ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 30 مرداد 1394 ساعت 15:20 https://www.migna.ir/news/32650/افزایش-تأثیر-سوابق-تحصیلی-35-درصد-کنکور-95 -------------------------------------------------- معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد عنوان : افزایش تأثیر سوابق تحصیلی به 35 درصد در کنکور 95 -------------------------------------------------- معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: برای کنکور 95 پیشنهاد شده است که سهم سوابق تحصیلی به 35 درصد برسد که 25 درصد از آن مربوط به دروس نهایی پایه سوم دبیرستان و 10 درصد مربوط به دروس نهایی دوره پیش دانشگاهی است. متن : علی زرافشــــان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که امروز به صورت مجازی با اصحاب رسانه برگزار شد، در پاسخ به پرسشی در خصوص «طرح مجلس برای جذب پیش‌دبستانی‌ها و استفاده از آنها به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش»، اظهار داشت: مصوبه مجلس در مورد استخدام پیش‌دبستانی‌ها طبیعتاً با توجه به توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش و نیاز این نسبت به جنسیت و رشته تحصیلی نیروهای انسانی است. وی با بیان اینکه اگر قرار باشد مربیان پیش دبستانی‌ در آموزش و پرورش مشغول به خدمت شوند باید در همان بخشی که قبلاً در آن حوزه تدریس می‌کردند، فعالیت کنند، افزود: آنچه که امروز تحت عنوان ساماندهی در آموزش و پرورش مدنظر است ساماندهی نیروهای موظف و رسمی در دوره دوم، دوره اول متوسطه و دوره ابتدایی است. * مجمع خیرین مدارس شبانه‌روزی تشکیل می‌شود زرافشان در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت نامناسب مدارس شبانه‌روزی به ویژه در بحث تغذیه و مسائل بهداشتی و اقدامات آموزش و پرورش در خصوص حمایت بیشتر از این مدارس، گفت: مدارس شبانه‌روزی یکی از راه‌حل‌های دسترسی به آموزش است و آموزش و پرورش می‌تواند دو راه را در این زمینه دنبال کند؛ نخست آنکه از طریق مدارس شبانه روزی امکان تحصیل را برای دانش‌آموزان مناطق محروم فراهم کند یا با توجه به اینکه امکان تأسیس دبیرستان در مناطق روستایی کم جمعیت وجود ندارد، دانش آموزان از تحصیل محروم شوند. وی با بیان اینکه آنچه در مدارس شبانه روزی وجود دارد دچار کاستی است اما شرایط موجود از ترک تحصیل دانش‌آموزان مناسب‌تر است، ادامه داد: علاوه بر تخصیص 7 میلیارد تومان برای برطرف کردن کاستی‌های موجود در مدارس شبانه‌روزی، امسال با همراهی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در فصل تابستان، وسایل گرمایشی و سرمایشی مدارس و تجهیزات تکمیل می‌شود. معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: گزارشی در جلسه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اعلام شد مبنی بر اینکه کارگروه ویژه‌ای برای مناطق محروم و به خصوص نیازهای مدارس شبانه روزی با حضور تمام دستگاه‌هایی که به خدمات رسانی در این حوزه مشغول هستند به ریاست وزیر‌ آموزش و پرورش و دبیری آقای رضوی معاون مناطق محروم ریاست جمهوری تشکیل شد که در این جلسه توجه ویژه به مدارس شبانه روزی از جمله بحث تغذیه آنها صورت گرفته است. وی اضافه کرد: در بحث تغذیه، سازمان بهزیستی کمک‌هایی را به مدارس شبانه‌روزی می‌کند و مرکز آموزش خدمات علمی رزمندگان نیز سال گذشته برای کیفیت بخشی به این مدارس حمایت‌هایی داشته است و امسال یک زیرمجموعه در مجموعه خیرین مدرسه ساز تحت عنوان مجمع خیرین مدارس شبانه روزی تشکیل خواهد شد که این خیران به مدارس شبانه روزی رسیدگی خواهند کرد. زرافشان گفت: بنده در طول دو سالی که در معاونت آموزش متوسطه حضور داشتم، از مدارس شبانه‌روزی بازدید کرده‌ام و هفته گذشته نیز از یکی از دبیرستان‌های شبانه روزی دخترانه در استان خراسان جنوبی بازدید