ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 18 ارديبهشت 1394 ساعت 10:35 https://www.migna.ir/news/30801/نحوه-هدایت-تحصیلی-دبیرستانی-ها-سال-جدید -------------------------------------------------- معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد عنوان : نحوه هدایت تحصیلی دبیرستانی‌ها در سال تحصیلی جدید -------------------------------------------------- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به اعلام آخرین آمار جمعیت دانش آموزی به تفکیک مقاطع تحصیلی پرداخت و روند هدایت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی را در سال تحصیلی جاری را تشریح کرد. متن :   مهندس علی زرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر در دوره اول متوسطه دو میلیون و 52 هزار و 131 دانش آموز، در دوره دوم متوسطه دو میلیون و 762 هزار و 122دانش آموز و در دوره پیش دانشگاهی 430 هزار و 982 دانش آموز مشغول تحصیل هستند، اظهار کرد: البته این آمار به استثنای محصلان نظام آموزشی بزرگسالان است.   وی افزود: بر این اساس 441 هزار و 747 دانش آموز نیز در نظام آموزشی بزرگسالان ادامه تحصیل می‌دهند.   به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، نظام‌هایی چون آموزش از راه دور و بزرگسالان به این علت تعریف شده تا افرادی که از نظام آموزش رسمی خارج می‌شوند، بتوانند از روش‌های جایگزین استفاده کنند.   زرافشان درباره روند هدایت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش ‌و پرورش هدایت تحصیلی بر اساس چهار عامل علاقه، استعداد، نیازهای کشور و امکانات انجام می‌شود. از آنجا که امسال آخرین سالی است که ساختار 6 - 3 - 3  را داریم و ورودی به دوره دوم متوسطه را نخواهیم داشت، بنابراین مشمولان هدایت تحصیلی صرفا دانش آموزان پایه اول دوره دوم متوسطه هستند.   وی ادامه داد: بر اساس این چهار عامل، هر ساله توافق نامه‌ای را با ادارات کل آموزش و پرورش تنظیم و ظرفیتی را برای رشته‌های مختلف معین می‌کنیم تا در مناطق مختلف اعمال شود. یک تقسیم بندی به جمعیت دانش آموزان در دو شاخه نظری و فنی و حرفه‌ای باز می‌گردد. اکنون 41 درصد دانش آموزان در شاخه فنی تحصیل می‌کنند که باید مراقبت کنیم این درصد حفظ و بتدریج ارتقا پیدا کند.   معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این نسبت باید برای شاخه فنی و کارودانش بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای عالی به 48.26 درصد برسد، عنوان کرد: از سوی دیگر تقسیم بندی رشته‌ها در شاخه نظری مورد توجه است و باید تعادلی در آن برقرار شود. از مجموع محصلان شاخه نظری، 47 درصد در رشته تجربی، 23 درصد در رشته ریاضی و 30 درصد در رشته انسانی درس می‌خوانند.   زرافشان تاکید کرد: باید تلاش کنیم آمار رشته تجربی را کاهش و بر جمعیت محصلان ریاضی و انسانی بیفزاییم. متاسفانه در برخی مدارس چون غیرانتفاعی و تیزهوشان این نسبت بسیار متفاوت است و به عنوان مثال از یک دوره 60 نفره، 55 نفر به رشته تجربی می‌روند.   وی با بیان اینکه در آینده با مشکل پشت کنکور ماندن محصلان رشته تحصیلی و همچنین اشتغال آنها مواجه می‌شویم، گفت: اکنون شانس قبولی در کنکور برای تجربی‌ها 50 درصد ولی برای ریاضی و فیزیک 110درصد است.   به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش جمعیت دختران در رشته تجربی بیش از پسران است.