ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 14 اسفند 1401 ساعت 0:07 https://www.migna.ir/news/61440/نقش-دوپامین-بدن-چیست -------------------------------------------------- نسیم نجفی عنوان : نقش دوپامین در بدن چیست ؟ دوپامین نوعی انتقال دهنده عصبی در مغز است -------------------------------------------------- اختلال در تولید دوپامین می تواند سلامت روان را به خطر بینداز دوپامین موجب یادگیری و دقت، هیجان و شادی، کنترل حالت های روحی مثل افسردگی ، لذت، سرخوشی و خواب است متن : دوپامین چیست؟ دوپامین نوعی انتقال دهنده عصبی در مغز است. که به طور طبیعی توسط بدن به عنوان یک پیام رسان شیمیایی تولید می شود و برروی بسیاری از عملکردهای رفتاری و فیزیکی تأثیر میگزارد ، از جمله: خواب حس و حال توجه به گزارش میگنا نسیم نجفی در ادامه این یادداشت اضافه میکند بیش از حد یا کمبود در تولید دوپامین می تواند سلامت روان را به خطر بیندازد.قرار گرفتن در معرض سطوح بسیار زیاد محرک ها می تواند باعث ایجاد چنین اختلالاتی شود و منجر به وابستگی به مواد محرک یا فعالیت های خاص شود   آیا متعادل سازی و کنترل سطح دوپامین موثراست؟   در طول فرایند کنترل دوپامین فرد برای مدت زمان معینی از محرک های دوپامین اجتناب میکنداین روش به افرادی نیازمندست که به طور جدی از هرگونه محرک برانگیزاننده یا محرک های  لذت اجتناب کندهرچیزی که تولید دوپامین را تحریک کند در طول دوره ممنوع است. در حالت ایده آل، و در پایان فرایند فرد حس میکند که متعادل تر، متمرکزتر و کمتر تحت تاثیر محرک ها قرار میگیرد.  این نکته مهم است که منظور تراز کنترل دوپامین این نیست که فرد تمام فعالیت های منجر به ترشح دوپامین راقطع کند چون این تقریبا غیر ممکن است و موضوع اصلی شناسایی موارد مثبت و منفی است که رعایت منجر به شکل گیری عادات خوب و عدم رعایت ان منجر به شکل گیری عادات بد میشود.     مزایای روش کنترل دوپامین: قبلا هم مطرح کردیم که جلوگیری صد درصدی و سم زدایی کامل از دوپامین طبیعی امکان پذیر نیست، اما با این حال تصمیم جدا شدن از برخی رفتارهای تکانشی ممکن است با برخی از مزایای سلامتی همراه باشد که یکی از آن موارد افزایش سطح تمرکز و وضوح ذهنی است.دوپامین در اکثر موارد باعث ایجاد حواس پرتی و کاهش تمرکز در افراد میشود و برای دستیابی به اهداف اکثر افراد تحت تاثیر مانعی بشمار می آید و این دقیقا همان چیزیست که باعث تکرار بیش از حد بعضی رفتارهای احساس خوب و لذت های آنی در عین حال با اثر مخرب بلندمدت میشود و باعث میشود به عنوان مثال افراد با خیال راحت ساعت ها در فضای مجازی گشت و گذار کنند بدون هیچ هدف و دستاورد خاصی. این اعمال وقتی تبدیل به عادات شوند کم کم خیلی پررنگ میشوند و افراد را از انجام اولویت ها و کارهای مفید روزانه باز میدارنداما وقتی فرد اگاهانه با کنترل دوپامین از این حواس پرتی ها اجتناب میکند زمان بیشتری را برای انجام فعالیت های مفید پیدا میکند و بهتر و زودتر به اهدافش نزدیک میشود   با این حال با دانستن عواقب هرکار و انتخاب و ترجیح کارهای دشوار ولی با اثر مثبت بلندمدت و عدم انجام فعالیت های لذت بخش آنی ولی با اثر مخرب بلند مدت میتوانیم مطمن شویم که در مسیر درست هستیم و مغزمان در شرایط نرمال قرار دارد   به عنوان مثال کاهش دفعات حضور در شبکه های مجازی  ، عدم ورود به سایت هایی با محتوای مخرب مثل پورنوگرافی ، کاهش زمان و دفعات حضور در گیم کلاب ها یا ویدیو گیم هایی که هیچ بازدهی خاص برای افراد ندارند جز اینکه تایم افراد را بیهوده هدر میدهندو جایگزین کردن این عادات با فعالیت های مثبت مثل: حضور مداوم در باشگاه و ورزش مدیتیشن روزانه خواندن کتاب درس خواندن تغذیه ی سالم حضور در جمع خانواده و دوستان عبادت با برنامه ریزی دقیق و تعیین هدف و تلاش مداوم در جهت دستیابی به هدف و دانستن نکات دوپامین میتوان با تنظیم کردن مغز آن را در جهت رسیدن به تعالی و موفقیت پیش برد.