کرده و از وضعیت خوابگاه دانش‌آموزان، امکانات تغذیه‌ای، آموزشی و تربیتی آنها مطلع شدم؛ در مدارس شبانه‌روزی با تلاش مدیران، شرایط مناسبی برای اسکان دانش‌آموزان فراهم می‌شود اما کاستی‌هایی نیز وجود دارد که برای برطرف کردن آن مشارکت همه جانبه نیاز است. * ماجرای کوچ اجباری دبیران دوره متوسطه به دوره‌های تحصیلی دیگر این مسئول در معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص مازادشدن معلمان متوسطه و کوچ اجباری آنها به دوره ابتدایی، بیان داشت: یکی از نکاتی که به عنوان واقعیت آموزش و پرورش باید به آن توجه شود، پیامدی است که با استقرار ساختار 6.3.3 ایجاد شده است؛ در طول سه سال گذشته با اضافه شدن پایه ششم مشکلی که امروز در دوره دوم متوسطه را داریم، در دوره اول متوسطه داشتیم. وی توضیح داد: زمانی که پایه ششم به پایه ابتدایی اضافه شد ورودی به دوره متوسطه اول را نداشتیم و معلمانی که در متوسطه اول مشغول به تدریس بودند و حدود یک میلیون دانش‌آموز را آموزش می‌دادند که در مجموع حدود 48 هزار معلم را تشکیل می‌دادند، فرصت کاری خود را از دست دادند. زرافشان افزود: آموزش و پرورش برای اینکه بتواند از ظرفیت این معلمان استفاده کند و کمبود شدید نیروی انسانی که در دوره ابتدایی وجود داشت را برطرف کند، ساماندهی دوره اول متوسطه و ابتدایی را با هم انجام داد و بخشی از نیروهای متوسطه اول را به دوره ابتدایی فرستاد البته همان زمان بخشی از نیروهای متوسطه دوم نیز به دوره ابتدایی اعزام شدند و این گروه افرادی بودند که علاقه‌مند بودند از این فرصت استفاده کنند برای اینکه مشکل خود را برای نقل و انتقال حل کنند. وی با بیان اینکه در سال تحصیلی 95-94 این مسئله مجدد تکرار خواهد شد به این معنا که پایه نهم در دوره اول متوسطه را خواهیم داشت و به ازای آن ورودی به دوره دوم متوسطه را نداریم، گفت: دبیرانی که نزدیک به یک میلیون دانش آموز پایه اول دبیرستان را آموزش می‌دادند فرصت کاری خود را از دست خواهند داد. دانش آموز در پایه نهم نیاز به معلم دارند بنابراین آموزش و پرورش از این فرصتی که فراهم شده ابتدا به ساماندهی معلمان در دوره دوم متوسطه پرداخته و افرادی که دارای امتیاز بیشتری هستند در این دوره مشغول به تدریس می‌شوند. معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: با توجه به اینکه در دوره دوم متوسطه بحث پرداخت اضافه تدریس را داریم طبیعتاً بخشی از معلمان متوسطه دوم جایگزین معلمان حق التدریسی خواهند شد و هدف این است که اکثریت معلمان متوسطه دوم تا جایی که مقدور است در همان دوره مشغول به خدمت شوند اما اگر با ساماندهی باز هم نیروی مازاد داشتیم آنها را در دوره متوسطه اول ساماندهی خواهیم کرد و بعد از ساماندهی دوره متوسطه اول، در صورتی که بازهم نیروی اضافه بر سازمان داشته باشیم از این همکاران در دوره ابتدایی البته با تدابیری که اتخاذ شده و در دستورالعمل ساماندهی ذکر شده است، استفاده خواهیم کرد. وی ادامه داد: معلمان متوسطه که در دوره ابتدایی ساماندهی می‌شوند در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم به صورت خوشه‌ای دروس تخصصی خود را تدریس می‌کنند. برای آموزش این معلمان برنامه‌ریزی شده است و برای ساماندهی آنها از یک سال گذشته اقدامات جدی در سطح استان‌ها صورت گرفته است به گونه‌ای که در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی مشخص است؛ دوره های آموزش در استان‌ها آغاز شده تا معلمان بتوانند با آمادگی لازم در کلاس‌های درس حضور یابند و بتوانیم شاهد آموزش همراه با کیفیت باشیم. * پیوستن 5700 مدرسه به طرح تعالی مدیریت مدارس کشور زرافشان در خصوص وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس گفت: امسال استقبال برای انجام ثبت‌نام در مدارس نسبت به سال گذشته بهتر بوده است؛ طبق آماری که مربوط به