ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 28 شهريور 1402 ساعت 22:31 https://www.migna.ir/news/62908/علائم-محیط-کار-سمی-راهکارهای-مواجهه -------------------------------------------------- عنوان : علائم محیط کار سمی و راهکارهای مواجهه با آن! -------------------------------------------------- احتمالاً اکثر ما تا به حال تجربه کار در یک محیط کار سمی را داشته‌ایم. محیطی که صرف‌نظر از سطح درآمد و حقوق، آن‌قدر جو منفی و مخربی دارد که باعث فرسودگی شغلی، از دست دادن انگیزه و اشتیاق، کاهش بازدهی و در نهایت استعفای کارمندان می‌شود. اما نشانه‌های محیط کار سمی چیست؟ چطور می‌توانیم تشخیص بدهیم که در محیط کار سمی قرار داریم و چطور می‌توانیم در چنین محیطی کار کنیم و تأثیر منفی محیط را مدیریت کنیم؟ متن : داشتن یک محیط کار سالم که در آن بتوانید پیشرفت کنید و ارتباطات حرفه ای پایدار برقرار کنید بسیار مهم است. اگر محل کار شما سمی باشد، تمرکز بر پیشرفت دشوار خواهد بود و تاب آوری و توانایی به چالش بکشد  استراتژی های زیادی وجود دارد که می توانید برای ایجاد محیط کاری سالم تر استفاده کنید. در این مقاله، نشانه‌های یک محیط کاری سمی را بررسی می‌کنیم و نکاتی را به اشتراک می‌گذاریم که می‌توانید از آن ها برای مدیریت مؤثرمحل کارتان استفاده کنید.   در این مقاله قصد داریم در این مورد صحبت کنیم و نشانه‌های محیط کار سمی و روش مواجهه و مدیریت آن را به شما معرفی کنیم. امیدواریم مطالعه این مقاله بتواند به بهبود کیفیت کار و رضایتمندی شغلی شما کمک کوچکی کرده باشد و بتوانید در فرصت شغلی بهتری استخدام شوید. در ادامه با ما همراه باشید. محیط کار سمی چیست؟ محیط کار سمی به محیطی گفته می‌شود که افراد، فرهنگ و جو کلی شرکت آن‌قدر منفی و بد است که جلوی رشد و پیشرفت شرکت را می‌گیرد و حتی اثرات منفی بر زندگی شخصی کارمندان می‌گذارد. متأسفانه بسیاری از کارمندان از نشانه‌های سمی بودن محیط کار اطلاعی ندارند و تعداد کمی روش مواجهه و مدیریت با چنین محیط کار سمی را بلدند. علائم محیط کار سمی یک محیط کار سمی بسته به عوامل متعددی می تواند متفاوت به نظر برسد. علائمی که باید به آن ها توجه کنید می تواند به شما در شناسایی محیط کار ناسالم کمک کند. این اولین قدم در مدیریت موثر این نوع موقعیت‌ها است. به طور کلی، یک محل کار سمی یک محیط فیزیکی یا مجازی است که در آن جو کلی بر توانایی شما برای انجام وظایف تان تأثیر می گذارد و باعث ایجاد اختلال در پیشرفت شغلی شما می شود. بنابراین اولین علامتی که نشان می‌دهد اوضاع سرکار خیلی خوب نیست علائم فیزیکی و جسمی است. مثلاً ممکن شب‌ها آن‌قدر ذهنتان درگیر ماجراها و حواشی منفی محیط کار باشد که به‌سختی به خواب بروید. ممکن است مدام دل‌شوره و استرس داشته باشید و احساس نزدیک شدن یک خطر قریب‌الوقوع را داشته باشید. میزان استرس شما ممکن است افزایش پیدا کند و این