ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 30 تير 1400 ساعت 1:03 https://www.migna.ir/news/54082/چرا-لیاقت-شاد-بودن-ندارید -------------------------------------------------- دکتر جفری برنشتاین عنوان : چرا "لیاقت" شاد بودن را ندارید دوست داشتن کودکی که دوستش دارید -------------------------------------------------- تصور اینکه حق شادی دارید، شانس یافتن آن را کاهش می دهد. متن : - مطالعات نشان می دهد که مردم با زندگی در لحظه همراه با سپاسگزاری، خوشبختی را تجربه می کنند، اما با این حال وقتی فکر می کنند که فردی شایسته خوشبختی هستند می تواند مانع رسیدن به آن شود. رسانه های اجتماعی می توانند با نمایش اغراق آمیزخود یک رضایت فوری را ایجاد کنند که ممکن است با احساس عدم تحقق در افراد باعث نارضایتی او شوند. راه های پرورش شادی شامل تمرین قدرشناسی، تمرکز روی نقاط قوت فرد برای کسب اعتماد به نفس و داشتن ذهنیت رشد است. خوشبختی را می توان به روشهای مختلف توصیف و تعریف کرد. مطالعات در زمینه روانشناسی مثبت، خوشبختی را احساس غرور ، قدردانی، شادی، داشتن احساس جریان و شوق تعریف می کند. این نوع احساسات مثبت مبتنی بر شادی را می توان لحظه ای تجربه کرد یا می تواند مربوط به رضایت از زندگی و احساس کلی قدردانی از زندگی باشد. آیا تا به حال به شما گفته شده است که لیاقت شاد بودن را دارید؟ گرچه می دانیم خوشبختی چیست، اما وقتی که "باید خوشبخت باشیم" احساس ناامیدی می کنیم اما نیستیم. یا ما شرایط خود را مقصر می دانیم که باعث ناراحتی ما شده است. بله ، قرار گرفتن در شرایطی که احساس بدبختی می کنید مانند داشتن یک رئیس یا شغلی که دوست ندارید، در یک رابطه بدون برآورده کردن، یا اینکه خود را در غیر این صورت در زندگی می بینید می تواند سطح خوشبختی ما را کاهش دهد. واضح است که، من از هر کسی که به دنبال موقعیت های پاداش آور باشد و تغییراتی را در زندگی خود بخواهد که برآورده کننده باشد، حمایت می کنم. با این وجود در چه مرحله ای با این تصور که پس از انجام چنین حرکاتی در زندگی خود لایق احساس خوشبختی هستیم ، خود را مستقر می کنیم؟ یا چه طور وقتی که حتی فکر می کنیم "باید احساس خوشبختی کنیم" - فقط به این دلیل؟ شبکه های اجتماعی ناراحتی ما را تقویت می کنند مطالعات در مورد درک خوشبختی به ما می گوید که خوشبختی با زندگی در لحظه با سپاسگزاری تجربه می شود. با این حال ، این دنیای دیجیتالی پر از رسانه های اجتماعی که در آن زندگی می کنیم ، با تصاویر اغراق آمیز از رضایت فوری ، اغلب احساس عدم تحقق - و نارضایتی را برای ما ایجاد می کند. این عمدتا به این دلیل است که ما به طور نامطلوبی خود را با آن "افراد فوق العاده خوشحال" مقایسه می کنیم. همه اینها را برای گفتن ، اگر واقعاً می خواهید احساس خوشبختی کنید ، دیگر فکر نکنید که لیاقت خوشبخت بودن را دارید. در اینجا سه ​​روش وجود دارد که می توانید مغز خود را به طور فعال سیم پیچی کنید تا آزادانه خوشبختی را تجربه کنید و از ذهنیت ناکارآمد "من هم لایق خوشبختی هستم" خارج کنید. 1. به خاطر داشته های خود سپاسگزار باشید قدردانی یکی از قابل اعتمادترین راه ها برای احساس خوشبختی است. متأسفانه ، من بسیاری از افراد را می بینم که "قدردانی می کنند" اما پس از آن دلسرد می شوند و ادعا می کنند که نتیجه نمی دهد زیرا آنها نمی توانند آن را تحمل کنند. سالهاست که در مورد خودم نیز