ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 22 بهمن 1400 ساعت 9:35 https://www.migna.ir/news/57534/اگر-نمی-دانید-کسی-هستید-کاری-باید-انجام-دهید-سارا-حق-بین -------------------------------------------------- مهارت زندگی مثبت عنوان : اگر نمی‌دانید چه کسی هستید چه کاری باید انجام دهید / سارا حق بین -------------------------------------------------- متن : در حالی‌که برخی افراد به خوبی می‌دانند که چه کسی هستند، برخی دیگر ممکن است احساس کنند که نمی‌توانند خود واقعی‌شان را درک کنند. گاهی اوقات احساس عدم اطمینان از شناخت خود می‌تواند منجر به تغییر حس هویت شود. در این حالت ممکن است ایده‌ها یا شخصیت‌های جدید را امتحان کنید تا ببینید مناسب شما هستند یا خیر یا ممکن است متوجه شوید که در پاسخ به افراد مختلف جواب‌های متفاوتی می‌دهید. اگر فکر می‌کنید که «من نمی‌دانم کی هستم»، ممکن است از این احساس تعجب کرده و بیندیشید که برای تغییر آن چه کاری انجام دهید. افرادی که حس هویت ثابتی دارند، عزت‌نفس بالاتری داشته و رفتارهای پرخطر کمتری انجام می‌دهند و کمتر ترس، تنهایی، غم و اندوه و مشکل در تمرکز را تجربه می‌کنند. هویت چگونه شکل می‌گیرد؟ هویت براساس تجربیاتی که افراد در طول زندگی خود دارند، به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد. کودکانی که در یک محیط حمایتی بزرگ می‌شوند، مراقبت، حمایت و تشویق را دریافت کرده، از سوی دیگر کودکانی که در محیط‌های کمتر حمایتی رشد می‌کنند (بی‌توجهی، سوءاستفاده یا والدگری افراطی)، ممکن است مجبور باشند برای ساختن هویت خود تلاش کنند. چگونه با عدم‌اطمینان هویتی مقابله کنیم؟ •    درباره خودتان بیشتر بدانید. مدتی را صرف شناخت بهتر خود کنید. شروع کنید به فکر کردن درباره چیزهایی که دوست دارید و از آن‌ها لذت می‌برید، تجربیاتی که داشته‌اید یا چیزهایی که دوست دارید بیشتر بدانید؛ از آن‌ها فهرستی تهیه کنید. تأمل در این یادداشت‌ها می‌تواند به درک بهتری از فردیت خودتان کمک کند. •    بفهمید که برای چه چیزی ارزش قائل هستید. دانستن ارزش‌های اصلی شما می‌تواند نقش مهمی در کمک به شما داشته باشد. اینها صفات کلیدی هستند که احساس می‌کنید هم در خودتان و هم در دیگران مهم‌ترین‌ها هستند. چیزهایی مانند صادق بودن، قابل اعتماد بودن و مهربان بودن. هنگامی که متوجه شدید برای چه چیزی ارزش قائل هستید، می‌توانید زندگی خود را بر اساس آن‌ها زندگی کنید. •    زمانی را به تنهایی سپری کنید. فشار اجتماعی گاهی‌اوقات می‌تواند درک آنچه برای شما مهم است را دشوار کند. وقت گذاشتن برای خودتان به شما فرصت می‌دهد تا ایده‌ها و احساسات جدید را کشف و تجربه کنید. •    خودتان را به چالش بکشید. امتحان کردن چیزهای جدید می‌تواند یکی دیگر از ابزارهای مفید خودکاوی باشد. گاهی اوقات فهمیدن اینکه چه کسی هستید مستلزم آزمایش جنبه‌های جدید هویت شماست. •    به شهود خود اعتماد کنید. یادگیری اینکه چگونه به خود و غرایز خود اعتماد کنید بخش دیگری از تشخیص اینکه شما کی هستید می‌باشد. اگر احساس ضعیفی نسبت به هویت خود دارید، ممکن است در تصميم‌گيري دچار مشکل شوید. به سادگی شروع به تصمیم‌گیری بیشتر کنید. با انجام کارهایی مانند انتخاب چیزی براي شام يا انتخاب بین اقلام مختلف در حین خرید شروع کنید. •    ذهن‌آگاهی را تمرین کنید. ذهن‌آگاهی تکنیکی است شامل تمرکز بر لحظه حال بدون نگرانی در مورد گذشته یا آینده. زمانی که با حواس‌پرتی یا فشارهای اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنید، حضور در لحظه می‌تواند مفید باشد و به شما کمک کند که با افکار، احساسات، خواسته‌ها و نیازهای خود بیشتر هماهنگ شوید. ترجمه سارا حق بین از اینجا