ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 1 دی 1389 ساعت 7:08 https://www.migna.ir/news/1922/جزئیات-طرح-بازنگری-ساختاری-دروس-زبان-ادبیات-فارسی-دانشگاهها -------------------------------------------------- عنوان : جزئیات طرح بازنگری ساختاری دروس زبان و ادبیات فارسی دانشگاهها -------------------------------------------------- متن : جزئیات طرح بازنگری ساختاری در دروس زبان و ادبیات فارسی دانشگا‌های سراسر کشور که برای نخستین بار بعد از انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد و برای اجرا در سال تحصیلی 91-1390 اعلام شد. سیدعلی‌اصغر میرباقری‌فرد مسئول هماهنگی میان کارگروه‌های 6 گانه‌ای که تهیه این طرح زیربنایی را بر عهده داشته‌اند، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پیشینه آن، گفت: بعد از انقلاب فرهنگی و تا سال 1379 برنامه‌ریزی درسی دانشگاه‌ها توسط شورای عالی برنامه‌ریزی انجام می‌شد اما ضرورت اصلاح و بازنگری این دروس با توجه به نیازهای روز حس می‌شد و سرانجام در این سال (79) تصمیم گرفته شد که بخشی از برنامه‌ریزی دروس توسط بعضی از دانشگاه‌ها که خود توان علمی لازم را دارند، واگذار شود. وی افزود: حدود 5 سال به همین منوال سپری شد و در سال 1384 وزارت علوم تصمیم گرفت نتیجه واگذاری این اختیارات را ارزیابی کند و در همین راستا نخستین گردهمایی نمایندگان گروه‌های آموزشی در سال 85 در دانشگاه اصفهان برگزار شد و بعد از آن هم دو گردهمایی دیگر یکی در سال 1386 به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس و دیگری در سال 1387 به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. مسئول مسئول هماهنگی میان کارگروه‌های 6 گانه‌ اضافه کرد: پس از ارزیابی نتایج این گردهمایی‌ها سرانجام معاونت آموزشی وزارت علوم بر آن شد کمیته‌ای راهبردی برای ساماندهی برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها تشکیل دهد و حاصل کار این کمیته تدوین و ابلاغ دستورالعملی 10 ماده‌ای به کمیته‌های مختلف آموزشی در سال 87 بود. میرباقری‌فرد با اشاره به آغاز فعالیت کمیته‌های آموزشی برنامه‌ریزی درسی از دو سال پیش، گفت: فعالیت کمیته برنامه‌ریزی درسی زبان و ادبیات فارسی نیز از همین سال (87) آغاز شد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که می‌بایست در 94 واحد از واحدهای درسی که حدوداً 80 درصد کل واحدها را تشکیل می‌دهد، تغییرات اساسی صورت بگیرد. وی ادامه داد: همچنین قرار شد مابقی واحدها که حدود 24 واحد اختیاری است، توسط خود دانشگاه‌ها و در سه بخش فنون ادبی، متون ادبی و خلاقیت‌های ادبی (هر کدام 8 واحد) برنامه‌ریزی شود و از این طریق زمینه ایجاد گرایش‌ها ایجاد شود. هر دانشجو موظف است از هر یک از این بسته‌ها 8 واحد را انتخاب کند و بر اساس آن گرایش خود را انتخاب خواهد کرد. عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان همچنین از تدوین برنامه درسی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خارجی رشته زبان و ادبیات فارسی همزمان با طرح کلی بازنگری دروس این رشته خبر داد و گفت: در نهایت 6 کارگروه برای بازنگری دروس زبان و ادبیات تشکیل شد؛ کمیته متون نثر (احمد خاتمی)، کمیته متون نظم (زهرا مباشری)، کمیته دروس عربی (جلیل تجلیل)، کمیته دروس اختیاری (محمدجعفر یاحقی)، کمیته کلیات ادبی (یحیی طالبیان) و کمیته آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیر ایرانی (عباسعلی وفایی و غلامحسین غلامحسین‌زاده) شده‌اند. میرباقری افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا بهمن ماه نتایج ارزیابی این کارگروه‌ها اعلام شود و تا پایان سال جاری برنامه درسی زبان و ادبیات فارسی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای اجرا به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ می‌شود و  قطعاً این برنامه در سال تحصیلی آتی (91- 1390) به اجرا درمی‌آید. وی بدون اشاره به جزئیات تغییرات اساسی که در دروس زبان و ادبیات فارسی صورت گرفته است، گفت: این تغییرات بسیار گسترده است اما تا زمان ابلاغ، اعلام نخواهد شد و من فقط به این نکته اکتفا می‌کنم که گستردگی این طرح برای دانشگاه‌ها بسیار قابل توجه خواهد بود.