ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 2 مرداد 1400 ساعت 12:21 https://www.migna.ir/news/54123/نوجوان-نقره-ای-المپیاد-نانو-هیچ-محدودیتی-رسیدن-موفقیت-ایران-وجود-ندارد -------------------------------------------------- عنوان : نوجوان نقره‌ای المپیاد نانو: هیچ محدودیتی برای رسیدن به موفقیت در ایران وجود ندارد -------------------------------------------------- نفر دوم المپیاد نانوی کشور می‌گوید: بسترهای موفقیت در کردستان و ایران وجود دارد اما شکوفایی استعدادها و رسیدن به مدارج بالا نیاز به کشف و پرورش آنها دارد که من هیچ محدودیتی برای رسیدن به موفقیت در زمینه‌های مختلف را در کشور نمی‌بینم. متن : مسابقات ملی فناوری نانو هر ساله با گستره ملی، توسط کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با حضور هزاران نفر از علاقه مندان به این فناوری برگزار می شود. یازدهمین دوره المپیاد دانش آموزی نانو با شرکت بیش از 10 هزار و 500 دانش آموز برگزار شد و 30 دانش آموز به مرحله نهایی راه پیدا کردند که تنها از استان کردستان 13 نفر به مرحله نهایی راه یافتند. هدف از برگزاری این مسابقه که بزرگ ترین رقابت علمی دانش آموزی کشور در زمینه فناوری نانو است، ایجاد فضای رقابتی سالم به منظور افزایش آشنایی دانش آموزان با فناوری نانو، گسترش آموزش فناوری نانو در مدارس و جهت دهی فعالیت های آموزشی و حمایت های تشویقی ستاد توسعه فناوری نانو است. بیتا زندسلیمی یکی از دانش آموزان راه یافته به مرحله نهایی مسابقه ملی فناوری نانو است که رتبه دوم و مدال نقره را کسب کرده است، به منظور آشنایی بیشتر با این برگزیده کشوری گفت وگویی با وی انجام دادیم که در ادامه می خوانید... زندسلیمی 17 ساله و سال آخر دوره متوسطه دوم است هر چند وی برای کسب این عنوان تلاش های زیادی داشته و ماراتن کنکور را در پیش دارد اما مهم ترین برنامه اش طلایی شدن در دوره بعدی المپیاد نانو است. وی عامل رسیدن به این سطح از موفقیت را اول، تلاش خود و همراهی خانواده اش و بعد مدرسه و آموزش و پرورش می داند. فارس: چه شد که به فعالیت در حوزه نانو علاقه مند شدید؟ سال آخر دوره متوسطه اول بودیم که آقایی از ستاد ترویجی نانو به مدرسه ما آمد و رشته نانو را به شکل بسیار ساده ای توضیح داد و من با این رشته آشنا شدم و به شدت علاقه پیدا کردم. رشته نانو به گونه ای است که امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا پژوهشگران به این سمت می روند و در کل گرایش به آن زیاد است، رشته ای که می توان در تمام زمینه ها از آن استفاده کرد و همین گسترده بودن چون با روحیاتم بسیار سازگار است به شدت مرا به سمت خود جذب کرد. آن سال به همراه 15 نفر از همکلاسی هایم در کلاس های آقای فرهیخته شرکت کردیم، اما هیچکدام قبول نشدیم، همه ناامید شده بودند تا جاییکه در دوره بعد تنها 3 نفر باقی ماندیم، با توجه به علاقه ای که داشتیم کار را ادامه دادیم و هر سه نفر به مرحله نهایی مسابقات راه پیدا کردیم. در مرحله نهایی که طی دو مرحله و به صورت تئوری برگزار شد، با تلاش و جدیت زیاد موفق به کسب رتبه دوم شدم. امسال هم برای اولین بار در المپیاد نانو شرکت کردم و توانستم مدال نقره را کسب کنم، در مسابقه توانمند هم شرکت کرده ام و خیلی امیدوار و مطمئن هستم در این مسابقه نیز رتبه خوبی به دست خواهم آورد. سال آینده کنکوری هستم ولی