ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 2 اسفند 1401 ساعت 23:09 https://www.migna.ir/news/60846/مولفه-های-پنجگانه-تاب-آوری -------------------------------------------------- شقایق هاشمی شکفته عنوان : مولفه های پنجگانه تاب آوری حداقل پنح مولفه را میتوان برای تاب آوری معرفی کرد -------------------------------------------------- توسعه مهارتها و افزایش ظرفیت های عاطفی ، تکرار و تمرین مهارتهای شناختی و تقویت روابط و سرمایه های اجتماعی ساده ترین مسیرهای توسعه تاب آوری هستن و شناخته شده ترین مولفه های تاب آوری بشمار می آیند متن : توصیف خوب برای تاب آوری کافی نیست بلکه تاب آوری از ضروریات است شقایق هاشمی شکفته در یادداشتی برای باشگاه تاب آوری نوشت :در واقع توصیف خوب برای تاب آوری کافی نیست بلکه تاب آوری از ضروریات است مشکلات و فشار های ناشی از محیط کار، زندگی شخصی، تغییرات سریع اجتماعی و بلایای غیر مترقبه، همه و همه از جمله مسائلی هستند که میتوانند موجب اختلالات متنوعی باشند و فشارهای زیادی را بر افراد وارد کنند تاب آوری به آدمی کمک میکند که بتواند پس از یک ضربه در مدت زمان متناسبی به شرایط اولیه خود برگردند و زندگی روزمره را از سر بگیرند. اینگونه افراد کسانی هستند که از تجربیات خود زندگی خود درس‌های زیادی خواهند آموخت ، افرادی منعطف ، هوشمند و خلاق هستند  که میتوانند با شرایط سازگاری مثبت و پیشرونده داشته باشند . افراد با ظرفیت‌های مختلف برای بالندگی و رشد متولد میشوند و در طی این مسیر با چالش ها و مخاطرات مختلفی روبرو خواهند بود  به نظر میرسد صرف نظر از توانایی و توانمندی های متفاوت مسیر زندگی هم هیچکس نسخه دومی ندارد هر کدام از ما از منابع و دارایی های خاص خود بر خورداریم و به یقین جنس مسایل و مشکلات ما هم منحصربفرد و متفاوت خواهد بود با این حال اصول تاب آوری در تمامی سطوح زندگی روانی و اجتماعی میتواند یکسان و هم آهنگ مطرح باشد که در اینجا به اختصار به آنها اشاره خواهیم کرد. سطوح پنچگانه تاب‌آوری را میتوان اینگونه معرفی کرد : 1. حفظ ثبات هیجانی، سلامت و بهزیستی 2. برون گرایی ، تمرکز بر مهارتهای حل مساله و حمایت یابی 3. درون گرایی ، سلامت معنوی و مدیریت خویشتن 4. مهارت‌های تاب‌آوری برخورداری از مهارتها و ابزارهای لازم 5. استعداد و ظرفیت رفاه و بهباشی روانی و شادکامی سطح اول برای بقا ، حفظ و نگهداری سلامتی و انرژی ضروری است سطح دوم بر چالش‌هایی که باید با آن‌ها کنار بیاییم متمرکز است، یافته های پژوهشی نشان داده‌اند که مهارت‌های مقابله ای مسئله محور بهتر از مهارت‌های مقابله ای هیجان محور  کارایی بیشتری داشته و توانایی تاب آوری را  تقویت میکنند سطح سوم بر ریشه های درونی تاب‌آوری، یعنی عزت نفس قوی، اعتماد به نفس بالا و خود پنداره مثبت و معنامندی تمرکز دارد  متمرکز است سطح چهارم شامل نگرش‌ها و  مجموعه مهارت‌هایی  است که افراد  تاب آور از آن برخودار هستند سطح پنجم به بالاترین سطح تاب‌آوری ممکن بر می‌گردد. توانایی طلایی مدیریت خطرناکترین فرصت ها یا به زبان عام پسندانه تبدیل بدشانسی‌ها به خوش شانسی و خوش اقبالی را شاید بتوان جنسی عالی از تاب آوری نامید   بنا بر مشاهدات انسان تاب آور از اتفاقات ناگوار با ذهنیتی منفی  سدی غیر قابل بسازد و همچنین میتواند با خلاقیت و قدرت تحمل ابهام و تاکید بر توانایی حل مساله یا حمایت یابی راه عبور از آنها ساخته یا پیدا کند این اتفاقات میتوانند پلی برای رساندن شما به روزهای خوب عمل کند این قدرت وتوانایی ذهنی خود را جدی بگیریم ذهن و عادت‌های شما می‌تواند برای شما موانع یا پل‌هایی را برای رسیدن به آینده ای بهتر خلق کند انعطاف پذیری را می‌توان یاد گرفت  مسیری که  از طریق کار کردن بر روی ترکیب منحصر به فرد توانایی‌های درونی شما حاصل می‌شود تلاش و تقلا برای برگشت به شرایط اولیه و بهبودی پس از بدبختی‌ها و مصیبت‌ها می‌تواند منجر به توسعه و پرورش توانمندی‌هایی گردد که شما فکر نمی‌کنید امکان پذیر باشد. شاید نیازی به یادآوری نباشد که تاب‌آوری ذاتی نیست بلکه از طریق تمرین، آموزش، یادگیری و تجربه حاصل می‌شود. جنانچه تصور میکنید که به اندازه کافی توانا و تاب آوری نیستید  مشکل غامض و لاینحلی نیست ، توسعه مهارتها و افزایش ظرفیت های عاطفی ، تکرار و تمرین مهارتهای شناختی و تقویت روابط و سرمایه های اجتماعی ساده ترین مسیرهای توسعه تاب آوری هستند و اگر هم از توانایی و تاب اوری خود رضایت دارید شاکر و قدردان آن باشید و در جهت حفظ و توسعه آن بکوشید