ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 22 مهر 1401 ساعت 23:13 https://www.migna.ir/news/60142/فضای-مجازی-تعدادی-ار-نوجوانان-هویت-جعلی -------------------------------------------------- عنوان : فضای مجازی به تعدادی ار نوجوانان هویت جعلی داد -------------------------------------------------- مدیر ترویج دستاوردهای پژوهش‌های علوم انسانی گفت: ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی بدون آموزش سبب تبعات نامطلوبی شد و سبک زندگی آنها را تغییر داد، نوع ادبیات، پوشش و سبک زندگی کاربران نوجوان تغییر یافت و در آنها هویتی جعلی ایجاد کرد چرا که الگوهای دیگری جایگزین الگوهای اصلی شدند. متن : منوچهر صابر معاون مدیر ترویج دستاوردهای پژوهش‌های علوم انسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه بیشتر افرادی که در اغتشاشات اخیر در خیابان دیده می‌شوند، متولدین دهه‌های ۷۰ و ۸۰ هستند، گفت: در اغتشاشات اخیر شاهد حضور نوجوانانی هستیم که تحت تاثیر روحی و روانی قرار گرفته‌اند. وی تاکید کرد که با توجه به چالش‌های اخیر و کم رنگ شدن ارزش‌ها و فرهنگ در بین بعضی از دانش‌آموزان و تاثیرپذیری از شبکه‌های مجازی معاند، آموزش سواد رسانه‌ای باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. صابر خاطرنشان کرد: در دوران کرونا، جمع‌هایی همچون مهمانی‌ها و باشگاه‌های ورزشی محدود شدند، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد و به سمت آموزش مجازی رفت، با توجه به اینکه خانواده‌ها شرایط مجازی شدن کلاس‌های درس را تجربه نکرده بودند، ناگزیر شدند که فضای موجود را بپذیرند و همین باعث شد که فرزندانشان وارد فضای بی حد و مرز اینترنت شوند، بدون اینکه آموزش خاصی در این زمینه دیده باشند. * هویت جعلی فضای مجازی برای نوجوانان وی ادامه داد: این دانشجوها از سال‌های آخر دبیرستان تا اوایل دانشگاه را در فضای مجازی تجربه کردند، در شبکه‌های مجازی زندگی دیجیتالی را تجربه کردند، بسیاری وارد فضای اینستاگرام شدند و توانستند با هویت جعلی که ساخته‌اند، حتی درآمدزایی کنند. سلبریتی‌های این فضا به دنبال تایید بودند و دانش آموزها هم آنها را تایید می کردند. این محقق تاکید کرد که ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی بدون آموزش سبب تبعات نامطلوبی شد و سبک زندگی آنها را تغییر داد، نوع ادبیات، پوشش و سبک زندگی کاربران نوجوان تغییر یافت و در آنها هویتی جعلی ایجاد کرد چرا که الگوهای دیگری جایگزین الگوهای اصلی شدند. نوجوانان با همین تخیلات وارد خیابان‌ها شدند. وی آموزش‌های لازم برای استفاده بهینه از آموزش مجازی در راستای کاهش آسیب‌ها در حوزه هویت اجتماعی، برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش برای فراغت دانش آموزان، تصویب قوانین حاکم بر فضای مجازی برای صیانت از جوانان در فضای مجازی، تالیف کتاب‌های درسی به منظور افزایش سطح سواد رسانه‌ای جوانان و القاء عقلانیت تاریخی در مقابل سطحی نگری فضای مجازی را از راهکارهای برون رفت از شرایط موجود برشمرد.