با این وجود خودم را محدود به کنکور نکرده ام، هرچند برای کنکور هم تلاش می کنم و آن چیزی را که می خواهم به دست خواهم آورد اما در کلاس ها و دوره های مختلفی شرکت کرده ام که در صورت موفقیت مدرک دانشگاه صنعت شریف دریافت خواهم کرد. معتقدم دانش آموزان نباید خود را فقط به درس محدود کنند چرا که کتب درسی تنها مهارت های تخصصی را به آنها یاد می دهد نه مهارت های تخصصی که برای زندگی نیاز دارند، ما نیاز داریم در مورد اقتصاد اینکه چگونه خرید کنیم و حتی در سایر فعالیت بهترین خروجی را داشته باشیم چیزهایی را یاد بگیریم این مهارت ها را باید خارج از کتاب های درسی دنبال کنیم. از تعطیلات تابستانی بهترین استفاده می کنم با وجود اینکه سال آینده کنکوری هستم، در کلاس های مهارتی همچون مهارت سخنوری، ارتباط اجتماعی، توسعه پایدار، هوش اقتصادی و چند مهارت دیگر به صورت همزمان شرکت می کنم و امیدوارم بتوانم همه را پاس کنم و به گواهینامه معتبر دانشگاه صنعتی شریف برسم. آیا بجز خودتان در خانواده افرادی دارید که در المپیاد و یا مسابقات شرکت کرده باشند؟ خانواده من به لحاظ سطح سواد در حد معمولی هستند، ولی با توجه به اینکه نوه اول خانواده هستم سعی کرده ام برای سایر بچه ها الگو باشم و خوشبختانه این مهم تا حدودی تحقق پیدا کرده و اکنون سایر فرزندان فامیل نیز وارد این فاز شده و در رشته نانو مشغول فعالیت هستند. چه هدفی را در این مسیر دنبال می کنید؟ یکی از مهم ترین اهدف موفقیت در کنکور است، افزایش مهارت هایی که در حال یادگیری آن هستم را ادامه دهم و چون در کلا روحیه ام با مدیریت می خواند دنبال کارآفرینی هستم. به کارآفرینی علاقه زیادی دارم به همین دلیل هرگز دنبال کار اداری نیستم، دوست دارم برای خودم و دیگران اشتغال ایجاد کنم به همین دلیل از الان کارهای تحقیقی و پژوهشی در این زمینه را شروع کرده ام بعد از گذراندن دوره های کارآموزی شروع به برگزاری استارتاپ های مختلف می کنیم. باشگاه نانو دانش آموزانی که مدال می آورند و در دانشگاه پذیرفته می شوند را به عنوان معلم خود جذب می کند، یعنی الان ما معلم هایی داریم که در دوره های قبل مدال آور بوده اند. خیلی از اساتید تراز الف کشور بخاطر اینکه بچه های کردستانی بتوانند در سطح کشور بدرخشند، به اینجا می آیند و به ما درس می دهند. این اولین دوره ای بود که شرکت کردم و نخستین کسی هستم که در همان اولین مرحله مدال نقره به دست آورده است، برای طلایی شدن برنامه دارم، با توجه به اینکه هر دانش آموز می تواند دو سال در المپیادها شرکت کند برای طلایی شدن واقعا برنامه دارم، تابستان امسال با توجه به اینکه کنکور را پیش رو داشتم شرکت نکردم ولی قطعا سال آینده با آمادگی بیشتر شرکت می کنم و هدفم کسب مدال طلا خواهد بود. چه کسی و یا کسانی مشوق شما در این مسیر بودند؟ نخستین عامل موفقیتم را تلاش های خودم می دانم و بزرگترین مشوقم خانواده ام هستند که تمام قد پشتم ایستاده اند، همین پشتیبانی هایی که از سوی خانواده ام صورت گرفت موجب شد هرگز بابت اینکه بروم و موفق نشوم نگران نبودم و با آرامش تمام جلو رفتم و به موفقیت و نتیجه ای که می خواستم رسیدم. آموزش و پرورش که کوچکترین عضو آن مدرسه ام است نیز پشتیبانی خوبی داشتند، آزمون های المپیاد دقیقا همزمان با امتحانات مدرسه بود نزدیک 5 تا 6 امتحان را اصلا نتوانستیم شرکت کنیم، ولی با توجه به آرامش و همکاری که مدرسه و آموزش و پرورش ناحیه دو از ما کردند توانستیم بدون دغدغه در المپیاد شرکت کنیم و خود را در کشور نشان دهیم. حس و حال کسب مدال در المپیادها کسب مدال ، آن هم مدال المپیاد چه حس و حالی به آدم می دهد؟ فکر می کردم هر شرکت کننده تنها حق دارد یک دوره در المپیاد شرکت کند، به همین دلیل تمام توان و تلاشم را بکار گرفتم که بتوانم بهترین نتیجه را بدست بیاورم، حقیقتا منتظر نقره نبودم، آخرین سطحی که در این دوره برای خودم متصور شده بودم برنز بود ولی چون با همه توان تلاش کردم توانستم مدال نقره را کسب کنم. معمولا کسانی که طلایی می شوند یک بار دیگر این فضا را تجربه کرده اند ولی من در اولین حضور در المپیاد نقره را کسب کردم. روزی که نتیجه آزمون اعلام شد ما منزل نبودیم و نتوانستم چک کنم، یکی از دوستانم خبر کسب این مقام را به من دارد که به همراه مادرم فقط از خوشحالی اشک می ریختم، حس و حال عجیبی داشت که امیدواریم همه کسانی که مصاحبه را می خوانند بتوانند روزی چنین حس خوبی را تجربه کنند. پیشنهادتان به هم سن و سالاهایتان چیست؟ ما زمان محدودی در اختیار داریم، الان جوان هستیم و می توانیم از فرصت بهترین بهره را بگیریم، حدود 5 سال در دو مقطع راهنمایی و متوسطه وقت داریم که آینده خود را بسازیم، وقتی می بینم خیلی از هم سن و سال هایم بیشترین وقت خود را در فضای مجازی و در برنامه های الکی صرف می کنند، ناراحت می شوم، البته این ظرفیت مزیت هایی هم چون گسترش ارتباط موثر دارد، اما چیزی که به ما می دهد به اندازه آنچه که در برابر آن می گیرد نیست چرا که مهمترین و با ارزش ترین سرمایه ما زمانی است که الکی در بستر فضای مجازی هدر می رود این در حالی است که برای رسیدن به آینده روشن باید از این زمان به بهترین حالت ممکن استفاده کنیم. پیشنهاد من به هم سن و سال هایم این است که از فضای مجازی هم استفاده کنند، اما در پیچ هایی را دنبال کنند که مسیر موفقیت است و در تلگرام با کانال ها و کسانی ارتباط برقرار کنند که خروجی در مسیر موفقیت آنها داشته باشد. استعدادیابی کلید موفقیت توصیه ام به خانواده ها این است که علاقه مندی فرزندان خود را پیدا کنند، یک سری از بچه ها هستند که از همان دوران کودکی علاقه مندی خود را پیدا می کنند اما در خیلی موارد این وظیفه خانواده هاست که علاقه مندی فرزندانشان را پیدا کنند و به سمت آن رشته و استعدادی که دارند سوق دهند. ما می گوییم هر واکنشی نیاز به یک جرقه دارد و قطعا هر کودکی نیاز به جرقه ای دارد تا بتواند از زمان خود به درستی استفاده کنند، خانواده ها باید در دوره راهنمایی و دبیرستان بچه ها را به سمت کلاس های مختلف سوق دهند و رشته های متنوع را برایشان توضیح و شناخت آنها را افزایش دهند. بسترهای پیشرفت در کشور فراهم است تمام بسترها برای پیشرفت من نوجوان در کشور و همین استان کردستان که خیلی ها از آن به عنوان استان محروم نام می برند وجود دارد که ما به موفقیت و پیشرفت برسیم، اما آگاهی زیادی در این حوزه وجود ندارد و بچه ها هم خودشان رغبت نشان نمی دهند. الان من 17 ساله با من 40 ساله از نظر زمانی و توانایی مغزی و موقعیت های مختلف بسیار تفاوت دارد، این واقعیتی است که وجود دارد ایده هایی که به ذهن من می رسد امروز بسیار متفاوت از 20 سال آینده است. نیروی کار متخصص ما باید از جوانی و نوجوانی شروع به کار کند تا زمانی که به سن 24 سالگی می رسد بتواند برای جامعه خود مثمرثمر