هفته گذشته است تا کنون 11 میلیون و 682 هزار و 493 نفر در مدارس ثبت‌نام کرد‌ه‌اند که از این تعداد 6 میلیون و 948 هزار و 432 نفر در دوره ابتدایی، دو میلیون و 730 هزار و 735 نفر در دوره متوسطه اول و یک میلیون و 783 هزار و 528 نفر در دوره متوسطه دوم ثبت نام شده‌اند و همچنین 167 هزار و 511 نفر در دوره پیش دبستانی و 52 هزار و 266 هزار نفر در مدارس استثنایی ثبت نام کرده‌اند. وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس کشور با بیان اینکه این طرح سال گذشته در 5900 مدرسه اجرا شد، افزود: دستورالعمل مربوط با سال تحصیلی 95-94 هفته گذشته به استان‌ها ابلاغ شد و در مورد مدارسی که در حال حاضر مجری طرح هستند و چگونگی فعالیت این مدارس و استمرار فعالیت آنها در دستورالعمل مربوطه توضیحاتی ارائه شده است. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: برنامه تعالی یک برنامه مستمر است به همین جهت مدارسی که سال قبل تحت پوشش بودند امسال ادامه فعالیت می‌دهند و مدارسی که برای سال تحصیلی جدید داوطلب هستند به مجموعه مدارس اضافه می‌شوند؛ پیش بینی ما این است که امسال نیز 5700 مدرسه به مجموعه این مدارس اضافه شود. وی توضیح داد: در دستورالعمل طرح تعالی مدیریت مدرسه عنوان کرده‌ایم که در شهریورماه یک دوره آموزشی 150 ساعته برای آموزش 150 نفر از مدرسان استانی برگزار شود و دوره آموزشی دیگری نیز برای 150 نفر از مدرسان و ارزیابانی که به ما در زمینه ارزیابی مدارس کمک می‌کردند، برگزار شود که در مجموع 300 نفر آموزش های لازم را دریافت خواهند کرد. طرح تعالی مدیریت مدرسه جای خود را در آموزش و پرورش بازکرده و به تدریج در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است و بسیاری از مدارسی که تحت پوشش این برنامه نیستند داوطلبانه مشغول اجرای آن شده‌اند. * قرار نیست کنکور به طول کامل حذف شود زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی از آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: برگزاری این آزمون بر عهده سازمان سنجش است و با توجه به تجربه این سازمان در برگزاری آزمون‌های استخدامی و همکاری آموزش و پرورش برای تعیین دروس و مواد آموزشی، امیدواریم این آزمون به نحو مطلوبی اجرا شود. وی در خصوص افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان به 85 درصد و پیش نیازهای لازم برای تحقق این موضوع عنوان کرد: قرار است سهم سوابق تحصیلی به شکل سالانه اضافه شود تا جایی که منجر به حذف کنکور در 85 درصد ظرفیت‌های دانشگاه‌ها شود اما باید توجه کرد که قرار نیست کنکور به طول کامل حذف شود. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: همانطور که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو آمده است ورود دانشجویان به دانشگاه‌های کشور به سه روش انجام خواهد شد که روش نخست صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی است که در این روش سهم سوابق تحصیلی برای کنکور 94، 25 درصد بود و پیش بینی ما این بود که این رقم برای کنکور 95 به 35 درصد افزایش یابد. وی ادامه داد: روش دوم ورود دانشجو به دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی و آزمون دروس عمومی است و روش سوم سوابق تحصیلی، دروس عمومی و اختصاصی را با یکدیگر مدنظر دارد که در حال حاضر برای دانشگاه‌های دولتی اعمال می‌شود و روش اول که صرفاً تحصیلی است در دانشگاه‌ها پیام‌نور، غیردولتی و دانشگاه آزاد اعمال می‌شود. زرافشان افزود: آموزش و پرورش طبق توافق با وزارت علوم از چند سال قبل آمادگی لازم را برای این موضوع فراهم کرده و در حال حاضر در دوره پیش دانشگاهی امتحانات 4 درس به صورت نهایی برگزار می‌شود همچنین سوابق تحصیلی دانش‌آموزان موجود است که هر زمان قرار باشد سوابق دروس پیش دانشگاهی نیز اعمال شود آمادگی لازم داریم تا آن را در اختیار سازمان سنجش و وزارت علوم قرار دهیم. وی ادامه داد: برای کنکور 95 آنچه که آموزش و پرورش پیشنهاد داده، این است که سهم سوابق تحصیلی به 35 درصد برسد که 25 درصد از آن مربوط به دروس نهایی پایه سوم دبیرستان و 10 درصد مربوط به دروس نهایی دوره پیش دانشگاهی است. