ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 7 آذر 1399 ساعت 8:40 https://www.migna.ir/news/51714/نامه-وزیر-علوم-مقام-معظم-رهبری-مورد-دانشگاه-فرهنگیان-واکنش -------------------------------------------------- عنوان : نامه وزیر علوم به مقام معظم رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان + واکنش ها -------------------------------------------------- وزیر علوم در نامه‌ای به رهبر انقلاب خواستار این شد که وزارت آموزش و پرورش به جای پذیرش دانشجو معلم از دیپلم به جذب فارع‌التحصیلان دانشگاهی اقدام کند. متن : منصور غلامی وزیر علومدر نامه ایبه رهبر انقلاب خواستار این شد کهوزارت آموزش و پرورشبه جای پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم با هماهنگی این وزارت و با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به گزینش نیروهایی که حداقل 4سال در دانشگاه های معتبر تحصیل کرده و شایستگی های علمی و اخلاقی لازم را از خود نشان داده اند، اقدام کند. این نامه به روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نیز رونوشت شده است. مشروح نامه وزیر علوم به رهبر انقلاب بدین شرح است: در این نامه آمده است: با احترام، لازم می دانم با توجه به اهمیت آموزش و تربیت نیروی انسانی متعهد،توانمند و صالحبرای وزارت آموزش و پرورش که هوشمندانه و عالمانهدر فرمایشات اخیر حضرتعالی در دیدار با مسئولین محترم آن وزارت و دانشگاه فرهنگیان مورد ابرام و تاکید بود به استحضار برسانم: دانشگاه فرهنگیان با هدف تربیت نیروی انسانی مبتنی بر آموزه های وحیانی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به منظور تامین نیروی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است بر اساس مفاد ماده 28اساسنامه این دانشگاه یکی از روش های تامین کادر آموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش انتخاب و پذیرش دانش آموختگان رشته های مرتبط و مورد نیاز از سایر دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم با برگزاری دوره های یکساله کسب شایستگی معلمی است. چنانکهاستحضار دارید دانشگاه های کشور در شرایط فعلی توانایی بالایی را در تامین نیروهای توانمند به (لحاظ علمی)، متعهد و دلسوز دارند؛ در صورتی که این موضوع به شیوه ای جدید در دستور کار قرار گیرد وزارت آموزش و پرورش می تواند به جای پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم با هماهنگی این وزارت و با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به گزینش نیروهایی که حداقل 4سال در دانشگاه های معتبر تحصیل کرده و شایستگی های علمی و اخلاقی لازم را از خود نشان داده اند اقدام کند. دانشگاه فرهنگیان با حرکت در جهت تحقق منویات حضرت عالی در تربیت معلم شایسته در چارچوب مفاد ماده 28اساسنامه با برگزاری دوره های یک ساله یا بیشتر، شایستگی معلمی آنها را برای خدمت در آموزش و پرورش آماده کند. با اتخاذ این تدبیر میتوان با تکیه بر ظرفیت هایدانشگاهی موجود در کشور و دانش آموختگان که هم اکنون آمادگی خدمت دارند ضمن تامین نیروی انسانی کارآمد هزینه ها و زمان مورد نیاز برای تربیت معلم و تامین کادر وزارت آموزش و پرورش را کاهش داد و این امر می تواند ترغیببه تحصیل در رشته های علوم پایه که بایسته ایمهم و مورد تاکید معظم له است نیز در پی داشته باشد. افزون بر این با این اقدام می توان بخش مهمی از ماموریت دانشگاه فرهنگیان را به جای پذیرش دانشجو معلمان سطح دیپلم بهسمت آموزش شایستگی های معلمی (در بدو ورود و ضمن خدمت) سوق داده و از توسعه غیرکارشناسی آن در جهت رفع نیاز انبوه مقطعی اجتناب کرد . مراتببرای دستور هرگونه اقدام به استحضار می رساند. *واکنش ها و اعتراض ها به نامه وزیر علوم در مورد دانشگاه فرهنگیان: حاجی بابایی: آقای وزیر علوم، وارد خط قرمز ما نشوید حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: دانشگاه فرهنگیان قلب سند تحول بنیادین آموزش وپرورش را، وزیرمحترم علوم نمی شناسد. ایشان نامه ای به رهبری عزیز نوشته اند و خواستار انحلال محترمانه دانشگاه فرهنگیان شده اند. غافل از اینکه