ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 1 اسفند 1394 ساعت 10:56 https://www.migna.ir/news/35865/جایگاه-مشاوره-دینی-مقابله-آسیب-های-اجتماعی-آموزش-پرورش -------------------------------------------------- عنوان : جایگاه مشاوره دینی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش -------------------------------------------------- روانشناسان و مشاوران وزارت آموزش و پرورش در ارائه خدمات تخصصی علاوه بر توجه به فنون علمی حوزه مشاوره و روانشناسی، با تأسی از ارزش‌ها و آموزه‌های دينی در جهت تقويت و گسترش عملی نظام ارزشی و تسری رويكرد بومی و دينی در حوزه مداخلات راهنمايی و مشاوره به دانش‌آموزان اقدام می‌کنند. متن : مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به تبیین جایگاه مشاوره دینی در مدارس پرداخت و از اجرای طرح‌هایی همچون «مشاوره همتایان»، «مدارس دوستدار زندگی» و «پیشگیری از خشونت» به منظور مقابله با آسیب‌های اجتماعی خبر داد. مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو ايكنا، به تبیین فعالیت‌های مراکز مشاوره و راهنمایی در زمینه موضوعات دینی ویژه دانش‌آموزان پرداخت و گفت: نظام راهنمایی و مشاوره تربیتی مبتنی بر مبانی اسلامی و افزايش نقش معلمان در اين زمينه و بكارگيری مشاوران متخصص برای ايفای وظایف تخصصی در تمام پایه‌های تحصیلی یکی از راهکارهای موجود در آموزش و پرورش است که توسط نیروهای تخصصی دنبال می‌شود. وی ادامه داد: اعضای تخصصی مراكز مشاوره و خدمات روانشناختی نيز در راستای كاربست عملی مشاوره با توجه به مسائل فرهنگی متمركز بر ديدگاه بوم شناختی و سيستمی، به ارائه خدمات تخصصی و ياورانه خود به دانش‌آموزان می‌پردازند. شکوهی تصریح کرد: روانشناسان و مشاوران وزارت آموزش و پرورش در ارائه خدمات تخصصی علاوه بر توجه به فنون علمی حوزه مشاوره و روانشناسی، با تأسی از ارزش‌ها و آموزه‌های دينی در جهت تقويت و گسترش عملی نظام ارزشی و تسری رويكرد بومی و دينی در حوزه مداخلات راهنمايی و مشاوره به دانش‌آموزان اقدام می‌کنند. وی این ویژگی را مورد ممتاز و منحصر به فرد اين مراكز به لحاظ انطباق با هنجارها و ارزش‌های ديني كشور از ساير مراكز روانشناختی خارج از آموزش و پرورش دانست. شکوهی به آمار بالای آسيب‌های اجتماعی ميان دانش‌آموزان و نقش مشاوره در زمینه مبارزه با این معضل اشاره و عنوان کرد: در این راستا اقدام زود هنگام به منظور شناسایی عوامل خطر و رفتارهای پرخطر و عوامل حمايتی در مدارس با استفاده از ابزارهای استاندارد جهت ترسيم نيم رخ روانی – اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه اول متوسطه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. وی اجرای طرح‌های توانمندسازی روانی – اجتماعی و تحصيلی دانش‌آموزان، آموزش آداب و مهارت‌های زندگی و مهارت‌های صحيح ارتباطی به منظور شخصيت‌سازی، سالم سازی فرآيند رشد فردی آنان، تقويت ساز و كارهای خود كنترلی، آموزش مهارت‌های اجتماعی بر مبنای نتايج تحليل آزمون‌هاي غربالگری و نياز سنجی‌های جامع را از دیگر اقدامات پیش روی این اداره کل برشمرد. طرح «مدارس دوست دار زندگی» وی به ارائه خدمات تخصصی روانشناختی و مشاوره‌ای به دانش‌آموزان دارای اختلال روانشناختی و اقدام به توسعه و تقويت مراكز مشاوره و خدمات روانشناختی استان‌ها اشاره و عنوان کرد: طرح مدارس دوست دار زندگی به طور نمونه در شهر تهران با مشاركت سازمان بهزيستی كل كشور اجرای می‌شود. وی از دیگر طرح‌های در دست اجرا را آمايش مشكلات و آسيب شناسی روانی – اجتماعی دانش‌آموزان دختر در دوره متوسطه جهت تعیین ميزان بروز و شیوع انواع آسیب شناسی روانی – اجتماعی به تفکیک مناطق جغرافیایی و بومی و جنسیت در دانش آموزان به منظور تهیه اطلس آسیب‌های روانی- اجتماعی دانش‌آموزان گروه هدف کشور با مشاركت معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوری بیان کرد.