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: در گذشته یک میلیون و 500 داوطلب در کنکور شرکت می‌کردند که این تعداد هم اکنون به حدود 800 هزار نفر رسیده است و این نشان دهنده آن است ک تعداد افراد علاقه‌مند ورود به دانشگاه کاهش یافته است. 400 هزار دانش آموز پایه سوم در شاخه فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند که پس از فارغ التحصیل شدن یا به بازار کار وارد می‌شوند و یا به مقطع کاردانی دانشگاه‌ها می‌روند و این افراد از تعداد داوطلبان کنکور حذف شده‌اند. وی تصریح کرد: طبق آنچه که سازمان سنجش اعلام کرده است امسال در رشته ریاضی 120 هزار صندلی خالی وجود داشت؛ در رشته انسانی تعداد صندلی‌های خالی زیاد بود و تنها در رشته تجربی رقابت برقرار است که از هر دو نفر، یک نفر در دانشگاه قبول می‌شود. * در دوره «متوسطه دوم» تعطیلی پنج شنبه با کاهش ساعات دروس همراه نبود زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص انجام هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در پایان پایه نهم از سال تحصیلی جدید گفت: هدایت تحصیلی از سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان پایه نهم اجرا خواهد شد و دو مرحله‌ای خواهد بود، همچنین وضعیت ساماندهی رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه در مرحله پایانی است و توافق کلی انجام شده که باید در مراجع بالادستی تصویب شود تا امکان اجرای آن فراهم شود. وی در خصوص وضعیت پنج‌شنبه‌های مدارس برای سال تحصیلی جدید بیان داشت: به نظر می‌رسد در دوره متوسطه دوم باید تغییری در خصوص وضعیت پنج‌شنبه‌های مدارس انجام شود چرا که در دوره متوسطه اول تعطیلی پنج شنبه با کاهش ساعات دروس همراه بوده یعنی از 36 ساعت به 30 ساعت رسیده است ولی در دوره متوسطه دوم این اتفاق نیفتاده و ساعت آموزشی بین 33 تا 37 ساعت است و طبیعی است که این تعداد ساعت در 5 روز نمی‌گنجد چون به طور متوسط حدود 7 ساعت آموزش در طول روز باید وجود داشته باشد و این قابل اجرا نیست. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید یادآوری کنم که هیچ وقت قرار نبوده مدارس پنج‌شنبه‌ها تعطیل شوند؛ در آیین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش آمده است مدارس کشور 6 روز هفته را باز هستند ولی 5 روز اول برای دروسی که در جدول مواد درسی آمده فعالیت می‌کنند و روز پنج‌شنبه اختصاص به فعالیت‌های فوق برنامه و برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان دارد. * چند سال بود که جذب استادکار در آموزش و پرورش نداشتیم زرافشان در خصوص صدور احکام رتبه بندی معلمان از مهرماه و روند تدوین شاخص‌های مربوطه اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش کار رتبه‌بندی را به شکل جدی دنبال می‌کند و اگر هم در خصوص رتبه بندی اخباری اعلام می‌شود در برابر پرسش‌هایی است که از مسئولان پرسیده می‌شود. وی توضیح داد: با توجه به فرصت کوتاهی که ما در اختیار داشتیم، این برنامه در چند مرحله طراحی شد و به کارگروه دولت برای تأیید دستورالعمل ارسال شده و معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هر هفته جلساتی در این زمینه دارد تا مصوبه مربوطه را دریافت کند و در شهریور احکام معلمان را صادر کند. معاون وزیر آموزش و پرورش درباره جذب 1800 استادکار در استخدام اخیر آموزش و پرورش و تدابیر این وزارتخانه برای توجه به کیفیت و تجهیزات هنرستان‌ها گفت: در هنرستان‌ها برخی افراد نقش چشمگیری دارند