موضوع بر عادات غذایی و سلامتی کلی شما تأثیر منفی بگذارد. همه این مشکلات سلامتی نشان‌دهنده این است که تأثیرات منفی و مخرب محیط کار سمی وارد زندگی شخصی شما شده و بعد از ساعات کاری هم دست از سرتان برنمی‌دارد. اگر این علائم را دارید و احساس می‌کنید مشکلی در محیط کارتان وجود دارد بهتر است کمی وقت بگذارید و وضعیت شرکت و محل کارتان را مورد بازنگری قرار دهید. گاهی یک محیط کاری آن‌قدر سمی و منفی است که بهتر است هرچه زودتر آنجا را ترک کنید و خودتان را نجات بدهید. اگر با این نشانه‌ها  مواجه هستید یعنی در یک محیط کاری مسموم به سر می‌برید! 1- فرسودگی شغلی تأثیر روانی سمی بودن محل کار می تواند قابل توجه باشد. اگر محیط کار شما منابع مورد نیاز را به خوبی فراهم نکند، ممکن است فرسودگی شغلی اتفاق بیفتد. برای مثال، اگر کار بزرگی انجام دهید که به رسمیت شناخته نشده یا نتایج مثبتی دریافت نکنید، ممکن است دچار فرسودگی شوید. یا ممکن است نسبت به کارهای روزانه خود بی انگیزه باشید. به طور کلی، فرسودگی شغلی منجر به احساس سرخوردگی و عدم اعتماد می‌شود. 2- رهبری و مدیریت غیر کارآمد مدیر و رئیس یک شرکت تأثیر فوق‌العاده زیادی بر فرهنگ و جو کلی شرکت می‌تواند داشته باشد. به همین دلیل یکی از بارزترین نشانه‌های محیط کار سمی، ناکارآمدی و سمی بودن مدیر و رئیس شرکت است. از خودتان بپرسید: آیا رهبران و مدیران شرکت خودشیفته هستند؟ آیا رئیس شما دائماً در حال وضع قوانین و استانداردهایی است که به‌طور نابرابر اعمال می‌شوند؟ آیا رئیس و مدیر شرکت فردی مستبد و خودرأی است و در کوچک‌ترین امور نیز اعمال‌نظر می‌کند؟ آیا مدیران شرکت هرگونه انتقاد سازنده را رد می‌کنند و تنها به نظرات خودشان اهمیت می‌دهند؟ بدتر از همه، آیا مدیران شما نسبت به کارمندان خود بی‌تفاوت و غافل هستند؟ اگر پاسخ هرکدام از این سؤالات مثبت باشد یعنی متأسفانه شما در یک محیط سمی مشغول به کار هستید و بهتر است هرچه زودتر اقدامی مؤثر برای مواجهه با آن انجام دهید. 3- فقدان ارتباطات مؤثر و مثبت بین افراد یکی دیگر از علامت‌های محیط کار سمی نبودن ارتباطات مثبت و دوستانه بین کارمندان و مدیران است. ممکن است با کمی بازنگری متوجه شوید که اصلاً ارتباط خاصی بین کارمندان و مدیران وجود ندارد و همیشه فاصله‌ای بین شما وجود دارد. آیا افراد هنگام مواجهه با همکارانشان آن‌ها را نادیده می‌گیرند و حتی سلام و احوالپرسی هم نمی‌کنند؟ آیا مدیران شرکت تنها بر نکات منفی، ایرادها و اشتباهات کارمندان تمرکز دارند و هیچ تلاشی برای تقویت و قدردانی از نکات مثبت کارمندان ندارند؟ ممکن است بدون دریافت بازخورد برای ارزیابی عملکرد خود سخت کار کنید یا ممکن است تلاش های شما در محیط کار به رسمیت شناخته نشود. نداشتن ارتباط مناسب ممکن است باعث سردرگمی یا درک ناکافی شود و این ممکن است منجر به عدم تمرکز و بهره وری شود. در محیط کار، ارتباط موثر مستلزم مهارت گوش دادن فعال، ارتباط نوشتاری قوی و ارتباط کلامی واضح از سوی مدیران و کارکنان است. برخی از مثال‌های ارتباط ضعیف می‌تواند شامل عدم وضوح در مورد شغل و مسئولیت‌ها، مهارت‌های ضعیف گوش دادن یا واکنش‌های هیجانی باشد. ارتباطات ضعیف می تواند منجر به نرسیدن به هدف کلی و حالت سردرگمی برای کارکنان شود. این موارد نیز می‌توانند نشانه محیط کار سمی و مخرب باشند. فقدان ارتباطات دوستانه و مثبت به ویژه در مدل همکاری دورکاری می‌تواند مخرب و آسیب‌زننده باشد. بله! محیط کار سمی دورکار هم وجود دارد و مواردی مثل عدم اعتماد، عدم همدلی و عدم شفافیت می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به فرهنگ شرکت و روحیه کارکنان وارد کند. 4- تفرقه و چنددستگی اگر شرکت و واحد منسجم شما اکنون به چندین دسته تقسیم شده است قطعاً نشانه یک محیط کار سمی است. این محیط‌های کاری چنددسته باعث ایجاد اختلافات و تعارضات بین کارمندان می‌شود و باعث ایجاد فرهنگی مخرب می‌شود که در آن شایعات، زیراب‌زنی، غیبت و بدگویی از همکاران به یک رسم و عادت کاری تبدیل می‌شود. 5- نرخ بالای جابجایی کارمندان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک محیط کار سمی نرخ بالای جابجایی و استعفای کارمندان است. بسیاری از کارمندان بعد از مدتی ترجیح می‌دهند عطای شرکت را به لقایش ببخشند و به جای مواجهه هرروزه با چنین محیط کار سمی و منفی، آن محیط را ترک کنند و استعفا بدهند. بنابراین اگر در شرکتی استخدام شده‌اید که نرخ جابجایی کارکنان آن بسیار بالاست حواستان را جمع کنید و نسبت به نشانه‌های سمی بودن محیط کار حساس‌تر باشید. یک محیط کار سمی ممکن است آن‌قدر شما را افسرده و فرسوده کند که متوجه نشوید تنها شما نیستید که از این وضعیت رنج می‌برید. آیا همکاران شما هم نسبت به گذشته، اشتیاق و انگیزه کمتری دارند؟ آیا میزان شرکت و مشارکت افراد در جلسات و فعالیت‌های گروهی کاهش پیدا کرده است؟ آیا احساس کسالت و بی‌حالی در تمام شرکت موج می‌زند؟ اگر این‌طور است پس حتماً در یک محیط سمی و مخرب قرار دارید و نه‌تنها شما، بلکه همه کارمندان تحت تأثیر اثرات منفی این محیط کاری قرار دارند. 6- احساس قدردانی و ارزشمندی نمی‌کنید آخرین باری که احساس کردید شرکت و مدیران از همکاری با شما خوشحال‌اند و قدردان زحمات و تلاش‌هایتان هستند کی بوده است؟ آیا جملاتی مثل: «همینه که هست!»، «اگر کسی ناراضی است می‌تواند برود!»، «اگر شما نباشی هم مشکلی برای شرکت پیش نمی‌آید!» و …. را زیاد در محیط کار می‌شنوید؟ زمانی که احساس می‌کنید زحماتتان دیده نمی‌شود و تلاش‌هایتان برای کسی اهمیتی ندارد یعنی در یک محیط کار سمی قرار دارید. حتی اگر تنها شما این احساس را دارید یعنی این محیط کار حداقل برای شما سمی و مخرب است. 7- به مرز بین زندگی کاری و شخصی شما احترام گذاشته نمی‌شود در هر محیط کاری ممکن است نیاز به اضافه‌کاری و کار در ساعات غیرکاری وجود داشته باشد و کارمندان نیز به ازای ساعاتی که بیش از ساعات کاری مقرر در شرکت حضور دارند، مبلغ اضافه‌کاری دریافت می‌کنند. ولی اگر در محیط کارتان از شما توقع دارند که در ساعات غیرکاری و زمانی که در منزل هستید هم در دسترس و آنلاین باشید و وظایف مختلفی را انجام بدهید و در ازای آن مبلغ اضافه کاری به شما پرداخت نمی‌شود یعنی به حد و مرزهای شما به عنوان کارمندان احترامی گذاشته نمی‌شود و در یک محیط کاری مسموم به سر می‌برید. 8- با شما با احترام برخورد نمی‌شود بی‌احترامی، زورگویی، تحقیر و ایجاد فضای کاری ناامن از جمله نشانه‌های محیط کار سمی است. اگر رئیس و مدیرتان یا یک یا چند نفر از همکاران با بی‌احترامی و اهانت با بقیه برخورد می‌کنند مطمئناً در یک فضای کاری سالم و امن قرار ندارید. آمارها نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از این بدرفتاری‌ها، یعنی حدوداً 61% توسط رئیس و مدیران انجام می‌شود؛ 33% از بدرفتاری‌ها توسط همکاران هم‌رده و در کمال تعجب، 6% از رفتارهای توهین‌آمیز و تحقیرآمیز توسط زیردستان و کسانی که رده شغلی پایین‌تری از شما دارند انجام می‌شود. 9- وجود فرهنگ آزار جنسی در کشورهایی که آمار مشخصی از میزان آزار و اذیت جنسی نسب به زنان در محیط کار اعلام می‌شود، از هر ۱۰ زن ۸ نفر از آن‌ها تجربه آزار جنسی در محیط کار را داشته‌اند. وجود هر نوع از آزار و اذیت جنسی نسبت به زنان نشانه‌ای واضح از وجود محیط کاری مسموم و غیرقانونی است. 10- وجود فرهنگ تبعیض رواج تبعیض بر اساس معلولیت، جنسیت، نژاد، سن یا تجرد و تاهل نه تنها نشانه وجود محیط کار سمی است؛ بلکه در بسیاری از موارد نیز امری غیر قانونی و نقض قانون است. 11- گردش مالی بالا جابجایی زیاد می‌تواند نشان‌دهنده عدم رضایت کارکنانی باشد که تصمیم گرفته‌اند شغلی پیدا کنند که آن ها را خوشحال‌تر کند. اگر همکاران شما به طور مداوم در محیط کار مضطرب هستند و تصمیم به ترک شرکت می گیرند، این ممکن است نشان دهنده یک جو کلی سمی باشد. 12- همکاران بی انگیزه اگر همکاران شما بی انگیزه به نظر می رسند و در مورد شغل خود هیجانی ندارند، این ممکن است نشانه سمی بودن محیط کار شما باشد. فقدان انگیزه در همکاران شما ممکن است نشان دهنده یک مسئله سازمانی بسیار بزرگتر باشد و می تواند مستقیماً بر انگیزه شما برای عملکرد خوب تأثیر بگذارد. اگر همکارانتان هدفی نداشته باشند، یافتن هدف برای شما نیز بسیار سخت تر خواهد بود. 13- رفتار متفاوت اگر متوجه شدید محیط کار شما دارای رفتارهای مبتنی بر سلسله مراتب اجتماعی غیرحرفه ای است، ممکن است نشانه ای از سمی بودن باشد. احساس طرد شدن می تواند بر عزت نفس و توانایی شما برای انجام کارتان تأثیر منفی بگذارد. نشانه‌های این محیط کار شامل چند گروه شدن کارمندان، پروژه‌هایی خارج از حد توان کارمندان یا فضایی که دائماً شایعات مختلف در آن شکل می گیرد. 14- کمبود فرصت های رشد و توسعه کارمندان رشد و توسعه جنبه