ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 29 فروردين 1400 ساعت 13:15 https://www.migna.ir/news/53079/جوانان-درگیر-فضای-مجازی-بیشتر-دچار-افسردگی-می-شوند -------------------------------------------------- عنوان : جوانان درگیر فضای مجازی بیشتر دچار افسردگی می شوند -------------------------------------------------- یک روانشناسی کردستانی گفت: تحقیقات نشان داده است که نوجوانان و جوانانی که مدت طولانی در فضای مجازی سرگرم هستند احتمال خطر ابتلا به انزوا، اختلالات روانی، افسردگی و اضطراب در آنها بیشتر است. متن : دسترسی به اطلاعات یکی از فواید و مزایای مثبت فضای مجازی است، اما نباید از تاثیرات منفی و مخرب آن غافل شد بلکه بسیاری از آسیب های روانی ـ اجتماعی متاثر از فضای مجازی است. دنیای امروز پر از تکنولوژی است، امروز هر خانواده ای صاحب یک کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی هوشمند، تبلت است، گرچه این ابزارهای دیجیتالی برای خدمت بشریت ساخته شده است اما این وسایل مانند تیغ دو لبه می تواند تاثیرات منفی و مثبت بدنبال داشته باشد. هویت کودکان در فضای مجازی حفظ شود استاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: هویت و اخلاق کودکان و نوجوانان در زندگی و ارتباطات اجتماعی و فضای مجازی باید حفظ شود. فایق یوسفی ارتقا سطح علمی و آگاهی کاربران از طریق اینترنت در حوزه های مختلف را از مزایای مثبت فضای مجازی بیان کرد اما تاثیرات منفی فضای مجازی و سرگرمی های اینترنتی برای کودکان و نوجوانان را نگران کننده دانست. الگوگیری ناآگاهانه نوجوانان از فرهنگ غربی می تواند مشکل ساز باشد این استاد دانشگاه به پیامدهای منفی تبلیغات کشورهای غربی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: از آنجا که فرهنگ ما هم سنخی با فرهنگ غربی ندارد الگوگیری نوجوانان و جوانان از فرهنگ غربی می تواند تهدید جدی برای نسل جوان محسوب شود. به گفته وی، خانواده های ایرانی دارای فرهنگ اصیل ایرانی و مقید به یاسا، آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود است و هم سنخی با فرهنگ غربی ندارد. فضای مجازی تهدیدی برای بنیان خانواده است استاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تبلیغات نامناسب فضای مجازی تهدید جدی برای بنیان خانواده محسوب می شود. یوسفی با اشاره به اینکه فضای مجازی فرهنگ غربی و ارتباط آزاد با جنس مخالف را ترویج می کند اظهار کرد: در فرهنگ ایرانی برخلاف فرهنگ غربی ارتباط با جنس مخالف تنها در چهارچوب اخلاق و ازدواج امکان پذیر است. وی یادآور شد: ما به عنوان فرد مسلمان و دارای فرهنگ ایرانی پایبند به ارزش ها و ملزم به رعایت برخی چهارچوب ها هستیم. یوسفی با اشاره به اینکه برخی در فضای مجازی بدنبال تبلیغ یا عرضه مواد مخدر هستند، ترویج مصرف مواد مخدر در فرهنگ غربی یکی از پیامدهای مخرب فضای مجازی دانست. خطر سایت های مستهجن و مبتذل برای کودکان وی بازدید کودکان از سایت های مبتذل و مستهجن را یکی از مخرب ترین تاثیرات منفی فضای مجازی دانست. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فضای مجازی آکنده از عکس ها و کلیپ های مبتذل است، وجود فیلترینگ در فضای مجازی را ضروری برشمرد. وی تاکید کرد: خانواده ها با کنترل توام با آموزش مانع ورود نوجوانان به کلیپ های مستهجن شوند. یوسفی یادآور شد: تحقیقات نشان داده است که نوجوانان و جوانانی که مدت طولانی در فضای مجازی سرگرم هستند احتمال خطر ابتلا به انزوا، اختلالات روانی، افسردگی و اضطراب در آنها بیشتر است. یوسفی گفت: نوجوانان نباید روزانه بیشتر از یک ساعت و نیم در فضای مجازی سرگرم بازی های رایانه ای شوند. وی سرگرم شدن نوجوانان و جوانان در مدت زمان طولانی در فضای مجازی افزون