ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 21 مرداد 1394 ساعت 0:17 https://www.migna.ir/news/32502/کسانی-اولویت-قبولی-آزمون-استخدامی-آموزش-پرورش-قرار -------------------------------------------------- متقاضیان آزمون استخدامی آموزش و پرورش بخوانند عنوان : چه کسانی در اولویت قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش قرار دارند؟ -------------------------------------------------- بعد از فراز و نشیب های بسیار بالاخره زمان قطعی آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد اما جزییات و سهمیه این آزمون حرف و حدیث هایی را در پی داشته است که می توان عدم آگاهی کافی ازهدف برگزاری آزمون را علت آن دانست. متن : حکایت آزمون های استخدامی مساله ای است که مطرح شدن آن در هر زمان موجب شکوفاشدن جوانه هایی از امید برای جوانان جویای کار می شود امیدی که معمولا پس از فرآیندهای پیچیده آزمون ها  رو به افول می رود و کام آنان  را تلخ خواهد کرد . * هدف اصلی آزمون جذب نیروهای پیش دبستانی است ممکن است در طول سال چندین آزمون استخدامی  برگزار شود که هدف آنها  به کارگیری نیروی جوان کشور در عرصه های مختلف است که در جای خود نکته بسیار مثبتی خواهد بود. اما نباید این مساله را فرامو ش کرد که آزمون استخدامی پیش رو در آموزش و پرورش با هدفی کمی متفاوت تر برگزار می شود و هدف اصلی آن جذب مربیان پیش دبستانی و نیروهای حق التدریس شاغل در این نهاد آموزشی است. با توجه به بحث تغییرات بنیادین در نظام آموزشی و به کارگیری نظام 3-3-6 که صحبت های اولیه آن در زمان وزیر اسبق مطرح شد ، نیروهای پیش دبستانی از چرخه نظام آموزشی فاصله گرفتند و  به بخش خصوصی واگذار شدند که همین مساله وضعیت استخدامی آنها را با اما و اگرهایی مواجه کرد. بانگاهی به پیشینه آزمون به خوبی در می یابیم که اولویت اصلی مجلس هم از طرح برگزاری این آزمون ساماندهی به شرایط معلمان  مذکور بوده است  تا در فرایند تغییرات آموزش و پرورش امنیت شغلی آنان تامین شود. وزیر آموزش و پرورش هم به این مساله نگاه ویژه ای داشته و این موضوع را متذکر شد که این اولویت به حدی است که تا سقف 20 درصد نیروهای پیش دبستانی را مقدم بر سایر شرکت کنندگان می داند و انتظار می رود بیشترین جذب نیرو هم از این تعداد اعلام نیاز مربوط به این نیروها باشد. *سریال آزمون های استخدامی، با پایانی نامعلوم نیروی انسانی از پایه های اصلی نهاد فرهنگی و تربیتی  آموزش و پرورش است و باید نیروهایی کارآزموده و عاشق به این عرصه را پذیرا باشد. در بازه های مختلف زمانی صحبت از تکمیل نیروی انسانی در قالب برگزاری آزمون استخدامی به میان آمده که برخی از اعلام نیازها پایانی را به همراه نداشت و فقط در مرحله  تئوری باقی ماند . گواه این مدعا برگزاری آزمون استخدامی است که صحبت های اولیه آن اردیبهشت سال 92 مطرح شد اما در آخرین روزهای کاری وزیر اسبق تصمیم بر این شد که معلم‌ها از طریق دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و فقط در مواردی خاص از طریق آزمون جذب شوند،.در واقع لغو آزمون مطرح شد. اما مدتی بعد و پس از  حرف و حدیث های بسیار محمد بطحایی معاون پشتیبانی وزیر در اسفند ماه سال گذشته خبرهایی اولیه از برگزاری آزمون را اطلاع رسانی کردو بعد از طی قریب به پنج ماه علی اصغر فانی وزیر محترم آموزش و پرورش برگزاری آزمون استخدامی را به طور قطع در تابستان 94 اعلام  کرد و به کارگیری این نیروهای جذب شده را از سال 95 بعد از گذراندن دوره های آموزشی در دانشگاه فرهنگیان ذکر کرد.   