های مهمی ازیک محیط کار مثبت هستند و بدون این فرصت ها، ممکن است احساس بی ارزشی کنید. نشانه هایی که نشان می دهد محل کار شما فاقد این جنبه مهم است شامل ارائه نکردن فرصت های یادگیری یا آموزش بیشتر و دنبال نکردن پیشنهادات در مورد مسیرهای توسعه است. 15- ورودی فرد ارزش ندارد و از ارتباط خارج می‌شود یکی از نشانه‌های هشداردهنده‌، بودن فرد در محیط‌های سمی و خارج شدن از دایره ارتباطی است. یعنی وقتی فرد صحبت می‌کند یا نظری در مورد روند کار دارد، همکاران و مدیران به صحبت‌های او گوش نمی‌دهند یا سعی دارند او را ساکت کنند و اجازه‌ صحبت به وی را ندهند، چراکه دوست ندارند ایده‌هایی که او ارائه می‌دهد مورد توجه دیگران قرار بگیرد و می‌خواهند بجای آن توجه دیگران را به خودشان جلب کنند. بنابراین اگر نظرات فرد باارزش تلقی نمی‌شوند و به آن‌ها اهمیتی داده نمی‌شود یعنی سازمان برای کارمندان خود ارزش قائل نیست و این اجازه را می‌دهد تا یک محیط کار سمی ایجاد شود. 16- رئیسی بی‌خیال و خودشیفته دارد متأسفانه مدیری که بی‌خیال است و تمایلات خودشیفتگی از خود نشان می‌دهد و یا گمان می‌کند که مرتکب هیچ اشتباهی نمی‌شود دارای یک ناهنجاری است و بودن در چنین سازمان یا شرکتی به‌منزله‌ی بودن در یک محیط کار سمی است. چراکه مدیر و رئیس تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی فرهنگ سازمانی و جو کلی محیط کار می‌تواند داشته باشد. چنین مدیرانی اعتقاد دارند که قوانین در مورد آن‌ها اعمال نمی‌شود و هرگونه که بخواهند می‌توانند کارشان را انجام دهند یا از نظر آن‌ها هیچ‌گونه اشکالی وجود ندارد که از دیگران انتظار داشته باشند تا به بهترین نحو ممکن عمل کنند. آن‌ها دوست دارند که توسط دیگران همیشه مورد تأیید قرار بگیرند یا به آن‌ها گفته شود که کارشان صحیح است. درحالی‌که خودشان هیچ‌گونه قوانین و استانداردهای سطح بالا را رعایت نمی‌کنند. در جهان امروز وجود یک رئیس یا مدیر بی‌خیال و خودشیفته بسیار خطرناک است. نکته‌ی جالب اینجاست که این قبیل مدیران به‌راحتی می‌توانند به بالاترین سطح قدرت برسند. 17- تعهد کاری و وظیفه‌شناسی وجود ندارد همکارانی که شغل و وظایف خود را جدی نمی‌گیرند، حرفه‌ای نیستند. آن‌ها یا در حال غیبت کردن و شایعه‌ پراکنی‌اند یا در بحث‌های منفی شرکت می‌کنند و پشت سر مدیران و همکارانشان بدگویی می‌کنند. قرار گرفتن در چنین جو کاری برای فرد هرگز لذت‌بخش نخواهد بود. رفتارهای سمی این‌گونه همکاران باعث می‌شود که درآمد خالص سازمان کاهش یابد و سازمان از مسیر رسیدن به اهدافش منحرف گردد. بنابراین کار کردن در چنین محیطی هرگز حس امنیت و آسایش را به فرد نخواهد داد، چراکه اینگونه افراد مدام سعی می‌کنند که از فرد سوء استفاده کنند. 18ـ تناسبی بین حجم کار و میزان حقوق دریافتی وجود ندارد یکی از مهم‌ترین نشانه های محیط کار سمی عدم دریافت حقوق متناسب با حجم کار انجام شده است. یعنی فرد در برابر