ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 14 ارديبهشت 1394 ساعت 18:46 https://www.migna.ir/news/30736/رکورد-زدن-فنی-و-حرفه-ای-ها-دست-خالی -------------------------------------------------- کارفرمایان ترجیح می‌دهند که فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهارتی را به کار بگیرند عنوان : رکورد زدن فنی‌ و‌ حرفه‌ای‌ها با دست خالی -------------------------------------------------- سالانه حدود 400 هزار دانش‌آموز از هنرستان‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، یعنی همان‌هایی که در رشته‌های فنی و حرفه‌ای یا کار و دانش درس خوانده‌اند. خیلی از آنها پس از فارغ‌التحصیلی به امید پیدا کردن شغلی همسو با مهارتشان، وارد بازار کار می‌شوند و بعضی‌هایشان هم راه ادامه تحصیل در پیش می‌گیرند و در دانشگاه فنی و حرفه‌ای درس می‌خوانند. متن : خبر خوب این است که هر دو گروه از این افراد، فرصت بسیار خوبی برای اشتغال در بازار کار دارند. دکتر مسعود شفیعی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در گفت وگو با جام جم می گوید: براساس آمارها و اطلاعاتی که از روسای مناطق دانشگاه های فنی و حرفه ای در سراسر کشور به دست آورده ایم، بین 70 تا 80 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای با مدرک کاردانی وارد بازار کار شده اند. به گفته این مقام مسئول، امسال 120 هزار ظرفیت برای جذب دانشجوی کاردانی داریم و این امکان بالقوه وجود دارد که ظرفیت ها را تا 200 یا 300 هزار دانشجو افزایش بدهیم. شفیعی تاکید دارد که شاید در ظاهر، مدارک دانشجویان ما پایین به نظر برسد، اما تاثیر آنها در مسیر توسعه کشور، بیشتر از بسیاری از دانشجویانی است که با مدارک تحصیلی بالاتر، بیکار مانده اند. چرا که فارغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای، روحیه کارآفرینی و اشتغالزایی دارند و خیلی از آنها با مهارت های کاربردی که آموخته اند، براحتی جذب بازار کار می شوند. به همین دلیل است که این مقام مسئول می گوید در دیدارهایی که با استانداران داریم، آنها عنوان می کنند که فارغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای، کمترین تقاضا را برای اشتغال دولتی دارند و بازار کار آنها را خیلی خوب جذب می کند. رنج های درس خواندن در رشته های مهارتی این که 80 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای وارد بازار کار می شوند و این که بسیاری از دانش آموزان هنرستانی، حتی پس از پایان تحصیل در هنرستان هم توان ورود به بازار کار را دارند، اتفاق بسیار خوبی است که باید آنها را به فال نیک گرفت. اما باید در نظر داشت که این شرایط حاصل شده فقط گوشه ای از توانایی رشته های فنی و حرفه ای در بازار اشتغال است که اگر از دانش آموزان و فارغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای، حمایت بیشتری به عمل بیاید و یا آموزش دانشگاهی به سمتی پیش برود که طیف بیشتری از دانش آموزان وارد رشته های مهارتی بشوند، آن وقت هم تعداد فارغ التحصیلان بیکار کمتری خواهیم داشت و هم بازار کار نیز مملو از کارگران ماهر و زبده می شود. علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت وگو با جام جم به مشکلات دانش آموزان و دانشجویان رشته های مهارتی اشاره می کند و می گوید: در بسیاری از کارگاه های هنرستان ها ـ بخصوص در شهرهای کوچک ـ امکانات کافی وجود ندارد. مثلا در بازدیدی که از یکی از هنرستان ها داشتیم، از دستگاه های تراشکاری استفاده می کردند که بی اغراق متعلق به دوره جنگ جهانی دوم بود یا در رشته های مکانیک و عمران، دانش آموزان هنرستانی در برخی نقاط کشور حتی به خودرو و مصالح ساختمانی هم در کارگاه هایشان دسترسی ندارند.