گفتنی است براساس صحبت های مسولان آموزش و پرورش برگزاری آزمون در 27 شهریور ماه به طور قطع انجام می گیرد.   * کیفیت برگزاری آزمون موردتجدیدنظر قرار گرفت   محمد فاضل مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش علت واگذاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش  به سازمان سنجش کشور را عملکرد بهتر این سازمان در برگزاری انواع آزمون های رسمی کشور نظیر کنکور سراسری دانست و خاطر نشان کرد: سازمان سنجش در برپایی آزمون ها از سابقه و تجربه خوبی برخوردار است و سعی بر این است که آزمون آموزش و پرورش هم با نهایت دقت و صحت انجام شود، بنابراین بهترین گزینه سازمان سنجش بود. *اما و اگرهای ثبت نام در آزمون استخدامی به تایید سخنان وزیر آموزش و پرورش قرار بر این شد که شرایط آزمون از صبح روز دهم مرداد ماه در سایت سازمان سنجش وزارت علوم و آموزش و پرورش قرار گیرد که این مساله با تاخیر مواجه شد و همین تاخیر تا حدودی متقضیان را در برگزاری آزمون با تردید رو به رو کرد اما بالاخره بعد از ظهر همان روز شرایط اعلام شد و خبری خوش از برگزاری آزمون  رابرای  متقضیان ها  به ارمغان آورد. *شرایط  آزمونی که  چندان هم امیدوارکننده نبود به پیرو اعلام شرایط برای شرکت در این آزمون ، اعلام شرایط برای برخی چندان هم رضایت بخش نبود و از جمله این شرایط مساله سقف سنی برای متقضیان بود که باعث می شود بسیاری از جویندگان کار از گردونه این آزمون حذف شوند و گاها آخرین شانس خود برای استخدام در نهادهای دولتی را از دست بدهند. دکتر فانی در خصوص سقف سنی خاطر نشان کرد: این وضعیت منطبق با ضوابط سازمان مدیریت و برنامه ریزی است و وزارت آموزش و پرورشی نقشی در آن ندارد. مساله دیگر تقلیل نیروها از 5000 نفر به 3700 نفر است چراکه نزدیک به 1300 نفر بدون آزمون پذیرفته خواهند شدو از این تعداد فقط 630 نفر خانم مورد نیاز آموزش و پرورش است. در این میان نباید هزینه های  ثبت نام را هم از نظر دور داشت ، هزینه ای که برای هر نفر 48  هزار تومان درنظر گرفته شده است و با نگاهی اجمالی می توان دریافت مجموع این حق ثبت نام ،مبالغ بسیاری را برای آموزش و پرورش برجای گذارد . نکته مهم اینجاست که با گذشت چهار روز از زمان ثبت نام بیش از 62 هزار نفر در آزمون استخدامی ثبت نام کرده اند. مساله بعدی میزان پذیرش نیرو در شهرهای بزرگ بود که بنابر اعلام نیاز ، تعداد بسیار اندکی را اعلام کرده اند به طور مثال برای تهران این عدد در مجموع 190 نیروی آقا و خانم است که قطعا جوابگوی نیازبه نیروی انسانی نخواهد بود و شواهد کمبود نیروی انسانی را به وضوح روشن می کند. سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی در خصوص تامین نیروی انسانی کافی به کمک آزمون استخدامی پیش رو گفت: با توجه به نیازهایی که آموزش و پرورش در جذب نیرو دارد توجه به نیازهای منطقه‌ای در نقاط مختلف کشور سهمیه‌ها را تعیین می‌کند.   درست است که باید به مناطق کم بهره توجه بیشتری شود اما آیا کم توجهی به شهرهای بزرگ که بنابر دلایل مختلف ،جمعیت زیادی را در خود جای داده ، کمبودهای علمی در حجم وسیع را به دنبال نخواهد داشت؟ در پایان امید است که این پذیرش نیرو با تمام فراز و نشیب هایی که داشته بتواند در راستای تحقق بهبود نظام آموزشی راه گشا باشد و به خدمت گرفتن جمعیت هدف یعنی نیروهای پیش دبستانی و حق التدریس توفیق کافی داشته باشد و منتظر خواهیم بود تا کابینه دولت فعلی با تدابیر مناسب ، دامنه ی امید را بیش از پیش در جامعه گسترش دهد . گزارش از آتوسا دولتیاری