چنین فکری می کردم. اما خوشبختانه ، و من از این بابت کاملاً سپاسگزارم ، سه راه پیدا کردم که باعث می شود قدردانی ام بسیار کمتر شود و خیلی بیشتر دور بماند. پیشنهادات من اینجاست: یک ژورنال قدردانی یا یک ظرف قدردانی داشته باشید. من قبلاً یک ژورنال قدردانی دستی می نوشتم. سپس من به استفاده از یکی از بسیاری از برنامه های سپاسگزار که در دسترس هستند ، روی آوردم. پس از سالها استفاده از ژورنالها (فرم های دست نویس و برنامه ای) ، من ساخت و استفاده از یک شیشه سپاسگزارم را که روی میز خود نگه داشته ام ، تغییر دادم. این فعالیت ها حس مسئولیت پذیری شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا قدردانی را به عنوان بخشی از زندگی روزمره درونی کنید. هر کدام از آنها برای شما بهتر است انجام دهید. مواردی را که من آنها را "نشانه های قدردانی" می نامم ، ایجاد کنید. به عنوان مثال ، وقتی سالن ورزشی را ترک می کنم و از کنار میز جلو رد می شوم ، چیزهایی را که به خاطر آنها سپاسگزارم به خودم یادآوری می کنم. میز جلو به محرک برنامه ریزی شده ای تبدیل شده است تا بتوانم به همه چیزهایی که در زندگی ام سپاسگزارم فکر کنم. بیلبوردهای جاده ای که در آن سفر می کنید یا اشیا و فضاهایی در خانه شما می توانند به شما کمک کنند تا مکث کنید تا احساس سپاسگزاری را به همان شیوه انجام دهید. سپاسگزاری را به دیگران منتقل کنید. هرچه بیشتر به اشتراک بگذارم که چقدر قدردانی برای من سود دارد ، افراد بیشتری مرا به خاطر داشتن یک نگرش قدرشناسی تقویت می کنند. این به من کمک می کند تا خودم را فردی شکرگذار از دیگران ببینم و حفظ این هویت مرا در جایگاه سپاسگذاری خود نگه می دارد. 2. بر نقاط قوت خود تمرکز کنید آیا هرگز وقت می گذارید تا استعدادها ، ویژگی ها و موفقیت های خود را در زندگی مثبت مشاهده کنید؟ وقتی کارها خوب پیش نمی روند احساس دلسردی آسان است. مشاهده نقاط قوت شما یک نگرش "من می توانم" ایجاد می کند ، که به شما کمک می کند خوش بینی و اعتماد به نفس پیدا کنید تا از پس چالش ها برآیید و بر آنها غلبه کنید. در اینجا چند نمونه از نقاط قوت آورده شده است که ممکن است برای شروع طنین انداز شوند؟ اصالت ، پشتکار ، حل مسئله ، اخلاق کاری قوی ، کار تیمی ، خلاقیت ، نوشتن، درخواست کمک، اشتیاق ، قابلیت اطمینان، قابلیت اطمینان، نظم ، صبر، یادگیری سریع ، انگیزه، صداقت ، ارتباط خوب ، عملی ، انعطاف پذیری ، سازماندهی ، جزئیات- گوش گرا ، محکم ، ذهن باز ، مراقبت ، رهبری ، دیدن تصویر کلان. 3. ذهنیت رشد و پیشرفت داشته باشید هنگامی که افراد یک ذهنیت ثابت دارند، یادگیری چیزهای جدید می تواند به عنوان یک تهدید تلقی شود زیرا آنها ممکن است نگران اثبات توانایی خود یا نحوه درک دیگران باشند. این به ویژه در مواردی اتفاق می افتد که آنها از اهداف مورد نظر کوتاه بیایند. در مقابل ، وقتی ذهنیت پیشرفت دارید ، به این معنی است که مایلید مخاطرات منطقی و شخصی را بپذیرید و برای رسیدن به اهداف تلاش کنید. سازگار با داشتن یک ذهنیت رشد ، در هنگام گفتن "هنوز هنوز" وقتی با آن ناامیدکننده های اجتناب ناپذیر مواجه می شوید ، قدرت قابل توجهی وجود دارد. این نشان دهنده تمایل و اشتیاق برای رشد مهارت است. همچنین شما را قادر می سازد تا طرحی را برای عبور از موانع گذشته یا تنظیم مجدد اهداف خود به روشهایی هماهنگ با ادامه یادگیری و رشد ایجاد کنید. منبع: سایکولوژی تودی