که می‌توان به استادکارها و سرپرستان بخش که مسئول بخش عملی و مهارتی آموزش‌ها در هنرستان‌ها هستند، اشاره کرد. وی با بیان اینکه چند سال بود که جذب استادکار در آموزش و پرورش نداشتیم، افزود: آموزش هنرستانی برای اینکه دارای کیفیت باشد باید به شکل عملی و مهارتی ارائه شود؛ هنرآموزان مباحث را به صورت نظری مطرح می‌کنند اما این بحث‌‌ها باید در کارگاه به شکل عملی ارائه شود که استادکاران این مسئولیت را برعهده دارند. زرافشان ادامه داد: در زمینه تجهیز هنرستان‌ها امسال در ردیف بودجه‌های مصوب ردیف مستقلی در این زمینه داریم که سال گذشته بودجه این ردیف 26 میلیارد تومان بود که با افزایش 40 درصدی امسال به 36 میلیارد تومان می‌رسد، امیدواریم قبل از شروع سال تحصیلی این اعتبار در اختیار هنرستان‌ها قرار بگیرد. وی بیان کرد: با توجه به کاهش یک پایه در دوره دوم متوسطه از شاخه نظری و افزایش یک پایه به آموزش‌های مهارتی، سیاستی را که در وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم این است که در طول سال‌های آینده بیشتر ظرفیت سازمان نوسازی مدارس را در دوره دوم متوسطه به تأسیس و راه اندازی هنرستان‌های جدید و تجهیز هنرستان‌ها موجود اختصاص دهیم. معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: برای توجه به مهارت استادکاران جذب شده در آموزش و پرورش باید اعلام کنم که آزمون استخدامی آموزش و پرورش دو مرحله‌ای است که یک بخش آن مربوط به دانش عملی است و آموزش و پرورش سوالاتی را در این زمینه پینشهاد داده و بخشی دیگر مصاحبه است که از طریق آن تخصص افراد تأیید می‌شود. * امکان برگزاری مجدد امتحان نهایی ویژه دانش‌آموزان برای بالابردن معدل  زرافشان در خصوص بحث اعتیاد و مصرف الکل در میان دانش‌آموزان دبیرستانی عنوان کرد: پاسخ این سوال را باید معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام کند اما باید بگویم که این وزارتخانه با تشکیل بخش آسیب‌های اجتماعی در معاونت سلامت به انواع آسیب‌هایی که دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، پرداخته است. وی اضافه کرد: دفتر بررسی آسیب‌های اجتماعی وظیفه دارد به این آسیب‌ها بپردازد و جنبه پیشگیرانه را مدنظر داشته باشد البته در بین صاحب‌نظران در خصوص فراوانی اعتیاد ومصرف الکل در بین دانش آموزان اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی آموزش و پرورش مستقل از این اختلاف نظرها مراقبت‌های لازم را وظیفه خود می‌داند. ممکن است دانش‌آموزان در بحث اعتیاد و الکل دچار آسیب نباشند اما از اسیب‌های دیگری رنج ببرند به عنوان مثال دانش‌آموزان طلاق نیاز به رسیدگی دارند یا دانش‌آموزانی که در مناطق آسیب‌زا زندگی می‌کنند نیاز به توجه ویژه‌تری دارند. معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: آنچه در محیط پیرامونی آموزش و پرورش قرار دارد و باعث می‌شود دانش‌آموزان تحت تأثیر آن قرار گیرند در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه است و در سه بخش انجمن اولیا و مربیان، دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و دفتر مشاوره و هدایت تحصیلی به این آسیب‌ها می‌پردازیم. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آمار دختران بازمانده از تحصیل گفت: در آموزش و پرورش ایران، آموزش دختران آنگونه که در جهان مطرح است، نیست؛ حتی سازمان‌های بین المللی مانند یونسکو و یونیسف که در بحث عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش کارهای عمده‌ای انجام داده‌اند از گذشته در رابطه با ایران به این نکته اذعان داشتند که در آموزش و پرورش ایران تفاوت فاحشی در بحث دسترسی به آموزش بین دختران و پسران وجود ندارد. زرافشان ادامه داد: در دوره ابتدایی تقریباً، دسترسی برابر است و مقدار اندک تفاوت به تفاوت ترکیب جمعیتی کشور مربوط است