است. مثلا وقتی شما چند عکسی که گرفته اید برای یک مخاطب بفرستید و او در پاسخ به اغلب آن ها صرفا استیکر برای تان بفرستد، این بی احترامی است. مخاطبی که بخودش زحمت نوشتن دو کلمه توصیف و تحسین یا انتقاد را ندهد، بهتر است حذفش کنید. وقت شناس باشید اجازه ندهید بی خوابی شما دیگران را هم بی خواب کند. مطمئن باشید شنیدن صدای پیام های واتساپ،وایبر،تلگرام و... در ساعت 2 شب برای کسانی که عادت دارند ساعت 11 بخوابند آزار دهنده است، پس حتی در یک گروه خانوادگی یا دوستانه که با اعضایش احساس صمیمیت می کنید هم مثل خروس بی محل، بدون نگاه کردن به ساعت پیام نفرستید. ۱۰ نکته کوتاه درباره پیام دادن در فضای مجازی همه ما هر روز بارها به گوشی مان سرک می کشیم. به جای زنگ زدن و پیامک فرستادن از پیام رسان ها استفاده می کنیم اما گاهی نکات بسیار ساده ای را رعایت نمی کنیم و اسباب رنجش خودمان و دیگران فراهم می آید. در این مورد صدها نکته می شود نوشت اما عجالتاً این ۱۰ نکته پایه را مرور کنیم: ۱- اگر کسی یک بار خیلی زود پیام ما را دید و جواب داد به این معنی نیست که همیشه بیکار است و روی گوشی خوابیده و از این به بعد موظف است خیلی زود جواب بدهد و اگر دیر جواب بدهد به ما بی احترامی کرده است. ۲- ما از حال روحی کسی که آن طرف خط است خبر نداریم. وقتی پیام می دهیم نمی دانیم او در چه شرایطی است. انتظار نداشته باشیم آدم ها همیشه شاد و خوش مشرب باشند. خود ما مگر همیشه حوصله دیگران را داریم؟ ۳- اگر پیام صوتی کاری می دهیم کوتاه و گویا باشد. کمتر کسی حوصله گوش دادن به یک پیام چند دقیقه ای دارد برای همین روی دور تند می گذارد و لحن که بخش بزرگی از پیام را تشکیل می دهد از بین می رود. ۴- از ارسال پیام های کیلویی، صبح و ظهر و شب به خیرهای کلیشه ای با دسته گل و ایموجی خودداری کنیم. اگر کسی برایمان مهم است چند کلمه تایپ کنیم یا پیام صوتی بفرستیم. ۵- اگر به تازگی از کسی شماره گرفته ایم دلیل نمی شود که انتظار داشته باشیم در تمام پیام رسان ها تمام پیام های فورواردی ما را ببیند و بخواند و واکنش نشان دهد. ارسال بیش از حد پیام لزوماً دوستی ها را عمیق نمی کند. اگر در شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام کسی که شهرت دارد را می شناسیم اصرار نکنیم که شماره تماس بدهد. ۶- از فوروارد اخبار و عکس و کلیپ برای دیگران خودداری کنیم. الان تقریباً همه به اخبار دسترسی دارند؛ مگر این که مورد خاص و ویژه ای باشد که طرف مقابل حتماً باید ببیند. ۷- اگر پیام را تایپ می کنیم و متن طولانی است، از شماره گذاری، ایموجی و سایر ابزارها استفاده کنیم تا ملال آور نباشد. پلکان بلند هر ساختمانی حتماً چند پاگرد برای چاق کردن نفس دارد. ۸- حواس مان باشد که پیام های ما به ویژه آنها که کاری هستند ممکن است توسط طرف مقابل برای نفر سومی ارسال شود. حتی در پیام دادن دوستانه وقتی پشت سر نفر دیگری حرف می زنیم این یک سند است و ممکن است دست آن نفر برسد. حتی اگر تیک سوم وجود ندارد، همیشه فکر کنیم که نفر سومی ممکن است پیام ما را ببیند. ۹- هر کدام از ما روزانه ده ها و صدها پیام دریافت می کنیم. پیام رسان ها جوری طراحی شده اند که وقتی پیام کسی را دریافت می کنیم و نمی بینیم ممکن است زیر پیام های تازه قرار بگیرد و به اعماق برود و از جلوی چشم دور شود. گاهی این اتفاق برای خودمان هم می افتد. به همین دلیل اگر کسی پیام ما را نمی بیند دلیلش این نیست که در اولویت او قرار نداریم و دوستمان ندارد و برایش مهم نیستیم و ... گاهی اتفاق است. پیش می آید. ۱۰- لحن پیام را رعایت کنیم. صحبت به خیر خوبی؟ چطوری؟ با صبح تان به خیر حال شما خوب است؟ در معنی یکی است اما در لحن بسیار تفاوت دارد. اولی نشانه دوستی و صمیمیت است و دومی رسمی بودن. بسیاری اوقات همین واژه های ساده باعث اختلافات عمیق خانوادگی و سوءتفاهم های بسیار شده است.