مشکل مهم دیگری که سلیمی به آن اشاره می کند نبود معلم ماهر است. به عقیده این نماینده مجلس، ما به اندازه کافی، مربی ورزیده برای آموزش در هنرستان ها نداریم. همچنین به باور سلیمی، تحصیل در رشته های مهارتی هم رفته رفته به سمت حفظ محوری پیش رفته اند که این مساله هم در بلندمدت به آموزش های فنی و حرفه ای در هنرستان ها و دانشگاه ها ضربه خواهد زد. رواج مدرک گرایی در جامعه، نبود مدیریت یکپارچه و هماهنگ برای توسعه رشته های فنی و حرفه ای و کم اهمیت تلقی شدن مدارک رشته های فنی و حرفه ای در نظام آموزش عالی هم از جمله مشکلات دیگری است که به گفته سلیمی، توسعه رشته های فنی و حرفه ای و بازار اشتغال آنها را تهدید می کند. کارفرما، فارغ التحصیل مهارتی را می پسندد شاید تا اینجای گزارش با خودتان فکر کنید که بالاخره آموزش های فنی و حرفه ای در ایران، کیفیت دارد یا خیر؟ نکته مهم این است که گرچه دانش آموزان هنرستانی و دانشجویان مهارتی در رشته های فنی و حرفه ای، از امکانات و تجهیزات کافی برخوردار نیستند و نظام آموزش عالی هم خیلی آنها را جدی نگرفته است، اما آنها با وجود همه این محدودیت ها توانسته اند با کوشش مداوم در بازار کار خوش بدرخشند. زهره طبیب زاده، عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به جام جم می گوید: به نظر می رسد که میزان جذب فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای در بازار کار، بیشتر از 80 درصد هم باشد. به عقیده او، یکی از عمده دلایل این اتفاق این است که کارفرما ترجیح می دهد برای جذب نیرو، فردی را انتخاب کند که به جنبه مهارتی کار آشنا باشد، نه فردی که جنبه تئوری دانشش بر جنبه عملی اش غلبه داشته باشد. یعنی یکی از دلایل اصلی جذب این افراد در بازار کار، تقاضای خود کارفرماهاست که بدون توجه به کمیت و کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای در کشور ترجیح می دهند که اگر قرار است انتخاب کنند، فارغ التحصیل رشته های مهارتی را به کار گیرند. آغاز ثبت نام کاردانی دانشگاه فنی و حرفه ای براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان سنجش، آغاز مهلت ثبت نام آزمون دانشگاه فنی و حرفه ای از یکشنبه 13 اردیبهشت اعلام شده است. حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش به ایسنا توضیح داد که ثبت نام برای شرکت در آزمون دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی 94 منحصرا از طریق شبکه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org از عصر امروز یکشنبه 13 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا روز یکشنبه 20 اردیبهشت ادامه دارد. به گفته این مقام مسئول، داوطلبان ضرورت دارد با توجه به اطلاعیه سازمان سنجش درخصوص شرایط و ضوابط ثبت نام و پذیرش دانشجو در دوره های مذکور و مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام که از پنجشنبه 10 اردیبهشت روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته، برای ثبت نام اقدام کنند. در مورد داوطلبان واجدشرایط برای شرکت در این آزمون نیز این مقام مسئول توضیح داد: در این آزمون همه دارندگان گواهینامه پایان تحصیلات نظام جدید در یکی از شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش یا شاغل به تحصیل در دوره های مذکور که حداکثر تا پایان نیم سال اول سال تحصیلی 95ـ 94 فارغ التحصیل می شوند و دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای دوره 4 ساله نظام قدیم حق ثبت نام در این آزمون را دارند. در این آزمون، از 42 کد رشته امتحانی به شرح جدول مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام، پذیرش در 23 کد رشته امتحانی از طریق آزمون و پذیرش در 19 کد رشته امتحانی براساس سوابق تحصیلی یا همان معدل کل دیپلم و بدون آزمون صورت می گیرد. داوطلبان متقاضی هریک از کد رشته های امتحانی لازم است در زمان مقرر نسبت به ثبت نام اقدام کنند. آزمون 23 کد رشته امتحانی در صبح جمعه 16 مرداد برگزار خواهد شد و کارت شرکت در آزمون از سه شنبه 13 مرداد تا 15 مرداد روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد. امین جلالوند - گروه جامعه