ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 23 ارديبهشت 1402 ساعت 23:46 https://www.migna.ir/news/61836/چگونه-شنبه-ها-احساس-خوبی-داشته-باشیم -------------------------------------------------- شنبه‌های دلپذیر عنوان : چگونه شنبه‌ها احساس خوبی داشته باشیم؟ -------------------------------------------------- همه ما به‌دلایل مختلف به نوعی با شروع هفته و شنبه‌ها، مشکل داریم. حرکت بعد از دو روز تعطیلی به پنج روز پایبندی به یک برنامه سفت و سخت، می‌تواند دشوار باشد. معمولا در صبح شنبه، احساس خستگی یا گیجی می‌کنیم. این به‌نوبه خود می‌تواند باعث احساس تحریک‌پذیری، عصبانیت یا حتی بی‌حوصلگی نسبت به دیگران شود. متن : نویسنده مریم مرامی | کارشناسی ارشد علوم شناختی ــ رسانه   همیشه نمی‌توانید برنامه یا تعهدات خود را تغییر دهید تا شنبه‌ها جذاب‌تر شود اما ممکن است بتوانید مغز خود را مجدد برنامه‌ریزی کنید تا به‌طور متفاوتی درباره روزهای هفته، فکر کند. مغز عاشق پیش‌بینی و برنامه‌های مشخص است. تحقیقات نشان داده که نداشتن برنامه روزانه ثابت با کاهش بهزیستی و پریشانی روانی مرتبط است. از راه‌های تطبیق با تغییرات بعد از آخر هفته، معرفی روتین‌هایی است که تمام هفته طول می‌کشد و این قدرت را دارد که زندگی ما را معنادارتر کند، مثل تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان، باغبانی یا رفتن به باشگاه. روال‌ها حس انسجام ما را بهبود می‌بخشند، فرآیندی که به ما امکان می‌دهد رویدادهای زندگی را درک کنیم. روال مهم دیگر، برنامه خواب شماست. حفظ زمان خواب ثابت، ممکن است برای لذت بردن از شنبه‌ها به اندازه مدت زمان خواب یا کیفیت آن مهم باشد. تغییرات در الگوهای خواب در آخر هفته‌ها باعث ایجاد جت لگ اجتماعی می‌شود. یعنی خوابیدن دیرتر از حد معمول و طولانی‌تر در روزهای تعطیل ممکن است باعث ایجاد اختلاف بین ساعت بدن و مسئولیت‌های اجتماعی شود. این پدیده با سطوح استرس بالاتر در صبح شنبه مرتبط است. ورزش منظم و حتی آنچه می‌خورید، می‌تواند به بهبود خلق و خو و وضعیت عاطفی کمک کند و تأثیر زیادی بر احساس فیزیکی و ذهنی شما داشته باشد. هک کردن هورمون‌ها هورمون‌ها می‌توانند در احساس ما نسبت به شنبه‌ها نقش داشته باشد. برای مثال، کورتیزول هورمون چندکاره بسیار مهم است و به بدن کمک می‌کند تا متابولیسم خود را کنترل کرده، چرخه خواب و بیداری و پاسخ ما به استرس را تنظیم کند. آمیگدال، یک ناحیه کوچک بادامی‌شکل در پایه مغز است که حتی قبل از این‌که مغز بتواند پردازش و فکر کند که آیا به استرس نیاز است یا خیر، یک واکنش عاطفی فوق‌العاده سریع به استرس ایجاد می‌کند. به محض این‌که بتوانیم فکر کنیم یعنی فعال کردن قشر پیشانی مغز، این پاسخ کاهش می‌یابد. کورتیزول به‌عنوان نوعی هورمون استرس، روزانه تا حدی نوسان دارد. برای مبارزه با آن، باید آمیگدال را با آموزش مغز برای تشخیص تهدیدهای واقعی فریب دهیم. به‌عبارتی، ما باید قشر جلوی مغز را با بیشترین سرعت ممکن فعال کنیم. از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف و کاهش استرس کلی، فعالیت‌های تمدد اعصاب، به‌ویژه در روزهای شنبه است. با پیروی از این نکات ساده، می‌توانید مغز خود را طوری آموزش دهید که باور کند روزهای هفته می‌توانند تقریبا به‌خوبی آخر هفته باشد.