ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 2 مرداد 1402 ساعت 19:05 https://www.migna.ir/news/62343/اهمالکاری-چیست-راهکارهای-مقابله-کدام -------------------------------------------------- دکتر یاسین نجفی زادگان عنوان : اهمالکاری چیست؟ راهکارهای مقابله با اهمالکاری کدام است ؟ اهمالکاری اجازه نمی‌دهد در مسیر موفقیت حرکت کنید -------------------------------------------------- اهمالکاری را فردافکنی نیز نامیده اند اهمالکاری از دو بخش تشکیل شده است بخش نخست آن از تاخیر در انجام دادن و بخش دوم آن را فقدان پشتکار تشکیل میدهد متن : اهمالکاری را فردافکنی نیز نامیده اند اهمالکاری به تعویق انداختن کارهای مهم است؛اکثر ما این تجربه را داریم که تصمیم می‌گیریم از شنبه یا اول ماه، کار مهمی را شروع کنیم؛ اما هنوز آن شنبه موعود نرسیده است. برای اینکه به راهکارهای مقابله با اهمالکاری بپردازیم، اول باید ببینیم اهمالکاری چیست؟ اهمالکاری به تعویق انداختن کارهای مهم است؛ درواقع به جای انجام کار ضروری که در اولویت است، ترجیح می‌دهیم کارهای کوچک غیرضروری که فعلا حس بهتری به ما می‌دهند یا آسانتر هستند، انجام دهیم. اهمالکاری با تنبلی متفاوت است و افراد اهمالکار، لزوما تنبل نیستند. بنا بر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان کشور اهمالکاری از دو بخش تشکیل شده است بخش نخست آن  از تاخیر در انجام دادن و بخش دوم آن را فقدان پشتکار تشکیل میدهد. فرد اهمالکار به پیامدهای تعلل در امور خویش آگاه است دکتر یاسین نجفی زادگان در ادامه این یاددا شت تخصصی اضافه میکند اهمالکاری به تعویق انداختن کارهای مهم است؛ درواقع به جای انجام کار ضروری که در اولویت است، ترجیح می‌دهیم کارهای کوچک غیرضروری که فعلا حس بهتری به ما می‌دهند یا آسانتر هستند، انجام دهیم. اهمالکاری با تنبلی متفاوت است و افراد اهمالکار، لزوما تنبل نیستند اگر شما هم دچار این مشکل هستید و می‌خواهید از شنبه آینده اهمالکاری را کنار بگذارید، لطفا خواندن این مقاله را به وقت دیگری موکول نکنید و همین الان همراه ما باشید. چرا اهمالکاری می‌کنیم؟ اغلب با اینکه دوست داریم کارهایمان را به موقع انجام دهیم، اهمالکاری می‌کنیم. مغز ما به‌ جای توجه به پاداشهای آینده، پاداش لحظه‌ای را در اولویت قرار می‌دهد. مثلا دوست داریم رژیم بگیریم و اندام متناسبی داشته باشیم؛ اما مغز ما خوردن شیرینی یا غذای خوشمزه‌ای را که جلویمان است، ترجیح می‌دهد. درواقع پاداشهای فوری و کوتاه مدت بیشتر نظر ما را جلب می‌کنند و نمی‌توانیم صبر کنیم تا در آینده به پاداش برسیم. در ادامه به چند علت اهمالکاری اشاره می‌کنیم: کمال‌طلبیرسیدن به کمال به‌خودی خود اتفاق خوبی است؛ اما اگر دچار کمال‌گرایی افراطی باشید، دوست دارید همه کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. پس صبر می‌کنید تا همه شرایط و امکانات برایتان فراهم شود و فرصت کافی هم برای انجام آن کار داشته باشید. اما این شرایط ایده‌آل هیچ‌وقت به‌دست نمی‌آید؛ درنتیجه شما همچنان منتظر می‌مانید و کارتان را شروع نمی‌کنید. در این مواقع نه‌تنها بهترین کار را انجام نداده‌اید، بلکه حتی نتوانستید یک کار با کیفیت معمولی ارائه کنید. شاید هم در لحظه آخر مجبور شود با عجله و بدون دقت کافی آن را انجام دهید. برای مقابله با اهمالکاری باید به کمال‌طلبی خود آگاه باشید و راه‌حلی برای آن پیدا کنید. عدم توانایی کافی در مدیریت زمان داشتن مدیریت زمان و توانایی برنامه‌ریزی برای انجام کارها یک مهارت است که باید یاد بگیرید. ممکن است از فرد دیگری بخواهید که برایتان برنامه‌ریزی کند، مثلا بعضی از دانش‌آموزان از برنامه‌های درسی آماده استفاده می‌کنند. این برنامه‌ها به‌دلیل اینکه با روحیات و عادات مطالعه شما طراحی نشده‌اند، برایتان کاربردی نیستند و نمی‌توانید طبق برنامه عمل کنید. اگر هم خودتان برای کارهایتان برنامه‌ریزی می‌کنید، دقت کنید برنامه شما انعطاف‌پذیری کافی داشته باشد و متناسب با توانایی شما باشد. گاهی برنامه شما آنقدر سختگیرانه و غیرمنعطف است که نمی‌توانید طبق آن پیش بروید. خودکنترلی پایین برای رسیدن به هدفتان چقدر حاضرید از لذتهای کوتاه‌مدت بگذرید؟ اگر نمی‌توانید سختی و زحمت را تحمل کنید تا به چیزی که واقعا دوست دارید، برسید طبیعی است که اهمالکار می‌شوید. برای مقابله با اهمالکاری لازم است به این باور برسید که برای هر پیشرفت و موفقیتی باید هزینه‌ای هم بپردازید و تلاش کنید. خیالبافی و رویاپردازی اینکه به آرزوهایتان فکر کنید، خوب است؛ چون به شما انگیزه می‌دهد و اشتیاقتان را برای تلاش، زیاد می‌کند. اما اگر تمام روز را غرق در رویاهایتان باشید، دیگر زمانی برای انجام کارهای ضروری نخواهید داشت. برای مقابله با اهمالکاری سعی کنید واقع‌بین باشید و در زمان حال زندگی کنید. از تمام فرصتها و امکانات خود استفاده کنید تا به آرزوهایتان هم برسید. مقابله با اهمالکاری برای مقابله با اهمالکاری، چرخه اهمالکاری را بشناسید. همان‌طور که گفتیم دلیل اصلی اهمالکاری این است که مغز، لذتهای فوری را به پاداشهای احتمالی آینده ترجیح می‌دهد. برای مغز سخت است که منتظر بماند و پیش‌بینی کند در درازمدت به چه لذتهایی خواهد رسید؛ پس همان چیزی را که فعلا جلوی چشمش است، انتخاب می‌کند. ضعف در مهارت پیش‌بینی موثر می‌تواند باعث اهمالکاری در شما شود. وقتی یک کار ضروری را که از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اید، انجام نمی‌دهید، دچار حس بدی می‌شوید. برای اینکه حال خودتان را بهتر کنید به خودتان می‌گویید که از فردا به‌طور جدی به برنامه عمل می‌کنید و حتی کم‌کاری امروز را جبران می‌کنید. با این پیش‌بینی غلط، احساس بدتان تبدیل به احساس خوب می‌شود و با خیال راحت به استراحت یا کارهای تفریحی غیرضروریتان می‌پردازید؛ غافل از اینکه فردا هم طبق همین چرخه، نمی‌توانید به برنامه خود عمل کنید. این چرخه آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا سرانجام در لحظه آخر و با یک عامل تنبیهی یا انگیزه بیرونی مجبور به انجام آن کار شوید. تفاوت اهمالکاری و تنبلی برای مقابله با اهمالکاری، ببینیم تنبلی با اهمالکاری چه تفاوتی دارد:     افراد اهمالکار، کارها را به دقیقه نود موکول می‌کنند؛ اما بالاخره آن را انجام می‌دهند. درحالیکه افراد تنبل هیچ کاری نمی‌کنند. افراد اهمالکار از اینکه کارهایشان را انجام نداده‌اند، حس بدی دارند و دلشان می‌خواهد بتوانند طبق برنامه پیش بروند؛ اما افراد تنبل غالبا به هدفهای بزرگ فکر نمی‌کنند و حس بدی هم از عدم موفقیتشان ندارند.     اهمالکارها به دنبال راه‌حلی برای مشکلشان هستند؛ اما افراد تنبل حال و حوصله تغییر هم ندارند. چرا مقابله با اهمالکاری ضروری است؟ اهمالکاری اجازه نمی‌دهد در مسیر موفقیت حرکت کنید و به خواسته‌ها و آرزوهایتان برسید. باعث می‌شود فرصتهای خوب زندگی را از دست بدهید و نتوانید از استعدادها و تواناییهایتان استفاده کنید. اهمالکاری روی احساس ارزشمندی و عزت‌نفس شما هم تاثیر منفی می‌گذارد و سطح اضطرابتان را هم بالا می‌برد. بیشتر حسرتهایی که در زندگی دارید، به دلیل اهمالکاری است؛ پس با حل این مشکل می‌توانید زندگیتان را بسیار تغییر دهید. چند راهکار برای مقابله با اهمالکاری اهداف بلندمدت خود را به اجزا کوچکتر تقسیم کنید؛ مثلا هدفهای یکساله را تبدیل به چند هدف ماهانه کنید. سپس برای رسیدن به هدفهای ماهانه، اهداف کوچک روزانه تعیین کنید. در پایان هر روز که به برنامه‌تان عمل می‌کنید، خودتان را تشویق کنید. به این ترتیب مغزتان لازم نیست مدت طولانی صبر کند تا به پاداش برسد.     برنامه‌های روزانه خود را مطابق با توانتان و به شکل منعطف تهیه کنید.     از زمانهای مرده روزانه برای انجام کارهای کوچک استفاده کنید تا بتوانید زمانتان را بهتر مدیریت کنید.     در ساعات اول روز، مهمترین و سخت‌ترین کار را انجام دهید؛ به این ترتیب خیالتان راحت می‌شود و بقیه روز با آرامش بیشتری به بقیه کارهایتان می‌رسید.     بعضی از کارها را تبدیل به روتین روزانه کنید. سعی کنید در ساعت خاصی از هر روز آن کار را انجام دهید. به این صورت، آن کار برایتان به شکل عادت روزمره درمی‌آید و شرطی شدن به شما کمک می‌کند راحت‌تر انجامش دهید.     لیستی از فرصتهای زندگیتان که به خاطر اهمالکاری از دست داده‌اید، تهیه کنید. با دیدن عواقب اهمالکاری حتما به فکر تغییر می‌افتید.