از همه بیشتر رهبری پشتیبان این دانشگاه هستند. آقای غلامی عزیز، وارد خط قرمز مانشوید. وزیر علوم وزارت آموزش و پرورش را با وزارت کار اشتباه گرفته است! فارس: معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در خصوص توضیحات منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تشریح نامه ارسالی خود به رهبر معظم انقلاب درباره دانشگاه فرهنگیان، به نکاتی اشاره کرده است. ابراهیم سحرحیز گفت: نامه سوم آذر وزیر علوم، به لحاظ محتوایی چنان صریح و بی پرده است که راه بر هر گونه سوء برداشت، تعبیر متفاوت و متمایز از مفاد آن بسته است. این کارشناس آموزشی ادامه داد: وزیر علوم گفته است همچنانکه از مطلع نامه پیداست، سخنی از کم رنگ دیده شدن، جایگاه این دانشگاه در میان نیست در پاسخ باید گفت محدود کردن اساسنامه 31 ماده ای دانشگاه فرهنگیان تنها به یک برداشت اجتهادی و ناصواب از ماده 28 با سوق دادن آن به برگزاری دوره های مهارت آموزی یکساله و نادیده گرفتن پذیرش دانشجومعلم از طریق آموزش های بلندمدت مطابق بند یک ذیل ماده 3 آن اساسنامه، معنا و مفهوم دیگری جز تقلیل جایگاه دانشگاه فرهنگیان در حد و قواره یک مرکز آموزش های بدو خدمت، نخواهد داشت و این همان تیر خلاصی بود که این نامه در چله کمان خویش داشت تا با آن دانشگاه فرهنگیان را از هیئت و هیبت دانشگاهی خارج کند. این کارشناس آموزشی اضافه کرد: به نظر می آید وزیر علوم، وزارت آموزش و پرورش را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشتباه گرفته است و قصد دارد در 6 ماه باقی مانده از عمر دولت فعلی، مشکل هشت ساله اشتغال دانش آموختگان بیکار دانشگاهی، به ویژه دانشکده های علوم تربیتی را تنها با دانشگاه فرهنگیان حل و فصل کند. وی با طرح این پرسش که چرا باید تاوان کمبود انباشته شده حداقل 197 هزار نفر را تنها دانشگاه فرهنگیان بپردازد؟، گفت: اگر اکنون دانشگاه هایی مانند پیام نور، دانشکده های علوم تربیتی، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی، آزاد اسلامی و امثال آن با نبود مشتری یا صندلی های خالی روبرو است، آیا باید با تعطیل کردن دانشگاه فرهنگیان موجبات تداوم یا رونق کاری آنان را فراهم کنیم؟ سحرخیز تصریح کرد: اگر قرار است دانشگاهی تعطیل یا دامنه و دایره فعالیت آن محدود شود این دانشگاه فرهنگیان نیست؛ بهتر است دیگر دانشگاه ها را در دانشگاه فرهنگیان ادغام کنید. وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان برخلاف برخی باورها در آموزش و پرورش ما، ریشه ستبر و عمیق یک صد ساله دارد، اظهار کرد: آموزش و پرورش قبل از تأسیس دانشگاه تهران، صاحب دانشسرای عالی بوده است. معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: جوانانی که هر ساله از طریق کنکور جذب آموزش های بلند مدت چهار ساله در این دانشگاه می شوند از کره مریخ یا دیگر کرات نیامده اند بلکه جوانان با انگیزه و انتخابگر این کشورند که نه از بد حادثه بلکه به میل و اشتیاق خویش، پای در این وادی خدمت نهاده اند؛ بنابراین لازم نیست به بهانه اشتغال دانش آموختگان جوان، تن به مغالطه داده، زیرآب دانشگاه فرهنگیان را بزنیم. وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاهی است که با کمترین موونه یعنی هزینه سرانه در مقایسه با دیگر دانشگاه ها روزگار می گذراند، اضافه کرد: پیمایش ها و مطالعات میدانی گسترده نشان می دهد بین عملکرد دانشجو معلمان راه یافته به دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان با دیگر معلمان جذب شده از مسیر ماده 28 ( دوره یکساله مهارت آموزی) فاصله و تفاوت معناداری وجود دارد که نباید از آن غافل شد. سحرخیر تصریح کرد: هنوز هم بر این باورم تنها شخصیتی که امروز بک تنه از کیان آموزش و پرورش دولتی، جایگاه خطیر معلم و نقش بی بدیل دانشگاه فرهنگیان به عنوان دستاورد ماندگار بزرگ انقلاب، شهیدان رجایی و باهنر دفاع کرده و می کند، شخص مقام معظم رهبری است؛ اگر حمایت های ایشان نبود اکنون تمامی مدارس ما را به حراج سپرده، بخش خصوصی تنها فعال مایشاء در آموزش و پرورش ما بود. توفان توییتری دانشجویان درپی نامه غیرمسئولانه وزیر علوم؛