ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 10 بهمن 1401 ساعت 19:22 https://www.migna.ir/news/61131/تنهایی-افزایش-بیماری-آلزایمر-مرتبط -------------------------------------------------- زهرا علی‌دوست عنوان : تنهایی با افزایش بیماری آلزایمر مرتبط است آلزایمر شایع‌ترین بیماری عصبی است. -------------------------------------------------- آلزایمر شایع‌ترین بیماری عصبی است تعداد مبتلایان به آلزایمر همچنان در حال افزایش است بیماری آلزایمر عموما از حدود ۶۵ سالگی شروع می‌شود متن : اگرچه بیماری آلزایمر با افزایش سن خود را نشان می‌دهد، اما عادات و سبک زندگی شما هم ممکن است بر خطر ابتلا به این نوع زوال عقل تأثیر بگذارد.  دکتر جورج رتالی، متخصص مغز و اعصاب و عضو انجمن عصب شناسی فرانسه، ۹ سوال را مطرح می‌کند تا با پاسخ به آنها، وضعیت خود را نسبت به این بیماری بسنجید. اختلال حافظه اغلب با بیماری آلزایمر همراه است. در واقع، آلزایمر شایع‌ترین بیماری عصبی است. از میان 50 میلیون مورد بیمار مبتلا به اختلال حافظه که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سراسر جهان ثبت شده، 60 تا 70 درصد به بیماری آلزایمر نسبت داده می‌شود. تعداد مبتلایان به آلزایمر همچنان در حال افزایش است، چگونه از خطر ابتلا به این بیماری مطلع شویم؟ چطور باید بفهمیم که در معرض ابتلا به آلزایمر قرار داریم یا خیر؟ بهترین راه حل شناخت عواملی است که احتمال ابتلا را تشدید می‌کنند. سن و جنسیت اصلی‌ترین عوامل موثر هستند بیماری آلزایمر عموما از حدود ۶۵ سالگی شروع می‌شود.البته ممکن است پیش از این سن نیز علائمی از آلزایمر مشاهده شود، اما این مورد بسیار کم است. سن برای ابتلا به زوال عقل کافی نیست، اما اگر با عادت های بد ترکیب شود، می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. دومین عامل خطر اصلی که نمی‌توانید بر آن تأثیر بگذارید، جنسیت شماست. در واقع زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند. بر اساس آمار رسمی، ۶۰ درصد مبتلایان را زنان تشکیل می‌دهند. فراتر از این عوامل خطر، رفتارهایتان نیز می‌تواند از شما در برابر بیماری محافظت کند. اهمیت داشتن یک سبک زندگی درست فواید سبک زندگی سالم در رابطه به بسیاری از بیماری‌ها به اثبات رسیده است، آلزایمر نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخورداری از یک رژیم غذایی متعادل، از ارکان حفظ زندگی سالم است. دکتر «رتالی»، متخصص مغز و اعصاب برای ما این طور توضیح می‌دهد: حفظ مغز ما از طریق یک رژیم غذایی خاص و به‌ویژه از طریق اتخاذ رژیم مدیترانه‌ای انجام می‌شود. چندین مطالعه این موضوع را تایید کرده‌اند. کافئین در دوزهای متوسط ​​نیز می‌تواند در پیشگیری از این بیماری نقش داشته باشد؛ ما در مورد ۱ تا ۲ فنجان در روز صحبت می‌کنیم. فراتر از محافظت از مغز، اتخاذ یک سبک زندگی خوب همچنین به مهار بیماری، در صورت وجود آن، کمک می‌کند. این متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: «یک سبک زندگی سالم برای افرادی که به آلزایمر مبتلا شده‌اند، نیز مفید است. این کار از بدتر شدن بیماری جلوگیری می‌کند. و مهمتر از همه، داشتن یک سبک زندگی سالم، خطر ابتلا را برای افرادی که زمینه ژنتیکی دارند، کاهش می‌دهد». بنابراین، یک سبک زندگی مضر خطر ابتلا به آلزایمر را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. این عوامل خطر به رفتار شما بسیار مرتبط است و برای آگاهی از میزان خطر باید سؤالاتی را از خود بپرسید. این ۹ سوال را بخوانید و جواب بدهید، پاسخ مثبت به آنها خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را پیش بینی می‌کند.   