ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 7 خرداد 1402 ساعت 19:48 https://www.migna.ir/news/61933/ترمیم-ارتباط-مشکلات-رایج-روابط -------------------------------------------------- عنوان : ترمیم ارتباط و مشکلات رایج روابط اگر با شریک زندگی خود مشکل دارید، قدم‌های کوچک بردارید -------------------------------------------------- اگر مدام مشاجرات مشابهی دارید یا با همسرتان با همان الگوهای ارتباط نادرست رفتار می‌کنید، رابطه‌تان در خطر است درباره نحوه ارتباط با شریک زندگی خود به گونه‌ای که برای هر دوی شما مفید باشد، بیشتر بیاموزید متن : آیا تا به حال برایتان پیش آمده که با همسر خود دعوا کنید در حالیکه دقیقاً نمی‌دانید دعوا برای چه بوده است؟ احتمالا مشکلتان این است که درک درستی از یکدیگر ندارید ممکن است یکی از شما دیگری را به خاطر مشکلی سرزنش کند یا رفتاری منفعلانه-پرخاشگرانه داشته باشد، به هر صورت اگر می‌خواهید رابطه‌تان پایدار بماند، باید این نشانه‌های ارتباط ضعیف را ترمیم کنید. درباره نحوه ارتباط با شریک زندگی خود به گونه‌ای که برای هر دوی شما مفید باشد، بیشتر بیاموزید. مشکلات رایج ارتباطی در یک رابطه را شناسایی کنید اغلب، اتفاقات کوچک در روابط است که افراد را خوشحال می‌کند. به آخرین خنده‌ای که با همدیگر داشته‌اید فکر کنید یا فیلمی را که با هم از آن لذت بردید را به یاد بیاورید. همان قدر که شیرینی‌های کوچک می‌توانند دلگرم‌کننده باشند، دلخوری‌های کوچک نیز می‌توانند رابطه شما را به پایین بکشند. به نمونه‌های عدم ارتباط زیر توجه کنید. آیا هیچ کدام برایتان آشنا به نظر می‌رسد؟ منفعل – تهاجمی بودن:رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه آزاردهنده است، اما معمولا عادتی است که می‌توانید آن را ترک کنید. ممکن است غرغر کنید، عصبانی باشید، یا کاری کنید که شریک زندگی‌تان در مورد کارهایی که انجام داده‌، شروع به حدس زدن بکند تا بفهمد چه عاملی باعث شده که شما از دست او عصبانی شوید. اگر این سبک ارتباطی در خانواده شما (خانواده‌ای که در آن بزرگ شده‌اید) متداول بوده است، احتمالا خودتان متوجه رفتار اشتباهتان نمی‌شوید. اگر با شریک زندگی خود مشکل دارید، قدم‌های کوچک بردارید. دفعه بعد که همسرتان شما را ناراحت کرد، نفس عمیقی بکشید و به او بگویید که کاری که انجام داده، شما را آزار داده است. در دفعات اول ممکن است متعجب شوید که چقدر همسرتان مشتاق گوش دادن است. ساختن فرضیات در ذهن: آیا شما و همسرتان از نظر سنی با هم فاصله زیادی دارید یا با زبان‌های متفاوتی بزرگ شده‌اید؟ شاید یکی از شما در برقراری ارتباط بسیار صریح باشد، در حالیکه دیگری به آنچه نیاز دارد اشاره می‌کند. شاید در حالی که شریک زندگی شما در حال رشد است، شما در حال دست و پنجه نرم کردن با سلامت روان خود باشید. همه این موقعیت‌ها می‌توانند باعث شوند احساسات هر دو طرف جریحه‌دار شوند، خصوصا زمانی که شما در مورد اختلافات خود صحبت نکنید و به فرضیات ناعادلانه ذهنی در مورد طرف مقابل متوسل شوید.