ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 7 تير 1391 ساعت 6:15 https://www.migna.ir/news/12199/توصيه-هاي-يك-متخصص-تغذيه-كنكوري-ها-ناشتا-جلسه-امتحان-نرويد -------------------------------------------------- عنوان : توصيه‌هاي يك متخصص تغذيه‌ به كنكوري‌ها؛ ناشتا به جلسه امتحان نرويد -------------------------------------------------- متن : يك متخصص تغذيه با بيان اينكه استفاده از خوراكي‌هاي بسيار شيرين چون كشمش، خرما، توت و انجير در زماني كه وعده‌ غذايي مصرف نشده، بويژه هنگام صبح كه فرد ناشتا است به هيچ وجه توصيه نمي‌شود، گفت: استفاده از شيريني‌ها را بايد به بعد از صرف غذا موكول كرد. دكتر محمدرضا وفا در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به قرار گرفتن در آستانه برگزاري كنكور سراسري و همچنين سپري شدن ايام امتحانات براي دانشجويان به ارائه نكات تغذيه‌اي ضروري براي گذراندن هر چه بهتر اين روزها پرداخت و گفت: در اين ميان پيروي از يك الگوي تغذيه‌اي سالم بيش از پيش ضروري است. وي ادامه داد:‌ اين افراد سعي كنند 5 تا 6 ميان وعده‌ي غذايي داشته باشند و اين‌گونه نباشد كه يك وعده را حذف كنند و به جاي آن در يك وعده ديگر بر حجم مواد غذايي مصرفي خود بيفزايند و پرخوري كنند. بايد توجه داشت كه پرخوري فرد را دچار مشكلات گوارشي و متابوليكي مي‌نمايد. استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ضمن تاكيد بر گنجاندن مواد غذايي از هر چهار گروه اصلي هرم غذايي شامل شير و لبنيات، نان و غلات، سبزي‌ها و گوشت‌ها و مواد پروتئيني، در برنامه غذايي روزانه گفت: استفاده از نان و غلات سبوس‌دار چون نان‌هاي سنگك و تافتون بر نان‌هاي لواش، باگت و فرانسوي ترجيح دارند. همچنين استفاده روزانه از سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه و سالم لازم است. انواع گوشت‌ها نظير گوشت قرمز، سفيد، ماهي و ميگو را نيز در صورت امكان به صورت آب‌پز و كبابي مورد استفاده قرار داده و از مصرف غذاهاي سرخ شده و تحت فرآيند قرار گرفته چون كنسروها اجتناب نماييد. پنير، تخم‌مرغ و مغز دانه‌ها نيز در گروه چهارم قرار مي‌گيرند كه استفاده از آنها نيز مجاز و لازم است.