باشد، من که بعد از سن بالای 24 سالگی و پایان دانشگاه وارد بازار کار می شوم چه بازه زمانی را صرف کسب تجربه کنم و می توانم متخصص شوم و نقش کلیدی در جامعه داشته باشم. بچه ها وقتی می توانند کاری را به صورت حرفه ای انجام دهند خیلی اعتماد به نفسشان ارتقا پیدا می کند اطلاع رسانی در مدارس نقش مهمی در این راستا دارد شاید اگر در زمینه نانو اطلاع رسانی صورت نمی گرفت اصلا ما با این رشته آشنا شنویم و به این موفقیت دست پیدا کنیم. اطلاع رسانی یکی از مهمترین عامل ها در دستیابی من و دوستانم به این موفقیت بوده است و الان می توانیم به صورت تخصصی در دو رشته نانو و رباتیک مثمرثمر باشیم. درخشش کردستان در یازدهمین المپیاد نانو کردستان در حوزه نانو در چه جایگاهی قرار دارد؟ استان کردستان از همان اول در حوزه نانو قوی بود، اما در کل به واسطه اطلاع رسانی های خوبی که صورت گرفت، سازمان های توجیه کننده ای که وجود دارد در یازدهمین المپیاد نانو توانستیم، یک مدال طلا و یک مدال نقره و 7 مدال برنز یعنی از 30 نفر برگزیده 13 نفر مربوط به استان کردستان بود. استعدادهای خوبی در این رشته و سایر رشته ها همچون سلول های بنیادی با وجود اینکه زیرساخت زیادی نسبت به نانو در استان ندارد توانسته اند مقام های خوبی بدست بیاورند، در زمینه کنکور سراسری هم خیلی از رتبه های برتر را بدست آورده اند که امروز الگوی موفقی برای همه دانش آموزان مدرسه فرزانگان است. استعداد زیاد است، اما خیلی از این استعدادها شکوفا نمی شود و بخشی هم با وجود اینکه شناسایی می شود بستر برای شکوفا شدن ندارد. در برخی جاها به خاطر امکاناتی که در سایر استان ها وجود دارد مسیر موفقیت را با سهولت بیشتری طی می کنند ولی در مجموع معتقد هستم موفقیت به المپیاد و کنکور نیست اگر توانستیم برای جامعه مفید باشیم موفق هستیم. بستری که باید در مدارس دولتی فراهم شود! تحصیل در مدارس خاص و در مدارس عادی چه میزان در رسیدن به موفقیت می تواند تاثیر داشته باشد؟ اینکه من و امثال من در مدرسه غیرانتفاعی تحصیل می کنند به این معنی نیست که همه چیز تمام هستیم و دانش آموزانی که در مدارس عادی تحصیل می کنند نمی توانند به موفقیت در المپیادها دست پیدا کنند. خیلی از کسانی که در المپیادها و کنکور سراسری حائز رتبه می شوند از مدارس عادی هستند، مهم ترین نیاز در این زمینه اطلاع رسانی است البته کار برای هم سن و سال های ما که در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند به دلیل اینکه کمتر میدان رقابتی وجود دارد کمی سخت تر است، مدرسه ما تنها به خاطر ایجاد فضای رقابتی به این مدرسه تبدیل شده است و گرنه بچه های این مدرسه با مدارس عادی هیچ تفاوتی ندارند. به نظر من، هوش هیچ ربطی به اینکه من در این مدرسه تحصیل می کنم و یا در المپیاد به این سطح رسیده ام، ندارد من با تلاش به اینجا رسیده ام، هوش کسی که در مدرسه عادی درس می خواند با من فرقی ندارد شاید ظرفیت های یادگیری هایمان کمی متفاوت باشد، آن هم در سطح کم، اما با تلاش و پشتکار و با اعتماد به نفس می توانند به بالاترین سطح ها برسد. تفاوت بین مدرسه عادی و غیرانتفاعی تنها اطلاع رسانی است، دانش آموزان از بستر پژوهش سراهایی که وجود دارد استفاده کنند پژوهش سراها هیچ تفاوتی بین دانش آموزی که از مدرسه فرزانگان باشد یا مدرسه عادی قائل نمی شوند. روزانه چند ساعت مطالعه می کنید؟ حتی ابتدایی ترین چیزهایی که یاد گرفته ام از طریق مطالعه کتاب بوده است، علاقه مندی عجیب به کتابخوانی دارم، البته این را هم بگویم که خانواده من خانواده ای نبودند که زیاد اهل مطالعه باشند، ولی چون مقداری درون گرا بودم علاقه شدیدی به کتابخوانی پیدا کردم و بیشترین ارتباطم با کتاب بود،بهترین رفیقم کتاب و بهترین خریدم کتاب بوده است. تمام جوایزی را که در مسابقات مختلف به دست آورده ام هزینه خرید کتاب های مختلف با توجه به علاقه مندی هایی که داشته ام کرده ام، به صورت میانگین در روز 4 تا 5 ساعت برای مطالعات کتب درسی اختصاص داده ام و تقریبا روزانه دو تا سه ساعت هم مطالعات در زمینه های مختلف اقتصادی، ارتباطی و سایر حوزه هایی دارم. استفاده 20 دقیقه از فضای مجازی چه میزان وقت برای استفاده از فضای مجازی اختصاص داده اید و معمولا به چه چیزهایی را در بستر فضای مجازی دنبال می کنید؟ روزانه شاید 20 دقیقه به فضای مجازی یعنی شبکه های اجتماعی اختصاص می دهم، ولی میزان سرچ من زیاد است مقالات مختلف را به زبان اصلی مطالعه می کنم، در اینستاگرام پیچ هایی مانند رهاورد مدیریت، پیچ های استارتاپی و غیره را دنبال می کنم در تلگرام هم کانل های درسی را دارم، سعی کرده ام همه چیز را از کتاب یاد بگیریم و بیشتر کتاب هایی که بیشترین مخاطب را داشته اند می خوانم. برنامه کاری و تحصیلی که برای آینده خود دارید؟ چند مرحله تغییر رشته دادم، پزشکی مدنظرم بود اما چون فرایند طولانی دارد با ورحیه ام نمی خواند به همین دلیل رشته بیوتکنولوژی را انتخاب کردم، این رشته تنها 15 نفر را قبول می کند، در طول این فرآیند خانواده ام با اعتماد کامل همیشه حمایت و تشویقم کرده اند. نانو بیوتکنولوژی رشته مورد علاقه من است و این رشته را قطعا به صورت جدی دنبال می کنم و تا رسیدن به تخصص کامل ادامه خواهم داد. آیا به جزء مطالعه و کارهای علمی به هنر و ورزش هم علاقه مند هستید؟ به کار هنری علاقه زیادی دارم معتقد هستم که استعداد چیزی اکتسابی است، اگر می خواهید یک نقاش خوب شوید باید هزاران نقاشی خراب کنید، در حوزه ورزش به شنا و بدنسازی علاقمند هستم و برای این علایق هم با توجه به اهمیتی که سلامت در موفقیت دارد بها می دهم و برایش وقت می گذارم. الگوی شما چه کسی و یا افرادی خاص هستند؟ مریم میرزاخانی اولین الگوی من است که طلای المپیاد ایران و جهان و فیلدز را که بزرگترین جایزه جهانی است، دارد، خانم میرزاخانی به هیچ چیزی جز چیزی که به آن علاقه دارد توجه نکرد و به این درجه از موفقیت رسید، معتقد هستم قرار نیست وقتی می خواهیم کسی را الگوی خود قرار دهیم باید تمام زوایای زندگی آن شخص را در زندگی مان پیاده کنیم برای همین سعی کرده ام الگوهای موفق زیادی را به عنوان الگوی خودم انتخاب کنم و از هر کدام درس و ویژگی را که به نظرم خوب بوده مد نظر قرار دهم. ویژگی های خاص را برمی دارم و سعی می کنم برای خودم شخصی سازی کنم. الگوی بعدی من انوشه انصاری است که به نظر من واقعا سدشکن است، چرا که دست به کاری زده که تصورش برای خیلی از انسان ها سخت است چه برسد به اینکه برای پژوهش و تحقیق به فضا بروند، بیتا دریاباری از نظر اخلاقی برایم الگو است چرا که با تشکیل سازمان خیریه عظیم توانسته سالانه مبلغ زیادی را صرف امور خیریه بکند تا جایی که سال گذشته 10 میلیون دلار به موضوع رونق زبان فارسی در سایر کشورها اختصاص داده است. چون کتاب های مختلف مطالعه می کنم