ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 11 خرداد 1402 ساعت 13:16 https://www.migna.ir/news/61960/خوراک-خواب-اثر -------------------------------------------------- عنوان : خوراک بر خواب اثر دارد چگونه چیزی که می خوریم بر خواب ما تأثیر می گذارد -------------------------------------------------- خوراک بر خواب اثر دارد تغذیه و خواب خوب برای سلامتی ضروری است آنچه می خوریم می تواند به طور مستقیم بر کیفیت خواب ما نیز تأثیر بگذارد متن :  خوراک بر خواب اثر دارد  تغذیه و خواب خوب برای سلامتی ضروری است آنچه می خوریم می تواند به طور مستقیم بر کیفیت خواب ما نیز تأثیر بگذارد ما می دانیم که رژیم غذایی چگونه می تواند بر سلامت عمومی تأثیر داشته باشد، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان داد: آنچه می خوریم می تواند به طور مستقیم بر کیفیت خواب ما نیز تأثیر بگذارد.  تغذیه و خواب خوب برای سلامتی ضروری است. هم بدن ما را قادر می سازد که سالم بماند و هم با بیماری ها مبارزه کند. در حالی که این دو عامل رابطه مهمی دارند، این یک رابطه پیچیده است که دربرگیرنده چندین سیستم بدن به هم پیوسته است. نکته اصلی این است که تشخیص ارتباط بین خواب و تغذیه و بهینه سازی هر دو برای تضمین سلامتی مهم است. مطالعات قبلی بررسی کردند: چگونه چیزی که می خوریم بر خواب ما تأثیر می گذارد. با این حال، مطالعات کمی در نظر گرفته اند که چگونه رژیم های مختلف به طور مستقیم بر کیفیت خواب تأثیر می گذارد. اکنون، یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد بررسی کرده است که آیا رژیم‌های غذایی مختلف بر خواب تأثیر می ‌گذارند یا خیر. جاناتان سدرنایس (Jonathan Cedernaes) پژوهشگر مسئول این مطالعه گفت: رژیم غذایی نامناسب و خواب کم خطر ابتلا به چندین بیماری عمومی را افزایش می‌ دهند. از آنجایی که آنچه می خوریم برای سلامتی ما بسیار مهم است، بررسی کردیم که آیا برخی از اثرات سلامتی رژیم های مختلف می تواند تغییراتی در خواب ما داشته باشد یا خیر. محققان ۱۵ شرکت کننده مرد سالم را انتخاب کردند و به طور تصادفی به آنها یک رژیم غذایی پرچرب با قند بالا (HFHS) یا یک رژیم کم چرب و کم قند (LFLS) دادند. به شرکت کنندگان دستور داده شد تا عادات خواب معمول خود را حفظ کرده و از آنها خواسته شد که خواب روزانه خود را در یک دفترچه ثبت کنند. در پایان هر وعده غذایی، خواب شرکت کنندگان در یک آزمایشگاه خواب کنترل می شد. محققان دریافتند:در حالی که شرکت کنندگان صرف نظر از رژیم غذایی که می خورند برای مدت یکسانی می خوابند، کیفیت خواب بین دو گروه تفاوت هایی وجود دارد. سدرنایس می ‌گوید: ما به طور خاص فعالیت‌های موج آهسته را بررسی کردیم، معیاری که می ‌تواند نشان دهنده میزان ترمیم ‌کنندگی خواب عمیق باشد. به طرز جالبی دیدیم که خواب عمیق در مقایسه با مصرف غذای سالم‌تر، در زمانی که شرکت‌ کنندگان غذای ناسالم می‌ خوردند، امواج کمتری از خود نشان داد. این تأثیر همچنین تا شب دوم ادامه داشت، زمانی که شرکت کنندگان را به رژیم غذایی مشابه تغییر دادیم. اساساً، رژیم غذایی ناسالم منجر به از بین رفتن خواب عمیق می شود. خواب با موج آهسته که با نام خواب عمیق نیز شناخته می شود، نقش مهمی در بازیابی مغز و تثبیت خاطرات دارد. محققان خاطرنشان کردند که تغییرات کیفیت خواب مرتبط با رژیم غذایی مشابه تغییراتی است که با افزایش سن و بی خوابی مشاهده می شود. اما آن‌ها در حال حاضر نمی ‌دانند که تاثیرات خوردن یک رژیم غذایی ناسالم‌تر چقدر طولانی‌ مدت است و نمی ‌توانند آن را روی یک ماده خاص در رژیم قرار دهند. سدرنایس در خاتمه گفت: همچنین انجام آزمایش‌های عملکردی، برای مثال برای دیدن اینکه آیا عملکرد حافظه می ‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد یا خیر، جالب خواهد بود. در حال حاضر، ما نمی دانیم که کدام مواد موجود در رژیم غذایی ناسالم، عمق خواب عمیق را بدتر می کند.شرح کامل این مطالعه در مجله Obesity منتشر شده است.