ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 29 خرداد 1401 ساعت 13:45 https://www.migna.ir/news/59153/۱۰-درصد-داوطلبان-آزمون-ورودی-مدارس-سمپاد-پذیرفته-می-شوند -------------------------------------------------- عنوان : ۱۰ درصد داوطلبان آزمون ورودی مدارس سمپاد پذیرفته می‌شوند -------------------------------------------------- رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با شاره به آمار۳۰۰ هزار نفری دانش آموزان شرکت کننده در آزمون ورودی مدارس سمپاد گفت: از مجموع ۳۰۰هزار شرکت کننده در پایه هفتم و دهم، ۱۰ درصد داوطلبین پذیرفته خواهند شد. متن : الهام یاوری در خصوص آمار داوطلبان آزمون ورودی مدارس سمپاد که طی دو روز گذشته برگزار شد، اظهار کرد: در آزمون پایه هفتم، ۱۹۰ هزار داوطلب و در آزمون پایه دهم نیز بیش از۱۱۰هزار داوطلب شرکت کرده‌اند، بنابراین در مجموع۳۰۰هزار شرکت کننده داریم که حدود  ۱۰ درصد از این افراد در مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور پذیرفته می‌شوند. وی با تشریح ظرفیت پذیرش مدارس سمپاد در  سطح کشور افزود: ظرفیت مدارس به تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در آن پایه در شهرستان یا ناحیه وابسته است که عرف جهانی پذیرش دانش آموزان تیزهوش، حدود ۲ درصد است و ما تقریبا همین تعداد دانش آموز را پذیرش می‌کنیم. یاوری ادامه داد: ۴۸۰۰نفر در رشته ریاضی فیزیک، ۴۷۰۰ نفرعلوم تجربی، ۳۳۰۰  نفر علوم انسانی و۴۰۰نفر در سمپاد مهارتی در کل کشور پذیرش می‌شوند. در مجموع نیز حدود ۷۰۰مدرسه در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان داریم که در نواحی مختلف کشور حضور دارند و آماده پذیرش دانش آموزان برای سال تحصیلی آینده هستند. وی خاطر نشان کرد: سیاست ثابت سازمان، تنوع در تجربیات یادگیری دانش آموزان است که براساس آن تجربیات بتوانند انتخاب رشته‌شان را با دقت بیشتری انجام دهند؛ بنابراین بستر و فراهم آوری فرصتی برای انتخاب رشته‌های متنوع‌تر برای توجه به جذابیت و پی‌بردن به چالش‌های موجود در رشته‌های مختلف، منجر به توازن رشته‌ای شده است. رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: درصد دانش آموزان سمپادی که به رشته‌های علوم انسانی و علوم ریاضی علاقه‌مند می‌شوند از متوسط کشوری به مراتب بیشتر بوده و درصد آن رو به رشد است. بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در خصوص آزمون سمپاد مهارتی تصریح کرد: در حوزه سمپاد مهارتی نیز رشته‌های متفاوتی داریم، البته نوع دانش آموزان ما، دانش آموزانی نیستند که پس از پایان تحصیل در دوره متوسطه آن‌ها را تشویق کنیم تا وارد بازار کار شوند. این دانش آموزان اغلب نیازمند به تخصص‌های پیچیده‌تر برای اثرگذاری حداکثری هستند که برای این تخصص‌ها نیاز به تحصیلات عالیه هم دارند.