فهمیده ام که در دنیا الگوهای موفق زیادی داریم و چرا نباید ما یکی از این موفق ها باشیم برای مثال فردی مانند فریدون درخشانی دانشمند مریوانی(کوچر بیرکار) که در محروم ترین نقطه این کشور به دنیا آمده ولی چون برایش تنها ملاک موفقیت بوده به این سطح از پیشرفت دست پیدا کرده است موفقیتی که حاصل تلاش، باور و اعتمادی بوده که به خودش داشته است. همیشه از شنیدن این جملات از زبان دوستانم که ما در استانی محروم زندگی می کنیم و حمایت ها و ظرفیت هایی که برای موفقیت در سایر نقاط پیشرفته است را نداریم ناراحت می شوم وقتی انسان افرادی مانند کوچر را می بیند این بهترین پاسخ به این دست افراد است. قرار نیست که آدم ها به خاطر جایی که در آن زندگی می کنند و یا گویش کردی و ترکی و غیره ای که دارند مورد ظلم قرار گیرند چون واقعا در المپیادها اینکه چه کسی از کدام استان آمده و متعلق به چه منطقه ای است مهم نیست ملاک سطح توانایی و تلاشی است که انجام می دهند. تا چه اندازه بستر برای شکوفایی استعدادهایی چون بیتا فراهم است؟ هرگز این تصور را ندارم که موفقیت و رسیدن به پیشرفت را در جایی خارج از مرزهای کشور با این استدلال که بستر در آن کشورها بیشتر فراهم است، دنبال کنم، هدف من شروع کار در کردستان و ایران و گسترش آن دره سایر کشورهای جهان است. کسب و کار مد نظرم را در کشور خودم ایجاد می کنم و آن را به سایر نقاط جهان گسترش و تعمیم می دهم، امروز دیگر تنها به مدرک توجه نمی شود و مهارت های نرم امروز یکی از ملاک های مهم است. رشته تحصیلی که من می خواهم ادامه بدهم با توجه به اینکه سالانه تنها 15 نفر را جذب می کند تعدادی از این افراد برای ادامه تحصیل و دکترا به سایر کشورها می روند ولی هدف گذاری من پیشرفت در داخل کشور است. ایران از نظر پزشکی و پیوند اعضا از کشورهای سرآمد جهان است و بسترهایی که در این حوزه در کشور ما وجود دارد در خیلی از کشورهای جهان اصلا وجود ندارد این ظرفیت های خوبی است که نباید از آن غافل شد. این تفکر که من در ایران نمی توانم به موفقیت برسم و یا کسب درآمد داشته باشم محدودیت هایی است که ما در ذهن خود ایجاد و به مانع بزرگی برای خودمان تبدیل می کنیم، وقتی دانه ای از میان آسفالت سر بیرون می آورد و رشد می کند بیانگر این است که هیچ غیرممکنی وجود ندارد فقط باید روی ذهن خودمان کار کنیم. اگر ذهن خودمان را محدود نکنیم حتی می توانیم در زمین کویر هم رشد کنیم چرا که ذهن است که مانع جلو رفتن انسان می شود. ناامیدی نسبت به آینده افزایش آمار بیکاری تحصیلکرده ها انگیزه ادامه تحصیل را از شما نمی گیرد؟ متاسفانه کامل گرایی و کمال گرایی دو موضوعی هستند که لطمه زیادی به جوانان تحصیلکرده می زند، افراد تحصیلکرده بیکار امروز تا حدودی موجب ناامیدی در بین نسل های بعدی شده اند اما نباید این موضوع را نادیده بگیریم که خود ما باید دنبال شغل برویم، برای رسیدن به نتیجه باید تلاش کرد و تا حدودی هم سطح توقعات نسبت به محیط پیرامون را پایین بیاوریم کسانی که امروز به موفقیت و جایگاه ها بالا رسیده اند سال ها تلاش کرده و شکست های مختلفی را تجربه کرده اند اینکه بگویم که چون مدرک دکترا دارم حاضر نیستم پایین تر از این سطح فعالیت کنم درست نیست! نباید به خاطر این کمال گرایی ها سرمایه جوانی خود را از دست بدهیم باید از همه فرصت ها به نحو احسن استفاده کنم. منبع: خبرگزاری فارس کردستان - شیرین مرادی