ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 6 بهمن 1390 ساعت 17:57 https://www.migna.ir/news/8288/كارمندان-براي-سلامتي-خود-مرخصي-بروند -------------------------------------------------- عنوان : كارمندان براي سلامتي خود مرخصي بروند -------------------------------------------------- متن :   يافته‌هاي روان‌شناسان نشان مي‌دهد كه بيماري‌هاي زيادي مانند فشار خون، نارسايي‌هاي قلبي حاصل فشارهاي زيادي است كه هركدام از ما روزانه با آنها دست و پنجه نرم مي‌كنيم. اضطراب و استرس محيط كار و فعاليت نيز ممكن است وضعيت بدتري را از نظر روحي و فيزيكي برايمان رقم بزند، به همين دليل آنها توصيه مي‌كنند كارمندان حتما از مرخصي‌هاي سالانه خود براي كاهش اين اضطراب‌هاي كاري استفاده كنند. دكتر هادي معتمدي، روانپزشك و عضو هيات علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي در گفت‌وگو با جام‌جم مي‌گويد: مي‌توان با ايجاد تنوع در زندگي جلوي بسياري از بيماري‌هاي فيزيكي و روحي را گرفت. به همين علت به كارمندان توصيه مي‌كنيم كه حتما از مرخصي‌هاي خود استفاده كنند تا روند و محيط كار برايشان به يك مدل ثابت و تكراري در زندگي تبديل نشود. وي تاكيد مي‌كند: كارمنداني كه از مرخصي‌هاي خود استفاده نمي‌كنند، بتدريج به افرادي پراسترس و همراه با مشكلات روحي تبديل مي‌شوند بنابراين امروزه اكثريت روان‌شناسان بر اثرات مثبت خنده‌درماني در رفع بيماري‌هايي چون اضطراب، افسردگي‌هاي خفيف،اختلافات زناشويي و خانوادگي و فشارهاي ناشي از كار اتفاق نظر دارند. وي مي‌افزايد: براي رسيدن به واكنشي به نام خنده و بهره‌مندي از مزاياي فيزيكي و جسمي، فرآيندي كه به آن خنده درماني مي‌گويند به كسب تجربيات جديد نياز داريم؛ تجربياتي كه حتي مي‌تواند بسيار ساده و از طريق اتفاقات روزمره به دست بيايد. هر تجربه تازه در انسان مي‌تواند هيجاني را از جنس شادي و خنده ايجاد كند. خنده‌اي كه در كنار داشتن تحرك روزانه و رژيم غذايي درست مي‌تواند ما را در برابر بسياري از بيماري‌ها ايمن كند. اين روانپزشك مي‌گويد: خنديدن زماني اتفاق مي‌افتد كه با تجربياتي جديد روبه‌رو مي‌شويم و زندگي از روند عادي، روزمره و تكراري از طريق دانسته‌ها، آموزه‌ها و نگاه‌هاي تازه خارج مي‌شود. حال چنين عواملي مي‌تواند از طريق ديدن يك فيلم كمدي، خواندن يك كتاب جديد يا رفتن به مسافرت و استفاده از مرخصي‌هاي سالانه به وجود بيايد. تاثير شادي و خنده بر جسم و روان از نقطه‌نظر روان‌شناسي ثابت شده است كه خنديدن سبب از بين‌رفتن بسياري از فشارهاي روحي و رواني شده و بازده كاري را در افراد بالا مي‌برد. بهره‌گيري از خنده براي درمان ناهنجاري‌هاي فكري و عارضه‌هاي جسمي در بسياري از كشورها در قالب گذراندن دوره‌هاي خنده‌درماني صورت مي‌گيرد. دكتر معتمدي مي‌گويد: تمرين خنده به فواصل زماني در روز باعث مي‌شود نه‌تنها اكسيژن بيشتري به مغز برسد، بلكه با آزادشدن هورمون‌هاي انرژي‌زا در بدن، به ما آرامش بيشتري ببخشد. با خنده به جنگ بيماري‌ها برويد محققان از نظر علمي به اين نتيجه رسيده‌اند كه خنده‌درماني با تقويت سيستم ايمني باعث مي‌شود كه كمتر دچار سرماخوردگي و عطسه شويم، حتي بروز عفونت‌هاي حلق و ريه را تا حد قابل ملاحظه‌اي كاهش مي‌دهد. خنده همچنين استقامت بدن در ابتلا به بيماري‌هايي همچون آسم، برونشيت، سردردهاي عصبي و ميگرن و نيز دردهاي ناشي از آرتروز، ديسك كمر و ستون فقرات را افزايش مي‌دهد. چگونه بيشتر شاد باشيم؟ دكتر معتمدي با تاكيد بر اين كه ايجاد تنوع در زندگي مي‌تواند به درك بيشتري از شادبودن در زندگي منتهي شود، مي‌افزايد: حس شادي مي‌تواند با مسافرت‌رفتن، ايجاد ارتباطات جديد، خواندن كتاب‌هاي تازه، ديدن فيلم‌هاي خوب و حتي خريد وسايل يا لباس جديد ايجاد شود. به گفته وي، اصلا نياز نيست كه به دنبال اتفاقات خاصي براي ايجاد تنوع در زندگي بگرديم، بلكه مي‌توانيم از محيط اطرافمان شروع كنيم؛ به طور مثال به گل‌هاي باغچه يا پارك نزديك خانه با دقت نگاه كنيم، هر روز چند دقيقه‌اي پياده‌روي كنيم يا به راديو با دقت گوش كنيم. اين روانپزشك تاكيد مي‌كند: بيماري‌هايي چون اضطراب، افسردگي‌هاي خفيف، اختلافات زناشويي و خانوادگي و فشارهاي ناشي از كار مي‌تواند با ايجاد تنوع در زندگي از بين برود. به همين علت توصيه مي‌كنيم كه حتما از مرخصي‌هاي خود استفاده كنيد. پايين‌بودن سطح هيجانات روان‌شناسان بر اين باورند كه پايين‌بودن سطح هيجانات در مردم يك جامعه منجر به آن مي‌شود كه آنان حتي با شنيدن جملات يا ديدن صحنه‌هاي خنده‌دار هم نخندند. دكتر معتمدي با تاكيد بر اين مطلب مي‌افزايد: با افزايش حساسيت خود در شنيدن، ديدن، بوئيدن يا حتي چشيدن مي‌توانيم سطح هيجانات و انگيزه‌هاي هيجاني را در خود افزايش دهيم. به اين ترتيب احساس شادبودن ناشي از اين هيجانات در ما به حدي مي‌رسد كه به راحتي و به بهانه‌هاي ساده نيز بتوانيم بخنديم. وي مي‌افزايد: براي شادبودن و خنديدن نبايد دنبال بهانه‌هاي بزرگ گشت؛ شادبودن را مي‌توان از كودكان آموخت، چرا كه آنها به هر آنچه در اطرافشان رخ مي‌دهد به عنوان يك تجربه تازه نگاه مي‌كنند.