ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 27 دی 1391 ساعت 9:54 https://www.migna.ir/news/16216/3-3-3-دنبال-چيست -------------------------------------------------- عنوان : 3‌ـ‌3‌ـ‌3‌ـ‌3 دنبال چيست؟! -------------------------------------------------- متن : سند تحول بنيادين، حالا سندي شناخته‌شده در آموزش و پرورش است. وزير معتقد است اين سند، تحولات شگرفي در آموزش و پرورش ايجاد مي‌كند و با خرد‌كردن دوره 12 ساله تحصيل، بچه‌ها را در چهار دوره سه ساله پاي درس معلم مي‌نشاند. اين همان سيستمي است كه به 3‌ـ‌3‌ـ‌3‌ـ‌3 معروف است؛ سيستمي كه دو دوره ابتدايي و متوسطه دارد و هركدام از اين دو دوره نيز دو دوره سه ساله دارد. سراسري شدن اين سيستم هدف نهايي آموزش و پرورش است، چون به گفته وزير اگر اين روش پياده شود شكل و شمايل مد نظر سند تحول كه قرار است تغييرات بنيادين در آموزش و پرورش ايجاد كند، محقق مي‌شود. وزير معتقد است پياده شدن اين سيستم به تربيت اصولي و اسلامي دانش‌آموزان منجر مي‌شود؛ هرچند هنوز دلايلي را كه سبب اين تغيير مي‌شود تشريح نكرده است. البته حاجي‌بابايي بارها در اظهاراتش اعلام كرده فعلا ظرفيت سيستم آموزشي به اندازه‌اي نيست كه ساختار 3‌ـ‌3‌ـ‌3‌ـ‌3 يكباره در آن پياده شود، به طوري كه از روي اجبار و به صورت آزمايشي، آموزش و پرورش ترجيح داده نظام 3‌ـ‌3‌ـ‌6 را اجرا كند، يعني همان سيستمي كه از امسال در قالب تشكيل پايه ششم ابتدايي در سراسر كشور اجرايي مي‌شود. سيستم 3‌ـ‌3‌ـ‌6 البته در شرايطي اجرا مي‌شود كه برخي به تاكيد وزير بر اجراي از روي اجبار آن اشاره مي‌كنند و اين سوال را مي‌پرسند كه اگر ظرفيت‌هاي آموزشي براي ساختار ‌‌3‌ـ‌3‌ـ‌3‌ـ‌3 مهيا نيست چه ضرورتي دارد سيستمي تعريف نشده همچون 3‌ـ‌3‌ـ‌6 كه در سند تحول حرفي از آن به ميان نيامده اجرا شود ؟ اما با اين حال، اين ساختار كه نظام آموزشي را به يك دوره شش ساله ابتدايي و دو دوره سه ساله متوسطه تقسيم كرده با همه چالش‌ها و مشكلاتي كه به سبب ناشناخته‌بودن براي معلمان، دانش‌آموزان و مديران مدرسه ايجاد كرده در حال اجراست و به گفته وزير تا شش سال آينده به طور كامل جايش را به نظام 3 ‌ـ‌3‌ـ‌3‌ـ‌3 مي‌دهد كه مطابق سند تحول، امري اجتناب‌ناپذير محسوب مي‌شود. پس فقط برنامه‌ريزي درست براي اجراي اين سيستم مي‌ماند كه دانش‌آموزان و معلمان را مثل امروز كه با پايه ششم ابتدايي درگيرند با مشكل روبه‌رو نكند؛ در ضمن ضروري است از امروز كه هنوز فرصت براي ايجاد امكانات براي تقسيم بر چهار‌كردن سيستم آموزشي وجود دارد، براي مهيا كردن امكانات فيزيكي و البته تربيت معلمان مسلط به شيوه‌هاي تدريس به سبك جديد اقدام شود.