ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 3 بهمن 1392 ساعت 11:09 https://www.migna.ir/note/21658/درس-هايم-زود-فراموش-مي-کنم -------------------------------------------------- عنوان : درس هايم را زود فراموش مي کنم -------------------------------------------------- س: دانش آموز سال دوم رياضي در مدرسه نمونه هستم. احساس مي کنم ضريب هوشي من خيلي پايين است. هم کلاسي هايم فورا بعد از تدريس سوالات مربوط به همان مبحث را حل مي کنند ولي من با اين که سرکلاس خوب به درس گوش مي کنم ولي حتما بايد تک تک سوالات را برايم توضيح دهند وگرنه خيلي زود فراموش مي کنم. متن : پاسخ مشاور: دانش آموزان بايد به اين نکته توجه کنند که اگر در تحصيل شان موفق نيستند، لزوماً اين مسئله نشانه ضريب هوشي پايين آن ها نيست. ضريب هوشي تعريف خاصي دارد و ممکن است فردي در يک درس خاص موفق نباشد ولي ضريب هوشي خوبي داشته باشد. مثلا ممکن است فردي در رياضي به شدت ضعيف و در نقاشي بسيار قوي باشد و يا بالعکس که به هيچ کدام از اين ۲ نفر نمي توان گفت که ضريب هوشي شما پايين است. دلايل ضعف در درس خواندن معمولا ضعف هاي تحصيلي پس زمينه دارند؛ مثلا ممکن است پايه درسي دانش آموزي قوي نباشد يا در خانه به اندازه کافي تمرين نکند و به همين دليل در آن درس ضعيف باشد. به هر حال براي هر درسي به تمرين و مطالعه نياز داريم. ممکن است دانش آموزي در کلاس خوب به درس گوش کند ولي تا زماني که تمرين حل نکند يا آن درس را دقيق تر مطالعه و مرور نکند، موفق نشود. البته به نظر مي رسد شما اين موضوع را خيلي براي خودتان بزرگ کرده ايد. فراموش نکنيد يادگيري هيچ ۲ دانش آموزي مثل هم نيست. تفاوت هاي فردي در يادگيري وجود دارد؛ مثلا ممکن است دانش آموزي با يک ساعت مطالعه و دوستش همان درس را با ۵ساعت مطالعه ياد بگيرد. دليلش هم اين است که هوش انسان ها در زمينه هاي مختلف، يکسان نيست. پس يک دانش آموز نمي تواند با ضعف در يک يا ۲ درس نتيجه کلي بگيرد که هوشش پايين است. گام هايي براي يادگيري بهتر بيشتر دانش آموزان به دليل اين که با نحوه صحيح مطالعه آشنا نيستند با مشکلات تحصيلي روبه رو مي شوند. اولين گام براي يادگيري بهتر، اين است که قبل از رفتن به کلاس، نگاهي اجمالي به کتاب تان بيندازيد و ببينيد که معلم قرار است امروز چه مطالبي را تدريس کند. البته توجه کنيد که لازم نيست خيلي دقيق بخوانيد. يعني اگر فقط مروري کوتاه به درس آينده داشته باشيد کافي است. دومين گام اين است که درس ها را در سر کلاس با دقت گوش کنيد و از هر جايي که برايتان ابهام دارد، از معلم سوال بپرسيد.سومين گام اين است که وقتي دانش آموز به خانه برمي گردد، درسي را که در همان روز به وي داده شده است بخواند و سعي کند تمرينات آن را هم همان روز جواب دهد. يکي از نکته هايي که باعث مي شود تمرکز دانش آموزان در هنگام مطالعه بيشتر شود، خلاصه نويسي است. يادداشت برداري يعني خيلي خلاصه نکات کليدي هر درس را براي خود بنويسيد. حتما ارتباط معناداري بين مطالب قبلي که خوانده ايد و مطالب جديدي که مي خوانيد برقرار کنيد. مثلا وقتي يک پاراگراف جديد را مي خوانيد، براي خودتان تحليل کنيد که محتواي اين پاراگراف با پاراگراف قبلي چه ربطي دارد اين کار باعث مي شود که درس در ذهن تان تثبيت شود.در گام چهارم بايد درس هايتان را طبق يک برنامه مشخص مرور کنيد و اگر مي توانيد سوالات امتحاني آن درس را هم حل کنيد تا با همه نکات درس آشنا شويد. سهيلا آگاه- کارشناس و مشاور تحصيلي