ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 29 ارديبهشت 1402 ساعت 10:54 https://www.migna.ir/news/61872/میان-وعده-های-محبوب-می-تواند-اعتیاد-آور-باشد -------------------------------------------------- عنوان : میان وعده های محبوب می تواند اعتیاد آور باشد مریم احمدی -------------------------------------------------- متن : میان وعده های محبوب می تواند اعتیاد آور باشد کیک فراوری شده، کلوچه، پیتزا و موارد دیگر باعث هوس و عادات غذایی ناسالم می شود. غذاهای بسته بندی شده مملوء از شکر، چربی و نمک سیستم پاداش مغز را تحریک می کنند و چرخه ای از ولع و اعتیاد را ایجاد می کنند. آیا تا به حال هوس خوردن چیپس، پیتزا، دونات یا کیک کرده اید؟ شما تنها نیستید. این نوع غذاها سرشاراز قند و چربی اند. آنها در عین مغذی نبودن، خوش طعم اند .حقیقتاً، آنها خیلی لذیذ اند؛ حتی پس از سیر شدن، ترک خوردن آنها ممکن است سخت باشد. یک تجزیه و تحلیل جدید پیشنهاد می دهد که مواد تشکیل دهنده اصلی در این نوع از غذا فراوری شده، می تواند باعث شود افراد به آنها معتاد شوند. پژوهشگران نتایج خود را در ۹نوامبر در مجله اعتیاد به اشتراک گذاشتند. ما معمولا اصطلاح اعتیاد را هنگام صحبت درمورد مواد مخدر یا الکل می شنویم؛ اما محققان دریافته اند که برخی غذاها می توانند احساسات مشابه مواد مخدر را تحریک کنند. همه چیز به آنچه در مغز اتفاق می افتد بستگی دارد. وقتی احساس عجله و شادی می کنیم، به دلیل سیل دوپامین شیمیایی احساس خوب در جسم مخطط (مجموعه ای از نورون ها) است. این ناحیه بخشی از مدار پاداش مغز است. وقتی اتفاق خوبی می افتد دوپامین به جسم مخطط (مجموعه ای از نورون ها) هجوم می آورد. داروها و الکل می توانند باعث افزایش مشابه شوند. اشلی گیرهارت(Ashley Gearhardt) می گوید: ما برای یافتن کربوهیدرات ها و چربی های تقویت کننده طراحی شده ایم.( او یک روانشناس در دانشگاه میشیگان در آناربور است). او توضیح می دهد که تکامل چنین ذائقه هایی به اجداد ما کمک کرد تا بر قحطی غلبه کنند و مطمئن شوند که زنده می مانیم. این نقش حیاتی سیستم پاداش مغز را شکل داد و ما را برای لذت بردن از کربوهیدرات ها و غذاهای چرب آماده کرد. مشکل، همه غذاهای حاوی کربوهیدرات و چربی نیست. میوه ها سرشار از قند اند. جو وسایر غلات کامل کربوهیدرات زیادی دارند. آجیل و گوشت دارای چربی اند. اما چنین غذاهای فراوری نشده- که به شکلی شبیه رشدشان خورده می شوند- حاوی مواد مغذی دیگری مانند فیبر هستند که هضم را کند می کند و سرعت جذب مواد مغذی را در بدن ما محدود می کند. کلوچه، آب نبات، نوشابه، سیب زمینی سرخ شده و سایر غذاهای فراوری شده فاقد آن موادمغذی اضافی هستند. چنین مواد غذایی حاوی موادی هستند که به شدت از حالت طبیعی خود تغییریافته اند.آنها مملوء ازکربوهیدرات های آسان برای جذب(مانند قندهای ساده) وچربی های اضافه هستند. علاوه براین، آنها اغلب حاوی موادی هستند که به طورطبیعی باهم وجود ندارند. گیرهارت می گوید:« قند وچربی درطبیعت باهم وجود ندارند». اما غذاهای فراوری شده ” اغلب سطوح غیرطبیعی کربوهیدرات وچربی بالایی دارند”. وقتی این غذاها را می خوریم، به سرعت کربوهیدرات ها و چربی هایی دریافت می کنیم که مغز را تقویت می کند، که ما را مجبور می کند بارها و بارها آنها را بخوریم. اما آیا واقعا می توانیم معتاد شویم؟ میوه قند زیادی دارد اما موادمغذی دیگری ازجمله فیبر فراوان دارد که می تواند جذب آن قند را آهسته کند، همچنین تعداد کمی از میوه ها چربی زیادی دارند، و این خوب است؛ زیرا ترکیب قند به اضافه چربی زمینه را برای تهیه غذایی که مردم می توانند حتی زمانی که گرسنه نیستند، هوس کنند را فراهم می کند. ایجاد یک اعتیاد گیرهارت و نویسنده همکار او الکساندردیفلیسانتونیو(Alexandra  DiFeliceantonio ) غذاهای فراوری شده را مورد آزمایش قرار دادند. آنها این غذاها را با محصولات تنباکو مقایسه کردند. درسال 1988، جراح عمومی تنباکو را یک ماده اعتیادآور اعلام کرد. این نتیجه گیری براساس چندعامل بود. برخی افراد احساس می کنند که مجبور به استفاده ازتنباکو هستند، حتی زمانی که نمی خواهند این کار را انجام دهند. تنباکو مانند سایر داروهای اعتیادآور خلق و خو را تغییر می دهد. مردم و حیوانات وقتی از تنباکو استفاده می کنند احساس پاداش دارند و امیال و هوس های مقاومت ناپذیر را ایجاد می کند. میان وعده های محبوب می تواند اعتیاد آور باشد غذاهای مملوء از شکر، چربی و نمک سیستم پاداش مغز را تحریک می کنند و موجب اعتیاد هستند محققان غذاهای فراوری شده را با استفاده از هر یک از این چهار عامل بررسی کردند و آنها دریافتند که مانند تنباکو، بسیاری از غذاهای بسته بندی شده همه جعبه ها را علامت گذاری می کنند. علاوه براین غذاهای فراوری شده از بسیاری جهات اعتیادآور تر از تنباکو هستند. این امر به ویژه برای نمونه های صنعتی غذاهای میان وعده ای که از فروشگاه خریداری می شوند یا یک کیسه چیپس سیب زمینی صادق است. یک دلیل: آنها حاوی مواد فوق العاده فراوری شده ای هستند که سریع به مغز چربی و کربوهیدرات می دهد. آنها همچنین حاوی طعم هایی هستند که ما نمی توانیم در آشپزخانه خود درست کنیم. گیرهارت می گوید:« من بلد نیستم فیلامین هات چیتوFlamin Hot Cheeto یا وانیلی دکتر فلفل Vanilla Dr.Pepper درست کنم». اما ما شروع به هوس کردن آن طعم های خاص می کنیم. شما فقط تکه های قند و چربی را مصرف نمی کنید، بلکه خواهان سوختگی داغ هستید. اگر تا به حال احساس کرده اید که تبلیغاتی را بعداز تبلیغ درمورد این خوراکی های فراوری شده می بینید، این براساس طراحی است. این غذاها به ویژه برای کودکان و نوجوانان به شدت به بازار عرضه می شوند. گیرهارت می گوید:« آنها به وضوح کودکان ۸ تا ۱۴ ساله را به شدت هدف قرار می دهند تا سعی کنند آنها را به کاربران مادام العمر تبدیل کنند.» این دقیقا همان کاری است که شرکت های دخانیات قبلا انجام می دادند. پس شاید تعجبی نداشته باشد که شرکت های بزرگ تنباکو درحال حاضر صاحب بسیاری از برندهایی هستند که محبوب ترین خوراکی ها را تولید می کنند. آنتونیو وردخو-گارسیا(Antonio Verdego-Garcia ) می گوید:« شرکت هایی که غذاهای فراوری شده تولید می کنند از ترفندهای مختلفی استفاده می کنند». او متخصص اعتیاد در دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا است. او درگیر تحلیل های جدید نبود. شرکت هایی که شیرین کننده ها و طعم های اضافی را اضافه می کنند تا جذابیت چیزی را افزایش دهند در واقع خیلی هم خوشمزه، مغذی و سالم نیست. او می گوید:« آن موارد اضافی فراوری شده به شما کمک نمی کند که رشد کنید یا شما را قوی تر یا بهتر در ورزش نمی کند». اگر( غذاها ) را قبل از استفاده از تمام آن ترفندها امتحان کرده باشید، احتمالا آنها را دوست نخواهید داشت. گیرهارت می گوید:« به چیزی که می خورید توجه کنید». ” هدف کمال نیست”. بهتر است مقدار زیادی غذاهای مغذی برای ذهن و بدن خود دریافت کنید. این بدان معنا نیست که نمی توانید هرازگاهی یک دونات یا پیتزا بخورید، فقط مطمئن شوید که از آنچه می خورید آگاه هستید. او هشدار می دهد:« با این غذاهای فراوری شده این خطر وجود دارد که باعث ایجاد چیزی شبیه به اعتیاد شوند باید بپذیریم میان وعده های محبوب می تواند اعتیاد آور باشد». ” این برای صنایع بزرگی که آنها را تولید می کنند بسیار سودآور است”. متاسفانه، همه به غذاهای سالم دسترسی ندارند. اما هنگامی که انتخابی دارید، مبارزه کنید و با گنجاندن غذاهایی که بدن و مغز شما را تغذیه می کنند، سلامت خود را کنترل کنید.