ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 21 تير 1394 ساعت 23:27 https://www.migna.ir/news/32012/تأخیر-درابلاغ-آئین-نامه-هدایت-تحصیلی-پایه-نهم -------------------------------------------------- عنوان : تأخیر درابلاغ آئین نامه هدایت تحصیلی پایه نهم ! -------------------------------------------------- یک مشاور مدرسه نسبت به تاخیر در ارسال آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم ابراز نگرانی کرد . متن : "علی اصغر فانی درحاشیه مراسم امضای تفاهم نامه وزارتخانه های آموزش و پرورش و ارتباطات وفناوری اطلاعات درمصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: پایه جدید نهم از سال تحصیلی آینده به پایه های تحصیلی افزوده می شود و انتخاب رشته دانش آموزان که پیش از این در پایه دهم تحصیلی انجام می شد به این پایه منتقل خواهد شد و دانش آموزان در پایان پایه نهم، رشته تحصیلی مورد نظر خود را برای ادامه تحصیل در دوره دوم دبیرستان انتخاب خواهندکرد. وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: این کمیته تا تابستان سال آینده فرصت دارد تا شرایط و نحوه انتخاب رشته دانش آموزان در رشته های مختلف نظری، فنی حرفه ای و کاردانش را عملیاتی کند." این مشاور پیشکسوت می گوید: اصولاً هدایت نامه تحصیلی باید بر اساس رشته های دوره متوسطه تنظیم شود سوال این است که آیا در نظام 3-3-6 رشته های تحصیلی همان رشته های قدیم یعنی نظام سالی واحدی خواهد بود یا تحولی نیز در این قسمت بوجود خواهد آمد اگر تغییرات اتفاق می افتد چگونه خواهد بود و آیا نویسندگان آئین نامه آموزشی از این تغییرات اطلاع دارند،  اگر ندارند چگونه می توانند آئین نامه هدایت نامه تحصیلی را بنویسند ؟  و اگر رشته های تحصیلی در نظام 3-3-6 مشخص شده چرا اعلام نشده تا معلمان، مشاوران و مدیران درباره آن مطالعه کرده و نظریات خود را اعلام کنند؟! وی گفت : من فکر می کنم به علت عجله ای که در تغییر نظام آموزشی صورت پذیرفته برنامه ریزان دست به ترکیب رشته های تحصیلی نمی زنند و همین رشته ها را در نظام جدید نیز اجرایی می نمایند و اینجاست که لازم است حتماً ایرادات هدایت نامه کنونی رفع و معایب آن اصلاح گردد. 1-در هدایت نامه قبلی دانش آموزان به سه رشته و دو شاخه تحصیلی هدایت می شدند. برای مثال دانش آموزی که در درس ریاضی نمره 10 بگیرد، به شاخه فنی و حرفه ای هدایت می شود و این دانش آموز اجازه دارد با این نمره 10 در چهل رشته تحصیلی گوناگون درس بخواند و بین این رشته ها در هدایت نامه  هیچ تفاوتی وجود ندارد . حال اگر این دانش آموز بخواهد در رشته سینما تحصیل کند و نمره ادبیات فارسی او زیر 10 باشد باز هم مجاز به انتخاب رشته فوق است یا اگر دانش آموز تصمیم بگیرد در رشته کامپیوتر درس بخواند و نمره زبان انگلیس او زیر 10 باشد باز هم اجازه ورود به این رشته را دارد، اینجاست که یکی از مشکلات هدایت نامه کنونی آشکار می شود . پس باید در آئین نامه جدید برنامه ریزان در نظر داشته باشند که ارزش رشته های فنی  و حرفه ای کمتر از ارزش رشته های نظری نیست و در هدایت نامه تحصیلی حتما باید دانش آموز به تک تک رشته های فنی حرفه ای هدایت شود به همین منظور بهتر است در هدایت نامه نمرات دروس موثر در رشته و نمرات تست رغبت و تست استعداد تعیین کننده باشد. 3- مشاوران در این هدایت نامه، 10 نمره  را بصورت سلیقه ای به دانش آموز می دهند و هیچ ملاکی برای این نمره وجود ندارد که بهتر است این نمرات حذف شود. 5-حتماً باید برای انتخاب بهتر، دانش آموزان با مشاوران فرصت های گروهی داشته باشند که البته در نظام سالی واحدی درس برنامه ریزی این فرصت را در اختیار مشاور قرار می داد اما بعداً این درس هم حذف شد و فرصت مطالعاتی مشاوران هم ازیین رفت. 7-اصولاً معدل دانش آموز باید یکی از فاکتور های هدایت نامه تحصیلی باشد که در هدایت نامه کنونی به آن توجه نشده است.  ابوالقاسم مستقیمی / 18 تیر ماه 94