ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 13 بهمن 1396 ساعت 0:22 https://www.migna.ir/news/43317/پیشگیری-ایدز-کمک-آموزش-مبتنی-بحث-گروهی -------------------------------------------------- محققان کشورمان تاکید کردند؛ عنوان : پیشگیری از ایدز به کمک «آموزش مبتنی بر بحث گروهی» -------------------------------------------------- تجربه نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های مختلف، استفاده درست از آموزش است. محققان کشورمان به کمک همین اصل و با تکیه‌بر بحث گروهی، آگاهی زنان در معرض ایدز را افزایش داده و آن را به‌عنوان روشی مؤثر، توصیه کرده‌اند. متن : میگنا: بر اساس آمار منتشرشده از سوی کارگروه کشوری ایدز، در ایران قریب به 28 هزار نفر آلوده به ویروس این بیماری شناسایی شده­اند که نزدیک به 17 درصد آنان زن هستند. به گفته متخصصین، زنان و دختران علاوه بر دلایل زیست‌شناختی، به علت عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز نسبت به بیماری فوق آسیب‌پذیرترند. با توجه به همین موضوع، زنان دو تا چهار برابر مردان، مستعد ابتلا به ایدز هستند و تقریباً بیش از 37 درصد موارد جدید ابتلا در دنیا، در این گروه قرار می‌گیرند. با توجه به این‌که راه­هایی که برای انتقال این بیماری وجود دارد، آن را جزء بیماری‌های رفتاری طبقه‌بندی می‌کند، استفاده از  «توان خودمراقبتی» در آموزش، می‌تواند باعث شود افرادی که در معرض آسیب قرار دارند، ‌برحسب توانمندی‌هایشان، از یک شیوه زندگی سالم پیروی کرده و سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کنند. به همین منظور، ربیعی و همکارانش از محققان دانشگاه علوم پزشکی البرز اقدام به بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بحث گروهی در خودمراقبتی زنان آسیب‌پذیر برای پیشگیری از ابتلا به ایدز کرده‌اند. در این پژوهش نیمه‌تجربی، ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه و مشتمل بر دو بخش اطلاعات جامعه‌شناسی و سوالات مربوط به آگاهی، نگرش، عملکرد و رفتارهای پرخطر بوده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که نگرش دو ماه قبل و دو ماه بعد از مداخله آموزشی افراد تحت مطالعه، به‌طور قابل‌توجهی با یکدیگر تفاوت دارد. بر اساس این نتایج، آگاهی، نگرش و عملکرد زنان پژوهش شده در مورد استفاده از کاندوم، به‌طور خاصی بهبود یافت. به گفته محققان این مطالعه و طبق نتایج کلی آن، انجام مداخلات آموزشی با شیوه‌های مناسب، در افزایش دانش، ایجاد تغییرات مثبت نگرشی و بهبود عملکرد شرکت‌کنندگان مؤثر است. لذا اجرای آموزش‌های مستمر و هدفمند در محیطی حمایتگر و به‌دور از پیش‌داوری و قضاوت در زنان آسیب‌پذیر، به‌عنوان نیازی مهم در جامعه ارزیابی می‌شود. قابل‌ذکر است نتایج این تحقیق، در قالب مقاله‌ای علمی پژوهشی در فصلنامه «آموزش بهداشت و ارتقای سلامت» وابسته به انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران انتشار یافته است.