بر تاثیرات جسمی سبب از دست دادن تمرکز و علاقه به درس، افت تحصیلی کودکان و نوجوانان شود. سبک زندگی آپارتمان نشینی و زندانی کردن کودکان در فضای آپارتمان و نداشتن سرگرمی مناسب ناچارا آنها را به سمت و سوی فضای مجازی سوق می دهد. وی بر فراهم کردن بسترهای مناسب برای تخلیه انرژی و هیجانات نوجوانان در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاکید کرد. وی عملکرد نهادهای اجتماعی را ضعیف توصیف کرد و گفت: نبود مراکز تفریحی، آموزشی استاندارد در استان نوجوانان را به سمت فضاهای مجازی سوق می دهد. به گفته این استاد دانشگاه، بسترسازی مراکز آموزشی و تفریحی می تواند نقش بازدارندگی داشته باشد و مانع گرایش نوجوانان به سمت و سوی فضای مجازی شوند. ایجاد سرگرمی و تفریحات مثبت برگزاری کلاس های هنری، کوهنوردی، تفریحی و فراهم کردن بستر سرگرمی های سالم می توان از گرایش نوجوانان به فضای مجازی جلوگیری کرد. خانواده به تنهایی نمی تواند کودکان و نوجوانان را از سرگرمی های فضای مجازی باز دارد، همه نهادهای علمی، فرهنگی، دینی و اجتماعی موظفند در زمینه تهدیدات و خطرات فضای مجازی اطلاع رسانی کنند. به گفته وی، همه نهادها باید در راستای کاهش آسیب های فضای مجازی تلاش کنند چرا که آموزش کلیدی ترین ابزار برای پیشگیری از آسیب های فضای مجازی است. استاد روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی کردستان آموزش را کلیدی ترین مولفه برای استفاده درست و پیشگیری از آسیب های فضای مجازی دانست. یوسفی اذعان داشت: سرگرم شدن نوجوانان و جوانان در مدت زمان طولانی در فضای مجازی افزون بر تاثیرات جسمی، سبب از دست دادن تمرکز و علاقه به درس، افت تحصیلی کودکان و نوجوانان می شود. سبک زندگی آپارتمان نشینی و زندانی کردن کودکان در فضای آپارتمان و نداشتن سرگرمی مناسب ناچارا آنها را به سمت و سوی فضای مجازی سوق می دهد لذا فراهم کردن بسترهای مناسب برای تخلیه انرژی و هیجانات نوجوانان در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی ضروری است. وی عملکرد نهادهای اجتماعی را ضعیف توصیف کرد و گفت: نبود مراکز تفریحی، آموزشی استاندارد در استان کردستان عالمل سوق دادن نوجوانان به سمت استفاده از فضاهای مجازی است. بسترسازی مراکز آموزشی و تفریحی می تواند نقش بازدارندگی داشته باشد و مانع گرایش نوجوانان به سمت و سوی فضای مجازی شوند. یوسفی یادآور شد: ایجاد سرگرمی و تفریحات مثبت برگزاری کلاس های هنری، کوهنوردی، تفریحی و فراهم کردن بستر سرگرمی های سالم می توان از گرایش نوجوانان به فضای مجازی جلوگیری کرد. وی با بیان اینکه خانواده به تنهایی نمی تواند کودکان و نوجوانان را از سرگرمی های فضای مجازی باز دارد گفت: همه نهادهای علمی، فرهنگی، دینی و اجتماعی موظفند در زمینه تهدیدات و خطرات فضای مجازی اطلاع رسانی کنند. آموزش کلیدی ترین ابزار برای پیشگیری از آسیب های فضای مجازی استاد روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی کردستان آموزش را کلیدی ترین مولفه جهت استفاده درست و پیشگیری از آسیب های فضای مجازی دانست. یوسفی تاکیدکرد: بهره گیری مناسب و معقولانه از فضای مجازی باید از مهدکودک تا دانشگاه مورد توجه قرار گیرد. وی بر نقش آموزش از مقطع مهدکودک تا مقاطع مختلف تحصیلی تاکید کرد و افزود: آموزش در تمام سطوح و گروه های سنی تاثیرگذار است ضمن اینکه باید محتوای برنامه های مدرسه، صدا و سیما و فیلم ها سازنده باشد. یوسفی یادآور شد: متخصصان امر تعلیم و تربیت و روانشناسان در راستای استفاده درست و معقول از فضای مجازی با رسانه های جمعی همکاری کنند. وی بر مقوله آموزش هماهنگی مردم در زمینه استفاده درست از فضای مجازی و آگاهی بخشی به مردم در زمینه تاثیرات منفی فضای مجازی از سوی رسانه های جمعی تاکید کرد.