ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 9 دی 1392 ساعت 11:43 https://www.migna.ir/news/21201/سوءتغذیه-علت-کاهش-توانایی-ذهنی-یادگیری-افراد -------------------------------------------------- عنوان : سوءتغذیه علت کاهش توانایی ذهنی و یادگیری افراد -------------------------------------------------- کارشناس تغذیه‌ی شبکه‌ی بهداشت درمان شهرستان بوئین‌زهرا از سوءتغذیه به‌عنوان عوامل کاهش توانایی ذهنی و یادگیری در افراد یاد کرد. متن : «سپیده مهدیخانی» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه محور همه سازوکارهای توسعه‌ی اجتماعی، انسان سالم است، اظهار کرد: فقر، دسترسی ناکافی به انواع غذاها، فقدان آگاهی برای تدارک یک رژیم غذایی مناسب و شیوع فراوان بیماری‌های عفونی، عواملی هستند که به سوءتغذیه منجر می‌شوند. وی ادامه داد: نتیجه‌ی این وضعِیت، افزایش مرگ و میر و ابتلاء به بیماری‌ها به علت ضعف سیستم ایمنی بدن، کاهش بهره‌ی هوشی، قدرت یادگیری و اُفت تحصیلی هم‌چنین تغییرات رفتاری به‌صورت بی‌حوصلگی، بی‌تفاوتی و انزوا‌طلبی است. کارشناس تغذیه‌ی شبکه‌ی بهداشت درمان شهرستان بوئین زهرا با بیان اینکه کودکان و نوجوانان، باید ریزمغذی‌های آهن و ویتامین A را مصرف کنند، تصریح کرد: مطابق سند سبد غذایی مطلوب برای جامعه، هر ایرانی به‌منظور تأمین حداقل 80 درصد نیاز به پنج ماده‌ی ریزمغذی کلیدی احتیاج دارد. وی ادامه داد: این ریزمغذی‌ها شامل پروتئین، ویتامین A، ویتامین ب 2، آهن و کلسیم، مصرف روزانه‌ی نان به‌طور متوسط 310 گرم، 95 گرم برنج، 20 گرم ماکارونی، 26 گرم حبوبات، 70 گرم سیب‌زمینی، 300 گرم سبزی، 280 گرم میوه، 38 گرم گوشت قرمز، 64 گرم گوشت سفید، 35 گرم تخم‌مرغ، 250 گرم لبنیات، 35 گرم روغن و 40 گرم قند و شکر است که افراد باید به‌صورت روزانه دریافت کنند. مهدیخانی خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های تأمین بخشی از این ریزمغذی‌ها در دوران کودکی و بارداری مکمل‌یاری است که از طریق ارائه‌ی مکمل ویتامین A وD و دادن قطره‌ی آهن به کودکان زیر دو سال هم‌چنین دادن قرص آهن و مولتی ویتامین به مادران باردار، به‌طور رایگان، توسط مراکز بهداشتی درمانی، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود. وی با تأکید بر ضرورت ارائه‌ی آموزش درباره‌ی نحوه‌ی استفاده و اهمیت مصرف این مکمل‌ها گفت: کار بسیار مهم ویتامین A در بدن حفظ بینایی، تقویت سیستم ایمنی، رشد استخوان و تولید مثل است. کارشناس تغذیه‌ی شبکه‌ی بهداشت درمان شهرستان بوئین زهرا از منابع مهم ویتامین A را انواع سبزیجات و میوه‌های رنگی مانند گوجه فرنگی، هویج، کاهو، کلم بروکلی، اسفناج و سیب، دانست. مهدیخانی خاطرنشان کرد: انواع مغزها مانند گردو، ماهی، مرغ، گوشت قرمز و حبوبات از منابع غنی آهن هستند.