که در کشور درصد پسران بیشتر از دختران است؛ در دوره متوسطه اول و دوم، فاصله بسیار کم است و علت آن ناشی از چند موضوع است به عنوان مثال در بسیاری از روستاهای کوچک امکان تأسیس دبیرستان وجود ندارد. وی افزود: در پروژه آموزش برای همه برای ایجاد دسترسی به آموزش در دوره متوسطه به روش‌های جایگزین اشاره شده است که در آموزش و پرورش ایران از روش‌های جایگزین همچون آموزش از راه دور، مدارس شبانه روزی و روستامرکزی بهره می‌بریم تا دسترسی به آموزش برای دختران و پسران در مناطق محروم و روستایی فراهم شود. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: امسال در کارگروهی که برای مناطق محروم تشکیل شده است، معاون مناطق محروم ریاست جمهوری قصد دارد تعدادی خودرو برای روستاها تهیه کند که امکان رفت و آمد به روستا را فراهم کند، مقرر شده است که دانش آموزان در اولویت استفاده از این سرویس‌های رفت و آمد قرار بگیرند. زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش ترمیم نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان بیان کرد: با قانون حذف کنکور نمرات نهایی دانش آموزان سهم تأثیرگذاری را در ورود به دانشگاه‌ها دارد، ممکن است بخشی از فارغ‌التحصیلان که در سال‌های گذشته این قانون وجود نداشت نسبت به نمرات امتحانات نهایی خود حساس نبودند به همین دلیل آموزش و پرورش فرصتی را برای جبران و ترمیم نمرات امتحانات نهایی در اختیار آنها قرار داد. وی عنوان کرد: دروس مربوطه همه دروسی است که امتحانات آنها نهایی است به عنوان مثال در پایه سوم دبیرستان 10 درس در رشته تجربی و انسانی و 11 درس در رشته ریاضی امتحاناتشان به صورت نهایی برگزار می‌شود و دانش‌آموزانی که در گذشته این دروس را امتحان داده و نمره خوبی را کسب نکردند می‌توانند یک بار دیگر در امتحانات نهایی شرکت کنند؛ هر درسی که نمره آن جزو سوابق تحصیلی قلمداد می‌شود می‌تواند جزو دروسی باشد که داوطلب متقاضی شرکت در امتحانات نهایی باشد البته آیین نامه مربوطه در این زمینه باید تنظیم و تصویب شود. *در آموزش و پرورش نیروی مازاد داریم معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص تقسیم عادلانه امکانات آموزشی و توجه به مدارس روستایی گفت: تقسیم عادلانه امکانات آموزشی به معنای تقسیم مساوی نیست بلکه با توجه به شرایطی است که در کشور وجود دارد و متناسب با این شرایط باید به دانش‌آموزان خدمات لازم را ارائه دهیم. این طبیعی است که نمی‌توانیم امکانات شهر تهران را به یک روستا ببریم چرا که روستا اقتضائات خاص خود را دارد اما باید بتوانیم برای دانش‌آموزان روستایی امکانات آموزشی را فراهم کنیم. زرافشان ادامه داد: آموزش و پرورش از گذشته‌های دور در خصوص دسترسی عادلانه به آموزش، اقداماتی را انجام داده است به عنوان مثال اولین گام در دهه شصت، قانون مدارس غیردولتی برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم بود که این قانون کمک کرد دانش‌آموزان مستعد این مناطق از آموزش خوب همراه با کیفیت بهره مند شوند؛ در همان سالها با توجه به اینکه برخی از روستاها با مدرسه فاصله داشتند و امکان تأسیس یک مدرسه برای همه روستاها  نبود اقدام به ساخت مدارس روستامرکزی کردیم. وی افزود: بر این اساس یک روستا را انتخاب کردیم و با امکان رفت و آمد برای دانش‌آموزان، این امکان را فراهم کردیم که بتوانند به مدارس روستامرکزی آمده و عصرها به خانه خود بازگردند؛ تأسیس مدارس شبانه روزی نیز از سایر اقداماتی بود که برای دسترسی دانش‌آموزان روستایی به آموزش انجام شد و در سال‌های اخیر بحث آموزش از راه دور به این مجموعه اضافه شده است. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در وزارت آموزش و پرورش برای تقسیم عادلانه امکانات آموزشی، قدم‌های خوبی را برداشته‌ایم هرچند که ممکن است این قدم‌ها کافی نباشد و اقدامات بیشتری انجام دهیم. زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس افزود: امسال موفق شدیم نسخه تحت وب سامانه بکفا را تهیه کنیم و سامانه قبلی استفاده نمی‌شود. وی ادامه داد: قبلاً نیز در دستورالعمل ساماندهی سقفی را برای تشکیل کلاس‌های درس تعیین می‌کردیم اما چون در سامانه بکفای قبلی، امکان کنترل این موضوع وجود نداشت در برخی مواقع مناطق، اقدام به تشکیل کلاس درس با بیش از سقف موجود می‌کردند اما امسال در سامانه جدید وقتی کلاس بندی انجام می‌شود فقط به مدرسه اجازه داده می‌شود که در حد آنچه که در سامانه اعلام شده به کلاس، دانش‌آموز اختصاص دهد. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: با توجه به بحث تراکم نیرو در دوره متوسطه، امسال آموزش و پرورش می‌تواند کلاس‌ها را با ظرفیت کمتری تشکیل دهد. وی در خصوص نیروی مازاد در آموزش و پرورش گفت: این نکته بدیهی است که در آموزش و پرورش نیروی مازاد داریم چرا که توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش متناسب با سه عامل جنسیت، رشته و منطقه اتفاق نمی‌افتد به عنوان مثال در تهران بیش از 80 درصد معلمان را زنان تشکیل می‌دهند. به طور طبیعی در این وضعیت جنسیت زن در شهر تهران نیروی مازاد داریم و در جنسیت مرد با کمبود مواجه هستیم. زرافشان ادامه داد: این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله استخدام‌های بی‌رویه‌ای که در آموزش و پرورش انجام شده است؛ به عنوان مثال هم اکنون آموزش و پرورش در جنسیت زن در بسیاری از نقاط کشور دچار اضافه نیرو است و باز هم قرار است نیروهای جدیدی استخدام شوند که این به بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش بیش از گذشته دامن خواهد زد. * پیشنهاد تغییر فرم هدایت تحصیلی را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کرده‌ایم  معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص توزیع متوازن رشته‌ها و تمایل بیشتر دانش‌آموزان به رشته تجربی گفت: با توجه به مواد 96 تا 100 آیین‌نامه آموزش دوره متوسطه، تعیین میزان و سهم رشته‌ها وظایف ادارات کل آموزش و پرورش است اما در مورد فرم هدایت تحصیلی پیشنهاد تغییر این فرم را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کرده‌ایم و منتظر اقدام لازم در این زمینه هستیم. وی افزود: به طور قطع، تغییر فرم هدایت تحصیلی کار توزیع دانش‌آموزان در شاخه‌ها و رشته‌ها را با توجه به 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات، منطقی می‌کند و برای خانواده‌ها و دانش آموزان راهگشاتر خواهد بود. زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص ضرورت تجدید نظر اساسی در ساماندهی و بازتوزیع مناسب منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش گفت: استقرار پایه نهم می‌توانست یک تهدید برای آموزش و پرورش باشد اما آن را تبدیل به فرصت کردیم و یک بار به طور کامل سه دوره تحصیلی را با یکدیگر ساماندهی کردیم تا از این طریق به وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش و نیروهای مازاد که در بخش‌های مختلف داشتیم سامان ببخشیم. وی ادامه داد: ساماندهی اساسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش به این موضوع برمی‌گردد که اجازه داده شود جذب نیرو و ساماندهی آن صرفاً بر اساس نیاز آموزش و پرورش باشد و از دخالت عوامل بیرونی در این زمینه خودداری شود تا آموزش و پرورش در مناطق و جنسیتی که نیاز دارد از نیروها استفاده کند. معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جهت گیری وزیر آموزش و پرورش این است که بتوانیم تناسبی بین تعداد فرهنگیان و دانش‌آموزان داشته باشیم و نسبتی که امروز به ازای 11 دانش آموز یک معلم داریم معقول‌تر شود به گونه‌ای که به ازای هر 15 دانش آموز یک معلم داشته باشیم.