کاری که انجام می‌دهد حقوق کم و ناچیزی را دریافت می‌کند و این مبلغ با تلاشی که هر روز انجام می‌دهد هم‌خوانی ندارد و باعث می‌شود که فرد علاقه و اشتیاق خود را نسبت به کارش از دست بدهد. همچنین در چنین محیط کاری مدیر و رئیس با تبعیض قائل شدن بین کارمندان خود تفرقه ایجاد می‌کند. به‌طوری‌که به برخی از کارکنان که کارشان را به‌درستی انجام نمی‌دهند حقوق بیشتری نسبت به کارکنانی که به شدت متعهد و پرتلاش هستند داده می شود که این کار نه تنها عادلانه نیست بلکه به معنای پایمال کردن و سوء استفاده از حقوق کارمند نیز است. 19- حمایتی از طرف مدیر وجود ندارد در یک محیط کاری سمی یک مدیر سمی به‌طور مداوم به عزت ‌نفس کارمندانش آسیب می‌زند و به اهداف و آرزوهای آن‌ها اهمیت نمی‌دهد. در نتیجه رفته‌رفته توانایی و انگیزه افراد برای انجام کارهای بهتر و باکیفیت تضعیف می‌شود. اگر در محیط کاری فالیت می کنید که هیچ گونه حمایت و تشویقی از طرف مدیرتان نمی بینید و جو حاکم بر محیط شما را روز به روز از دستیابی به اهدافتان دور می‌کند بدانید و آگاه باشید که قطعا در یک محیط کار سمی قرار دارید که دیر یا زود باید برای تغییر یا ترک آن محیط تصمیم‌گیری کنید. 20- خبری از تقسیم‌کار و تفویض اختیار نیست مواقعی که شرکت‌ها از استخدام افراد جدید خودداری می‌کنند و مسئولیت‌های بیشتری را به کارمندان فعلی خود تحمیل می‌کنند، باعث می‌شود تعادل بین کار و زندگی افراد کاهش یابد. در چنین شرایطی که افراد کافی برای انجام وظایف وجود ندارد، دیر یا زود سروکله‌ی فرسودگی شغلی پیدا می شود و بهره وری کل سازمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. روش‌های مواجهه و مدیریت محیط کار سمی مطمئناً حضور هرروزه در یک فضای کاری مسموم و مملو از انرژی منفی اصلاً خوشایند نیست و شاید به نظرتان تنها راه چاره این است که در اولین فرصت استعفا بدهید. اما ترک شغل و بیکار شدن به این راحتی‌ها نیست و به خاطر وابستگی و نیاز مالی، معمولاً نمی‌توانیم بدون برنامه‌ریزی و ناگهانی کارمان را ترک کنیم. بنابراین بهتر است با در پیش گرفتن چند راهکار سعی کنیم محیط کاری را برای خود دلپذیرتر کنیم و اثرات سمی و منفی محیط کار را خنثی کنیم. با فرد مسموم صحبت کنید اگر مسئله‌ای که با آن مواجه هستید یک شخص مسموم است که با رفتارها و صحبت‌هایش محیط را ناخوشایند کرده است بهتر است ابتدا مستقیم با او صحبت کنید. به‌عنوان‌مثال اگر همکار شما مدام در جلسات گروهی شما و ایده‌هایتان را تحقیر و مسخره می‌کند می‌توانید این‌طور با او صحبت کنید: می‌دانم که قصدت فقط نظر دادن و ارائه بازخورد است؛ ولی وقتی آن‌طور وسط حرف من می‌پری نمی‌توانم درست منظور و ایده‌ام را توضیح بدهم. گاهی با صحبت کردن، فرد متوجه لحن و گفتار بد خود می‌شود و دیگر آن رفتارها را تکرار نمی‌کند. البته اگر این فرد مسموم، مدیر یا مافوق شما باشد گفتمان و صحبت کردن کمی دشوارتر و حساس‌تر