ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 2 آذر 1401 ساعت 11:09 https://www.migna.ir/news/60488/سرانه-فضای-آموزشی-کشور-استاندارد-تعیین-شده-فاصله -------------------------------------------------- عنوان : سرانه فضای آموزشی کشور،با استاندارد تعیین شده فاصله دارد -------------------------------------------------- متن :  مدارس کانکسی،چادر و کپر هنوز هم از بسیاری شهرهایمان رخت نبسته است و همچنان دانش آموزانی هستند که با وجود مسافت های طولانی از خانه هایشان به دنبال یافتن علم مسیری را طی می کنند تا به مدرسه ای که نه دیواری و نه سقفی دارد، برسند تا شاید بتوانند برای فردای بهتر این مرز و بوم کاری کنند. این درحالی است که معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس،سرانه فضای آموزشی کشور را ۵/۲۲ مترمربع به ازای هر دانش آموز اعلام کرده ومی گوید: با استاندارد های تعیین شده فاصله داریم. مجید عبداللهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، در مورد سرانه فضای آموزشی مدارس در کشور گفت: آموزش متوازن در سراسر کشور از مصادیق عدالت آموزشی است که باید به شکل فضای آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد. وی اظهارکرد: در اوایل انقلاب سرانه فضای آموزشی ۱/۵ مترمربع به ازای هر دانش آموز بود که در حال حاضر این عدد به ۵/۲۲ رسیده است. اما هنوز با استانداردها فاصله داریم. چرا که میزان سرانه آموزشی در بسیاری از کشورها بیش از استاندارد تعیین شده، است. معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، افزایش سرانه آموزشی مدارس کشور را از برنامه های این سازمان عنوان کرد و گفت: سرانه استاندارد هدف گذاری شده در سند تحول بنیادین ۸.۳۹ مترمربع است که البته استان‌های ایلام و یزد به این استاندارد نزدیک شده اند و البرز، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی در انتهای این جدول هستند که یک دلیل عمده آن رشد فزاینده جمعیت و مهاجرت است. عبداللهی ، تمرکز دولت سیزدهم را بر ارتقای سرانه آموزشی و توسعه عدالت آموزشی در کشور اعلام کرد و افزود: با توجه به اصل قانون اساسی که بر عدالت آموزشی تاکید دارد که برای توسعه آن همه تلاش های خود را بکار گرفته ایم و در نظر داریم تا در سال جاری، استان هایی را که با سرانه آموزشی پایین تری مواجه هستند، به حد میانگین برسانیم. وی بر اهمیت حوزه هویت بخشی و کیفیت بخشی به فضای آموزشی کشور اشاه کرد و گفت: برای این مهم، رویکردهای جدیدی در شبکه سازی از لحاظ اجرایی، فنی و ساختگی در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم در فرایندهای اجرایی مدارس صورت بگیرد. وی در مورد نوسازی مدارس، اظهارکرد: نوسازی مدارس از سال ۸۳ به بعد با ویرایش جدیدی ساخته شده است؛ اما در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از مدارس کشور نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و باید تمام فعالیت‌هایمان را همگرا کنیم تا بتوانیم  به هدف بالاتر برسیم. این گفته ها در حالی است که هنوز در بسیاری شهرها و روستاها مدارس کانکسی و سنگی دایر است و در بسیاری شهرهای جنوبی کپر و چادر و رنجی که دانش‌آموزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند،جلوی چشمانمان است و با نبود واحد‌های آموزشی مقاوم و مستحکم می سازند تاشاید بتوانند آینده ای برای ایران بسازند.