ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 23 اسفند 1401 ساعت 23:43 https://www.migna.ir/news/61503/زنان-باردار-چراغ-ها-خاموش-کنند -------------------------------------------------- عنوان : زنان باردار چراغ‌ها را خاموش کنند چرا زنان باردار باید چراغ‌ها را خاموش کنند؟! -------------------------------------------------- احتمال مبتلا شدن به دیابت بارداری در آن دسته از زنان بارداری که ساعات پیش از خواب در معرض نور زیادی هستند، بیش از دیگران است نور در شب ممکن است ریسک شناسایی‌نشده‌ی ابتلا به عوارض جدی در دوران بارداری باشد متن : زنان بارداری که سه ساعت قبل از خواب در معرض سطوح‌ بالاتری از نور قرار دارند، به احتمال بیشتر در دوران بارداری‌شان به دیابت بارداری مبتلا خواهند شد از هر ۱۰۰ زن، دست‌کم چهار تا پنج نفر آن‌ها در دوران بارداری دچار دیابت بارداری می‌شوند. اگر این بیماری به خوبی کنترل نشود منجر به عوارضی از جمله مشکلات سلامتی برای نوزاد خواهد شد. تحقیقات تازه در این زمینه نشان داده است که زنان بارداری که سه ساعت قبل از خواب در معرض سطوح‌ بالاتری از نور قرار دارند، به احتمال بیشتر در دوران بارداری‌شان به دیابت بارداری مبتلا خواهند شد. دکتر مینجی کیم، نویسنده‌ی اصلی این مطالعه گفته است: «نور در شب ممکن است ریسک شناسایی‌نشده‌ی ابتلا به عوارض جدی در دوران بارداری باشد.»  محققان پیش از این نیز دریافته بودند شیفت‌کار‌ها بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند، در حالی که قرارگیری بیشتر در معرض نور مصنوعی بیرونی در شب نیز با خطر افزایش‌یافته‌ی این بیماری ارتباط دارد. این تصور وجود دارد که نور زیاد در شب سطوح هورمونی به نام ملاتونین را سرکوب می‌کند، ساعت درونی بدن را مختل می‌کند و بر فرایند‌های متابولیک متعددی اثر می‌گذارد، از جمله تنظیم سطوح قند خون! کیم در این باره می‌گوید: «ما نمی‌توانیم از این مطالعه‌ی مشاهده‌ای چیزی را اثبات کنیم، اما مکانیسم‌های مشابه ممکن است در زنان باردار نقش داشته باشند.» بین سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳، کیم و همکارانش از ۷۴۱ زن باردار در آمریکا که در دومین دوره‌ی سه‌ماهه‌ی بارداری‌شان بودند خواستند سنسور‌های نور را به مچ دستشان ببندند و به مدت یک هفته، روزانه اطلاعات خوابشان را یادداشت کنند. محققان، شرکت‌کنندگان را بر اساس میزان قرارگیری متوسط‌شان در معرض نور کمِ سه ساعت قبل خواب، به سه گروه با اندازه‌ی زوج تقسیم کردند. نتایج نشان داد که ۱۶ نفر از ۲۴۷ زنی که تنها حدود ۱.۷ ساعت را در نور کم سپری کرده بودند به دیابت بارداری مبتلا شدند. این نتیجه با ۱۲ نفری مقایسه شد که ۲.۲ ساعت و ۳ نفری که ۲.۶ ساعت را در نور کم صرف کرده بودند مقایسه شد. با این که تنها شمار اندکی از زنان دچار دیابت بارداری شدند، اما نتایج حاکی از یک روند بود که کیم درباره‌ی آن گفته است: «زنانی که کمترین زمان را در معرض نور کم بودند در قیاس با کسانی که بیشترین زمان را در معرض نور کم بودند، احتمال ابتلایشان به دیابت بارداری پنج برابر بیشتر بود.» محققان می‌گویند حتی با در نظر گرفتن عواملی از قبیل سن، کیفیت و مدت‌زمان خواب، شاخص توده‌ی بدنی و میزان نوری که شرکت‌کنندگان در طول روز در معرض آن قرار گرفتند، یک همخوانی دیده میشود. کیم می‌گوید خبر خوب این است که پیشگیری نسبتاً آسان است: «سه ساعت پیش از زمان خواب، هر زمان که ممکن بود نور‌ها را کم کنید (این نور شامل نور وسایلی از قبیل تلفن همراه هم می‌شود). در صورت امکان، وسایلی که نور ساطع می‌کنند کنار بگذارید، اگر ممکن نبود، دست‌کم نور گوشی موبایل‌تان را کم کنید و آن را در حالت شب (NIGHT MODE) قرار دهید.» دکتر فای رایلی مدیر ارتباطات پژوهشی در DIABETES UK می‌گوید: «این مطالعه به رابطه میان قرارگیری در معرض نور مصنوعی قبل از خواب و خطر افزایش‌یافته‌ی دیابت بارداری اشاره می‌کند، اما پیش از اینکه بتوانیم با قطعیت بگوییم محدود کردن قرارگیری در معرض نور مصنوعی می‌تواند در پیشگیری از ابتلای به این بیماری مفید باشد، چیز‌های زیادی هست که باید یاد بگیریم. چیزی که می‌دانیم این است که مدیریت وزن، داشتن رژیم غذایی سالم و فعال ماندن قبل از بارداری می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری کمک کند.»