آیا در خانواده‌تان فردی را دارید که مبتلا به آلزایمر شده باشد؟ در این اشکال ارثی، جهش یک ژن خاص است که به طور سیستماتیک باعث ایجاد بیماری در فرد ناقل این تغییر ژنوم می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد که اشکال ارثی این بیماری نادر است. موارد ارثی ابتلا به آلزایمر فقط چند درصد موارد ابتلا را تشکیل می‌دهند و البته در سنین بسیار پایین، بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی آشکار می‌شوند. کمبود خواب دارید؟ توصیه می‌شود که بزرگسالان بین ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابند. این زمان خواب برای عملکرد صحیح بدن و همچنین مغز ما ضروری است. دکتر رتالی توضیح می‌دهد که: «اگر خواب با کیفیت پایینی دارید، یا مدت زمان خوابتان ناکافی است (کمتر از ۶ تا ۷ ساعت بین ۵۰ تا ۷۰ سالگی)، یا کلا کم‌خواب هستید، این وضعیت می‌تواند بر سلامت مغز شما تأثیر بگذارد.» کم‌تحرک هستید؟ اثرات مضر سبک زندگی کم‌تحرک بسیار زیاد و در ارتباط با بیماری آلزایمر است. در واقع، چندین مطالعه نشان داده‌اند که انجام فعالیت بدنی منظم به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک می‌کند. افرادی که فعالیت بدنی متوسط ​​یا شدید دارند، در مقایسه با افرادی که خیلی کم تمرین می‌کنند، احتمال ابتلا به بیماری‌های عصبی شناختی را حدود ۳۰ درصد در خود کاهش می‌دهند. روزانه الکل مصرف می‌کنید؟ مصرف الکل نیز با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. مصرف بیش از حد الکل با سه برابر شدن خطر ابتلا به زوال عقل به‌طور کلی و دو برابر شدن خطر ابتلا به بیماری آلزایمر همراه است که آن را به یک عامل خطر اصلی قابل اصلاح برای این بیماری‌ها تبدیل می‌کند. به‌ندرت مغزتان را تحریک می‌کنید؟ انجام فعالیت‌هایی مانند حل کردن جدول کلمات متقاطع، خواندن یا بافتن می‌تواند مغز شما را تحریک کرده و آن را قوی تر کند، و به این ترتیب باعث جلوگیری از ابتلا به آلزایمر می‌شود. همیشه استرس دارید؟ استرس و اضطراب نیز با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است. برای جلوگیری از این امر، یاد بگیرید که با صرف زمان برای خود یا تمرین مدیتیشن رها شوید. در تغذیه‌تان، قند زیادی وجود دارد؟ مصرف زیاد انواع قند و خوراکی‌های شیرین باعث افزایش وزن و چاقی می‌شوند، ضمنا خطر بسیاری از بیماری‌ها مانند آلزایمر را نیز افزایش می‌دهد. روزانه از محصولات پروتئینی فرآوری‌شده مصرف می‌کنید؟ محصولات فرآوری‌شده در زندگی روزمره ما حضور پررنگی دارد، اما همین محصولات برای عملکرد شناختی ما مضر هستند. بسیاری از مطالعات خطر خوردن بیش از حد غذاهای فرآوری‌شده را ثابت کرده‌اند. نمک و موادنگه‌دارنده زیادی که در این خوراکی‌ها وجود دارند، از اصلی‌ترین عوامل خطرزا محسوب می‌شوند. زیاد تنها هستید؟ تنهایی و نداشتن ارتباط اجتماعی نیز با افزایش بیماری آلزایمر مرتبط است. زندگی اجتماعی به‌عنوان یک عامل محافظ در برابر بیماری آلزایمر شناخته شده است.