ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 29 فروردين 1399 ساعت 5:47 https://www.migna.ir/news/50205/راهکارهایی-کاهش-استرس-خانواده-بیمار-مبتلا-کرونا -------------------------------------------------- عنوان : راهکارهایی برای کاهش استرس خانواده‌ بیمار مبتلا به کرونا -------------------------------------------------- مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه خانواده افراد مبتلا به کرونا به دلایل مختلف ممکن است بیشتر از افراد عادی تحت استرس باشند، راهکارهایی برای مقابله با استرس در این شرایط ارایه کرد. متن : میگنا: دکتر محمدرضا غفارزاده رزاقی با بیان اینکه خانواده افراد مبتلا به کرونا به دلایل  مختلف ممکن است بیشتر از افراد عادی تحت استرس باشند، اظهار کرد: از یک طرف، نگران وضعیت بیمار  خود و از سوی دیگر ممکن است نگران ابتلای خود و یا سایر افراد خانواده باشند. علاوه براین، قرنطینه کردن خود در منزل برای عدم انتشار بیماری و محروم شدن از ارتباط با اقوام و دوستان نیز می‌تواند این استرس را افزایش دهد.  وی در این رابطه توصیه‌هایی جهت کاهش سطح استرس و نگرانی در این شرایط ارائه کرد:   اطلاعات مربوط به بیماری کرونا (شامل شیوع بیماری، نرخ مرگ و میر، احتمال ابتلا و پیامد درمان) را از منابع قابل اعتماد به دست آورید، چراکه برخی از ترس‌ها و نگرانی‌ها به دلیل اطلاعات نادرست و شایعات می‌باشد.   در مورد وضعیت بیمار خود،  فقط از پزشک معالج وی اطلاعات بگیرید.  سعی کنید ارتباط  خود را با بیمار حفظ کنید. اگر وی در منزل و در اتاق جداگانه‌ای قرنطینه است با رعایت اصول بهداشتی با او ارتباط برقرار کنید. شیوه دیگر برای برقراری ارتباط، استفاده از تلفن،موبایل و تماس مجازی (صوتی و تصویری) و شبکه‌های اجتماعی است. اگر بیمار در بیمارستان بستری است از کادر درمان درخواست کنید تا در صورت امکان، بتوانید چند دقیقه‌ای از طریق موبایل با او صحبت کنید و یا ارتباط آنلاین با او داشته باشید. این کار نه تنها نگرانی‌های بی مورد شما را کاهش می‌دهد بلکه اثرات روانی ناشی از ابتلا به بیماری و قرنطینه شدن را نیز در بیمار کاهش می‌دهد. با دوستان، آشنایان یا سایر کسانی که به آن‌ها اعتماد دارید از طریق تماس تلفنی و یا شبکه‌های مجازی در ارتباط باشید و در مورد احساسات و  نگرانی‌هایتان با آنها صحبت کنید. ارتباط با افرادی که با آنها صمیمی هستید یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌تواند اضطراب، افسردگی و احساس تنهایی را در زمان قرنطینه کاهش دهد.