ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 14 مرداد 1401 ساعت 19:25 https://www.migna.ir/news/59608/طرح-درس-هايي-براي-آموزش-تاب-آوري-كودكان -------------------------------------------------- معرفی کتاب عنوان : طرح درس‌هايي براي آموزش تاب‌آوري به كودكان باشگاه تاب آوری -------------------------------------------------- علاوه بر کودکان، بزرگترها نیز می توانند از ایده های این کتاب استفاده کنند، چرا که اعتبار و صحت مفاهیم روان شناسی، صرف نظر از سن یادگیرنده، به قوت خود باقی است. متن : به گزارش میگنا کتاب طرح درس هایی برای آموزش تاب آوری به کودکان توسط انتشارات ساوالان منتشر ودر اختیارعلاقه مندان قرار گرفته است. این کتاب به نویسندگی  لين نامكا  و توسط دکتر مژگان قاجاریه ، دکترمریم عزیزی و دکترسیروس عالی پور ترجمه شده است . این کتاب شامل طرح درس هایی برای آموزش تاب آوری به کودکان است. در این طرح درس ها، مجموعه ای از مهارت ها با استفاده از استعاره ها، فعالیت ها و کلمه ها یا واژگان جذاب تکرار می شوند. روش متفاوت ارائه مفهوم و انجام فعالیت های مختلف و متفاوت از جمله مزایای این کتاب است که می تواند در بیان معنای واقعی مفاهیم و یادگیری آن ها مؤثر واقع شود. علاوه بر کودکان، بزرگترها نیز می توانند از ایده های این کتاب استفاده کنند، چرا که اعتبار و صحت مفاهیم روان شناسی، صرف نظر از سن یادگیرنده، به قوت خود باقی است. این کتاب شامل دو بخش است؛ بخش اول شامل مبانی نظری و مطالب مفید و ارزشمندی در زمینه دلیل موفقیت و عدم موفقیت کودکان، جنبش روان شناسی مثبت، واکسینه شدن در برابر استرس، آموزش ذهنیت رشد یافته، فرآیند تمجید، تغییر پذیری مغزهای کوچک، رابطه ضربه روانی و تأثیر آن بر سلامت روان کودکان و … می باشد. بخش دوم کتاب نیز شامل طرح درس هایی برای آموزش تاب آوری به کودکان است. هر یک از این طرح درس ها دارای عنوان، هدف، گفتگو و فعالیت است. طرح درس یا سناریوی آموزشی بر لزوم استفاده از سازمان‌دهی در امر یاددهی و یادگیری تأکید دارد. طرح درس یک برنامه یا یک چهارچوب منظم و سازماندهی شده است. که معلم آن را طرح ریزی می کند. تا فرایند تدریس و آموزش را هدفمندانه شروع کند، با نظم پیش ببرد و به موقع، به پایان برساند. طرح درس همانند یک نقشه راه می ماند که مسیر تدریس را مشخص می کند. همچنین طرح درس به شکل امروزی آن توسط روانشناسان برجسته حوزه آموزش و پرورش شکل گرفته است . نظریات آنان تا به امروز نیز مدنظر برنامه‌ریزان و هدف‌گذاران آموزشی و دست‌اندرکاران آنان در سطح جهان قرار می‌گیرد. در کشور ما نیز موضوع تنظیم طرحی درس حدوداً به دهه‌های اخیر بازمی‌گردد. در واقع، نظام آموزشی کشور لزوم استفاده از این طرح را به عنوان ابزاری کارآمد در زمینه تکنولوژی آموزشی و برای افزایش کیفیت آن مورد توجه قرار داد.