به گزارش سیناپرس، دفعه بعد که از اقدامات عجیب یا آزاردهنده شریک زندگی خود عصبانی شدید، به جای نتیجه‌گیری سریع، برای سوال پرسیدن از او وقت بگذارید. توجه نکردن: یکی از ناراحت‌کننده‌ترین موقعیت‌ها زمانی که با طرف مقابل صحبت می‌کنید و او به شما توجه نمی‌کند. شاید حواسش به موضوعات کاریش است، شاید هم مشغول فهرست کردن کارهای ذهنی است یا فقط حواسش پرت شده باشد. به همسرتان بگویید که چقدر مشغله او به چیزهای دیگر به احساسات شما آسیب می‌رساند – و تمام تلاش خود را بکنید تا در مکالماتتان به اندازه کافی حضور فعال داشته باشید. اگر یکی از شما یا هر دویتان مبتلا به اختلال عدم توجه و تمرکز (ADHD) هستید، علائمی دارید نظیر حواس پرت شدن، تمرکز روی بلندترین یا براق ترین شی اتاق، یا فراموش کردن آنچه گفته‌اید؛ طبیعتا چنین شرایطی برای هر دو طرف آزاردهنده و ناامیدکننده است. بنابراین بدون معطلی، به دنبال درمان این اختلال باشید پیش از اینکه مشکلاتی جدی برای زندگی مشترکتان به وجود بیاورد. سرزنش کردن. سرزنش شریک زندگی خود برای هر اتفاقی که در یک رابطه می‌افتد آسان است – اما احتمالاً درک می‌کنید که بیشتر مشکلات ارتباطی شامل هر دوی شما می‌شود. هنگامی که با شریک زندگی خود در مورد مشکلی صحبت می‌کنید، به جای اینکه در مشکلات به وجود آمده، مدام او را مقصر بدانید و توضیح دهید که چقدر اشتباه کرده، از جملاتی با فاعل «من» استفاده کنید تا به همسرتان بگویید در زمانی که او به شیوه‌ای خاص رفتار می‌کرده، شما چه احساسی داشته‌اید. یاد بگیرید چگونه ارتباطتان را اصلاح کنید بحث کردن با شریک زندگی‌تان طبیعی است، اما اینکه ساعت‌ها بحث کنید، به یکدیگر توهین کنید، یا با هم حرف نزنید، نشان‌دهنده شرایط سالمی نیست. همچنین اگر مدام مشاجرات مشابهی دارید یا با همسرتان با همان الگوهای ارتباط نادرست رفتار می‌کنید، رابطه‌تان در خطر است. در مورد استفاده از تکنیک‌های زیر برای ترمیم ارتباط آسیب‌دیده‌تان فکر کنید: سبک مجادله خود را یاد بگیرید. آیا احساسات خود را فریاد می‌زنید؟ آیا فهرستی ذهنی از اعمال ناشایست همسر خود دارید تا بعداً از آنها به عنوان مهمات استفاده کنید؟ هرچه بیشتر در مورد خود، از جمله نقاط قوت و ضعفتان بدانید، ارتباطات شما سالم‌تر خواهد شد. محرک‌های خود را بشناسید. آیا موضوعی وجود دارد که همیشه همسر شما را عصبانی کند؟ شاید روشی که به احساسات شریک زندگیتان پاسخ می‌دهید، جرقه مشاجره را برانگیزد. زمانی که آرام هستید با همسرتان وقت بگذارید تا محرک‌های عاطفی خود را یادداشت کنید و در مورد نحوه برخورد با آنها در صورت بروز دوباره صحبت کنید. به فکر زوج درمانی باشید. نباید منتظر بمانید تا زندگی مشترکتان نابود شود. خیلی زود تراپیست مجربی پیدا کنید و مشکلات رابطه‌تان را با او مطرح کنید تا به راه‌حل‌های درست دست یابید. چطور بفهمیم که رابطه درست کار نمی‌کند؟ بسیاری از روابط به شیوه‌ای دراماتیک ختم نمی‌شوند. در عوض، آنها در طول ماه‌ها یا سال‌ها از بین می‌روند. ممکن است با شریک زندگی خود تعامل ضعیفی برقرار کنید زیرا یکی یا هر دوی شما باید روی مهارت‌های ارتباطیتان کار کنید. نشانه‌های زیر را در یک رابطه در نظر بگیرید، اگر این نشانه‌ها را دارید باید درست و حسابی به فکر شرایط و ادامه رابطه‌تان باشید: شما چندین علامت هشداردهنده یافته‌اید که نمی‌توانید از آنها بگذرید، مانند دروغ گفتن، بی‌وفایی یا سوءاستفاده عاطفی به عنوان یک تاکتیک استدلال؛ شما هیچ علایق مشترکی ندارید و به سرگرمی‌های همسرتان اهمیت نمی‌دهید؛ متوجه می‌شوید که با هم سازگار نیستید. شاید رابطه شما بر اساس میل به تنها نبودن بنا شده و احساساتی واقعی نسبت به یکدیگر ندارید؛ به‌طور کلی تلاش برای برقراری ارتباط را متوقف کرده‌اید، و حتی مطالعه درباره نحوه تعامل را اتلاف وقت می‌دانید. رفع تعامل ضعیف در یک رابطه آسان نخواهد بود. اما اگر هر دو طرف متعهد به یادگیری نحوه برقراری ارتباط موثرتر و صادقانه باشید، رابطه شما با گذشت زمان بهبود خواهد یافت.