خواهد شد. مشکل را با تیم و گروه در میان بگذارید اگر صحبت مستقیم با همکارتان کارساز نبود می‌توانید از سوپروایزر یا مافوق خود راهنمایی و کمک بخواهید (البته با این فرض که مشکل خود این افراد نباشند!). البته قبل از اینکه مشکل را با مدیران و مافوق‌های خود مطرح کنید باید به چند مورد توجه کنید: قبل از هرچیز ببینید آیا سایر همکارانتان هم با آن شخص خاص مشکل دارند یا نه. هرچقدر تعداد شاکیان و قربانیان بیشتر باشد اعتراضتان قدرت و اعتبار بیشتری خواهد داشت و مدیران هم جدی‌تر به قضیه نگاه می‌کنند. در وهله دوم، سعی کنید تا جایی که می‌توانید مشکل را مستند و مستدل مطرح کنید و مدارک محکمی برای اثبات شکایت خود جمع کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر یکی از همکارانتان با انجام ندادن به‌موقع وظایفش، سعی در کارشکنی و بدنشان دادن عملکرد شما دارد تاریخ و زمان تحویل کارها، ایمیل‌های پاسخ داده نشده و سایر موارد مستند را گردآوری کنید. راه‌هایی برای تخلیه استرس خود پیدا کنید اگر مجبورید هرروز 8 ساعت در یک فضای مسموم به سر ببرید بهتر است در ساعات غیرکاری به فعالیت‌های مفرح و انرژی بخش بپردازید تا کمی از اثرات مخرب محیط کاری را کم کند. به عنوان مثال فعالیت‌هایی مثل ورزش کردن، پیاده‌روی و قدم زدن در پارک یا پیدا کردن یک سرگرمی جدید و مفرح می‌تواند به حفظ روحیه و کاهش استرس و نگرانی‌تان کمک کند. هدف از این قبیل کارها این است که ذهنتان را در ساعات غیرکاری از دغدغه‌ها و مسائل منفی کاری دور کند و به سلامت روانی و جسمی شما کمک کند. همچنین تا جایی که می‌توانید از هرگونه کار در ساعات غیرکاری خودداری کنید و حدومرز مشخصی بین زندگی کاری و زندگی شخصی و زمان استراحتتان قایل شوید. مثلاً حتی‌الامکان در ساعات غیرکاری ایمیلتان را چک نکنید و پاسخگویی به تماس‌های کار را به روز بعد و ساعات کاری موکول کنید. اگر دورکار هستید کارتان کمی سخت‌تر است؛ ولی باز هم می‌توانید راهکارهای مؤثری را در پیش بگیرید. به عنوان مثال سعی کنید فضای جداگانه‌ای از منزل را برای کار کردن و محیط کار اختصاص بدهید؛ یا قبل و بعد از کار کمی پیاده‌روی کنید و سرگرمی‌های مفرح و موردعلاقه‌تان را در ساعات غیرکاری انجام دهید. همکارانی که احساس مشابهی دارند را پیدا کنید وقتی در یک محیط کاری مسموم کار می‌کنید باید بدانید که شما تنها نیستید و احتمالاً بسیاری از همکاران شما هم همین احساس را دارند و به راحتی می‌توانید همفکران خود را پیدا کنید. گاهی صرفاً صحبت کردن با افرادی که مثل شما فکر و احساس می‌کنند به شما کمک می‌کند احساس تنهایی کمتری بکنید، خود را تخلیه کنید و کمی از فشار این انرژی منفی کم می‌کند. با این حال، بهتر است معاشرت و صحبت با این همکارانتان را در جایی غیر از محیط کاری انجام دهید. شبکه‌ای از همکاران قابل اعتماد بسازید پیدا کردن همکارانی که با آن ها در محل کار احساس راحتی می‌کنید، می‌تواند