ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 24 شهريور 1400 ساعت 13:08 https://www.migna.ir/news/55020/فناوری-کمک-کودکان-مبتلا-اوتیسم-می-آید -------------------------------------------------- عنوان : فناوری به کمک کودکان مبتلا به اوتیسم می‌آید -------------------------------------------------- دانشمندان در حال توسعه برنامه ای برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم و ​​هایپرلکسی برای درک آنچه می‌خوانند هستند. اگرچه این تحقیق هنوز در مراحل اولیه خود است، اما گروهی متشکل از هشت کودک مبتلا به اوتیسم و هایپرلکسی که در مداخله ۶ هفته‌ای شرکت کردند، پیشرفت قابل توجهی در درک خواندن و درک گوش دادن نشان داد. متن : هایپرلکسی شرایطی است که در آن کودکان پیش دبستانی علاقه اولیه زیادی به حروف نشان می‌دهند به نحوی که برای سن آن‌ها بسیار فراتر است. آن‌ها می‌توانند کلمات را به طور دقیق رمزگشایی کنند، اما بدون درک معنای آن ها. این بیماری بیشتر در بین کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) شایع است. تقریباً ۶ تا ۲۰ درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم دارای بیش فعالی هستند. در مورد این که آیا این کودکان مانند همسالان بزرگسال خود که معمولاً در حال رشد هستند، مطالعه می‌کنند، بحث‌های زیادی در ادبیات وجود دارد. یافته‌های یک مطالعه قبلی مک گیل نشان داد که به نظر می‌رسد کودکان مبتلا به اوتیسم و ​​هایپرلکسی از مسیر منحصر به فرد خود به سوی سوادآموزی استفاده می‌کنند تا اینکه مهارت‌های سواد را به همان شیوه‌ای که معمولاً کودکان در حال مطالعه انجام می‌دهند، توسعه دهند. این امر برای مطالعه در سال‌های اولیه پیامد‌هایی دارد. محققان از گروه آموزشی روانشناسی در دانشگاه مک گیل در حال حاضر یک برنامه مبتنی بر قرص طراحی کرده اند که بر اساس نقاط قوت کودکان طراحی شده است تا به آن‌ها در درک مطلب کمک کند. این امر به حمایت و مشارکت والدین برای تقویت مهارت خواندن فرزندان آن‌ها متکی است.   اگرچه این تحقیق هنوز در مراحل اولیه خود است، اما گروهی متشکل از هشت کودک مبتلا به اوتیسم و هایپرلکسی که در مداخله ۶ هفته‌ای شرکت کردند، پیشرفت قابل توجهی در درک خواندن و درک گوش دادن نشان داد. هدف اصلی تحقیق کودکان مبتلا به اوتیسم و هایپرلکسی با وجود قدرت قابل توجه در خواندن سطح اولیه کلمات و علاقه شدید به مطالب نوشتاری، با درک خواندن ضعیف مواجه هستند.   با این حال، بدون درک کلمات، رمزگشایی زودهنگام خواندن تک کلمه‌ای تا حد زیادی بی تأثیر است و دانستن نحوه حمایت از یادگیری برای والدین و معلمان دلهره آور است. مطالعات بسیار کمی در مورد این جمعیت جوان وجود دارد و واقعاً نیاز به درک و حمایت از مشخصات یادگیری منحصر به فرد آن‌ها وجود دارد، زیرا درک خواندن و درک شنیداری برای کودکان مبتلا به اوتیسم و هایپرلکسی که با مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و تحصیلی دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار مهم است. با استفاده از رایانه لوحی، هدف ما این بود که مهارت‌های ویژه آن‌ها را در خواندن کلمات اولیه برای بهبود درک خواندن آن‌ها از طریق تطبیق کلمه و تصویر به کار گیریم.   این مطالعه اثر برنامه مداخله خواندن ما را بررسی می‌کند که تطبیق تصویر و کلمه را برای بهبود درک زبان شفاهی و درک خواندن مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، ما می‌توانیم با موفقیت مداخلاتی را طراحی کنیم که شامل نقاط قوت و علایق خاصی برای حمایت از یادگیری باشد.   این برنامه چگونه می‌تواند به کودکان مبتلا به ASD و هایپرلکسی و والدین و/یا معلمان آن‌ها کمک کند؟ هیچ برنامه‌ای وجود ندارد که درک مطلب را برای کودکان پیش دبستانی مبتلا به ASD و هایپرلکسی مورد هدف قرار دهد. این اولین برنامه‌ای است که با موفقیت این کار را انجام می‌دهد. تقویت نقاط قوت کودک برای کمک به او در زمینه‌هایی که برای آن‌ها چالش برانگیز است، مانند این نوع مداخله، هم می‌تواند برای آن‌ها مفید و هم قدرت بخش باشد. بهبود زودهنگام در درک خواندن و گوش دادن به طور قابل توجهی بر سایر حوزه‌های حیاتی برای موفقیت تحصیلی و اجتماعی کودکان مبتلا به ASD تأثیر می‌گذارد. این امر کار کودک و مربی را بسیار آسانتر و سرگرم کننده‌تر می‌کند (در مواردی که وقتی روی کاری که دوست دارند تمرکز کنند و در آن مهارت دارند، مشکل باشد). علاوه بر این، درک کتاب خواندن به طور معمول در دبستان بعدی برای همه کودکان مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات ما نشان می‌دهد که هم والدین و هم مربیان باید نیاز‌های یادگیری منحصر به فرد این گروه را متفاوت از کودکان معمولاً در حال رشد در نظر بگیرند و می‌توانند در سنین بسیار پایین‌تر، به طور بالقوه در سن سه سالگی، در زمینه درک مطلب با کودکان مبتلا به هایپرلکسی کار کنند. ما می‌خواهیم این یافته‌ها و مداخله را در اختیار والدین، ​​پزشکان و مربیانی که با کودکان خردسال مبتلا به اوتیسم و ​​هایپرلکسی کار می‌کنند قرار دهیم. ما امیدواریم که برنامه را منبع باز کنیم تا کاربران را به مشارکت در برنامه ترغیب کنیم. منبع: McGill University ترجمه: فرادید