ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 17 دی 1390 ساعت 15:58 https://www.migna.ir/news/7862/گرفتن-نمره-كم-مهم-نیست-بلكه-چگونه-جبران-كردن -------------------------------------------------- عنوان : گرفتن نمره كم مهم نیست بلكه چگونه جبران كردن آن مهم است -------------------------------------------------- متن : پژوهشگر خانواده و نوجوان از والدین دانش آموزان خواست از سرزنش فرزندان دانش آموز خود خودداری كنند زیرا گرفتن نمره كم مهم نیست بلكه چگونه جبران كردن نمره های پایین مهم است. 'حسین علیزاده' در گفت و گو با ایرنا افزود: نوع برخورد والدین با نمره تحصیلی و كارنامه فرزندانشان بر افزایش اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه در آنان تاثیرگذار است. وی با بیان اینكه برخورد خانواده ها با نمره تحصیلی و امتحانات فرزندان براساس آگاهی و نوع شناخت آنها متفاوت است، افزود: برخی از خانواده ها درخصوص نمره و توان تحصیلی فرزندان خود عجول بوده و زود قضاوت می كنند. وی اظهار داشت: بهتر است در ایام امتحانات، عباراتی چون 'فرزندم، تلاشت را ادامه بده، انشااله نمره مناسب خواهی گرفت'، 'فرزندم، نمره كم گرفتن مهم نیست بلكه چگونه جبران كردن مهم است' و‌ 'فرزندم، خود را با خودت مقایسه كن نه با دیگری، آنوقت احساس آرامش خواهی كرد و توانت را به كار خواهی بست' برای دانش آموزان بیان شود. این پژوهشگر خانواده و نوجوان، خانواده ها را در برخورد با نمره تحصیلی فرزندان به سه گروه هیجان مدار، كناره مدار و مساله مدار تقسیم كرد و یادآور شد خانواده های هیجان مدار با دیدن نمره كم دانش آموز، هیجانی و عصبانی می شوند و به هوش دانش آموز و معلم وی توهین می كنند.