تأثیرات منفی را کمتر کند. برای ترک این محیط مسموم خود را آماده کنید اولین کاری که باید انجام بدهید این است که سعی کنید شرایط و اوضاع محیط کار را بهتر و خوشایندتر کنید ولی معمولاً چنین محیط‌های مسمومی یک‌شبه و به‌سرعت تغییر نمی‌کنند و گاهی چاره‌ای جز خروج و نجات خود از این مخمصه وجود ندارد. به‌ویژه وقتی مسئله و مشکل اصلی، رئیس و مدیر اصلی شرکت است امیدی به اصلاح و تغییر محیط وجود ندارد. ازآنجاکه استعفا و ترک کار تصمیمی بزرگ و مهم است لازم است قبل از آنکه بی‌گدار به آب بزنید همه جوانب را بسنجید و در مورد راه‌حل‌های جایگزین به خوبی فکر کنید. به عنوان مثال می‌توانید مدت‌ها قبل از آنکه حرف استعفا را پیش بکشید کم‌کم رزومه کاری خود را آپدیت و به‌روزرسانی کنید و برای خود رزومه‌ای استاندارد و حرفه‌ای بسازید. همچنین می‌توانید با مرور فرصت‌های شغلی موجود از بازار کار و موقعیت‌هایی که می‌توانید داشته باشید مطلع بشوید. برنامه‌ریزی و داشتن یک برنامه برای آینده می‌تواند شما را در روزهای سخت یاری کند. مثبت بمانید مثبت اندیشی یک راه حل نسبتاً ساده در این نوع موقعیت ها است و می تواند تغییر قابل توجهی در محیط کار منفی ایجاد کند. مدیتیشن کنید وقت گذاشتن برای تمرکز و مدیتیشن می تواند به شما در دور شدن از احساسات منفی محیط کار کمک کند. تمرکز بر تنفس ریتمیک می تواند به کاهش تنش فیزیکی و استرس کمک کند. مشکلات محل کار را با خود به خانه نیاورید وقتی در پایان روز مشکلات کاری را در محیط کار رها کنید، می‌تواند به شما کمک کند بر بخش‌های مثبت زندگی‌تان تمرکز کنید. از شایعات در محل کار دوری کنید اگرچه تعامل با همکاران در محیط کار خوب و مثبت است، اما زیاده‌روی در آن می‌تواند شما را بخشی از آن فضای سمی کند که می‌خواهید از آن دوری کنید. اجتناب از شایعات می تواند به شما کمک کند روی وظایف خود تمرکز کنید و بخشی از یک محیط سالم باقی بمانید. جمع‌بندی هدف همه ما از کار و پیدا کردن شغل، بهتر شدن کیفیت زندگی و رفاه و آسایش بیشتر است؛ اما گاهی محیط کاری آن‌چنان مسموم و مخرب است که اثرات منفی آن به سلامت روان و جسم ما آسیب می‌رساند. در برخی مواقع، محیط کار قابل‌تغییر است و اوضاع می‌تواند بهبود پیدا کند؛ ولی معمولاً تغییرات یک‌شبه اتفاق نمی‌افتند. به ویژه در مواردی که شخص رئیس یا مدیر شرکت، با رفتارهای مسمومش محیط کاری نامطلوبی ایجاد کرده نمی‌توان امید چندانی به تغییر و اصلاح داشت. در چنین مواردی، تنها راه حل ممکن نجات خود از این اوضاع و ترک شغل و محیط کار است. البته استعفا تصمیم بزرگی است و باید حتماً همه جوانب را در نظر بگیرید و اگر واقعاً راه حلی برای برطرف کردن مشکل وجود ندارد به فکر استعفا و خروج باشید. در این مواقع، حتماً باید برنامه‌ای برای بعد از استعفا هم داشته باشید و با بررسی موقعیت‌های شغلی، گزینه‌های جایگزینی برای خود پیدا کنید.   منبع: zipjob.com جاب ویژن دینگ قطبینو