ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 29 خرداد 1397 ساعت 16:18 https://www.migna.ir/news/44583/اعتیاد-بازی-های-رایانه-ای-بیماری-روانی-اعلام -------------------------------------------------- عنوان : اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، بیماری روانی اعلام شد -------------------------------------------------- سازمان بهداشت جهانی «اختلال اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای» را در فهرست بین‌المللی بیماری‌ها و به عنوان مشکل سلامت روان در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد. متن : سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعتیاد شدید به بازی های ویدئویی را به عنوان یکی از اختلالات سلامت روانی طبقه بندی کرد و آن را به ویرایش یازدهم کتاب "طبقه بندی اختلالات رواني" اضافه کرد.   در حالی که مطالعات زیادی موثربودن بازی های رایانه ای را در پیشگیری از افسردگی و زوال عقل (دمانس) نشان داده اند، اما سازمان بهداشت جهانی در فهرست جدید خود بازی های رایانه ای را در قالب یک مشکل سلامت روان دسته بندی کرده است. این فهرست آخرین بار ۲۷ سال گذشته و در سال ۱۹۹۰ به روز شده بود. بعد از نظارت بر بازی های رایانه ای به مدت یک دهه، این سازمان تصمیم گرفت که برخی از بازیکنان افراطی را در گروه افراد مبتلا به مشکل سلامت روان رده بندی کند.     به گزارش مدیکال ساینس، در این طبقه بندی جدید، اختلال بازی فصلی جدید است که به عنوان یکی از اختلالات روانی شناخته می شود و باید مورد توجه قرار گیرد. کتاب طبقه بندی بین المللی بیماری ها اثری مهم و قابل افتخار برای مقامات WHO است. با استفاده از این کتاب درک بهتری از عوامل بیماری زا و منجر به مرگ و پیشگیری و درمان در اختیار تمام افراد بشر قرار می گیرد. به گفته مقامات WHO، تیم تحقیقاتی کتاب برای ویرایش جدید آن بیش از 10 هزار پیشنهاد اصلاح دریافت کردند و در ماه می سال 2019 میلادی در مجمع جهانی بهداشت برای تصویب توسط اعضا ارایه خواهد شد. یکی از موارد اضافه شده در ویرایش یازدهم کتاب، توجه به اختلالات مربوط به بازی های ویدئویی است. در این کتاب اختلال بازی به عنوان مشخصه ای از الگوی رفتاری بازی به صورت مداوم یا مکرر درنظر گفته می شود. طبق اعلام این سازمان، معیار این تصمیم این بوده است که بازی های رایانه ای چنان اولویت زندگی فرد باشد که از سایر علایق وی پیشی گرفته باشد. این اختلال می تواند شامل اختلال در کنترل شدت و مدت زمان بازی باشد. این اختلال تا اندازه ای مهم است که تمام جنبه های دیگر زندگی از جمله ابعاد شخصی، خانوادگی، اجتماعی، آموزشی و شغلی را تحت تاثیر قرار می دهد. انجام بازی های ویدئویی می تواند مکرر باشد، ولی برای تشخیص این اختلال حداقل 12 ماه تکرار مداوم الگو الزامی است. مشخص شد برخی بازیکنان مدت های بسیاری طولانی در مقابل کنسول بازی نشسته و از همین رو دچار کمبود خواب و کاهش فعالیت فیزیکی و قرارگیری در معرض نورخورشید می شوند. البته محققان این سازمان تاکید می کنند که همه بازیکن های گیم ها در این گروه قرار نمی گیرند بلکه ۰/۲ تا ۱ درصد آنان دچار این اختلال هستند. یکی از اعضای گروه بهداشت روانی و سوء مصرف مواد بر این باور است که تعداد افرادی که با این اختلال به صورت جدی تشخیص داده می شوند، بسیار اندک است. همچنین محققان دریافته اند بازی های اکشن مانند Call of Duty و Grand Theft Auto موجب تهی شدن مرکز اصلی حافظه مغز موسوم به هیپوکامپ می شوند. میلیون ها نفر در سراسر جهان مشغول انجام بازی های ویدئویی هستند، ولی هرگز شاخص این اختلال به آنان تعلق نمی گیرد. این وضعیت یک وضعیت بالینی است که تنها توسط متخصصان آموزش دیده و ماهر قابل تشخیص است و بر اساس اصول و روش های خاص قابل درمان است. یکی دیگر از اصلاحات کتاب در ویرایش جدید اختصاص بخشی به طب سنتی است که تا امروز طبقه بندی نشده و بخشی نیز در ارتباط با سلامت جنسی است.