ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 14 اسفند 1400 ساعت 22:19 https://www.migna.ir/news/57908/۸-عادت-کارمندان-مؤثر -------------------------------------------------- در نظر گرفتن برخی ویژگی‌های نرم در کنار مهارت‌ های تخصصی در فرآیند استخدام می‌تواند به انتخاب فرد شایسته کمک کند عنوان : ۸ عادت کارمندان مؤثر -------------------------------------------------- خویشتن‌آگاهی یکی از ویژگی‌های کلیدی است. لازمه این که بخواهید خودتان را بشناسید کنجکاوی است و گاهی اوقات ممکن است روبه‌رو شدن با خود ترسناک به‌ نظر برسد. متن : کاوش عمیق در خود شجاعت می‌خواهد و در این مسیر جلسات روان‌درمانی، کتاب، گفت‌وگوهای معنادار و عمیق و بسیاری از اشتباهات در زندگی، عشق و کار می‌تواند به شناخت بهتر از خود منجر شود. وقتی فردی متواضع، دلسوز و باهوش است و دوست دارد سوال بپرسد، احتمالا به اندازه کافی خویشتن‌آگاهی دارد تا بفهمد که «آنچه را که نمی‌داند، نمی‌داند». این ویژگی در فرد داوطلب جویای کار می‌تواند نکته بسیار جذابی باشد، زیرا نشان می‌دهد آنها برای رشد و یادگیری چیزهای جدید آماده و در مورد جهان پیرامون‌شان کنجکاو هستند. افرادی که برای کار درخواست و طوری رفتار می‌کنند که انگار همه چیز را می‌دانند و تجربه حرفه‌ای فراوانی دارند، به دلیل منیت‌شان، سخت‌ترین افراد برای همکاری خواهند بود. داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی برای آغاز همکاری خوب در تیم کاری ضروری است. فرد داوطلب باید اعتمادبه‌نفس کافی برای بیان کردن و به‌اشتراک‌گذاشتن ایده‌هایش داشته باشد. آن‌قدر جسارت داشته باشد که وقتی چیزی درست کار نمی‌کند یا می‌تواند بهتر انجام شود آن را مطرح کند و ذکاوت کافی برای حل اختلاف‌نظرهای اجتناب‌ناپذیر بر سر ایده‌ها یا با چالش‌هایی که با کارمندان دیگر ممکن است به وجود بیاید را داشته باشد. توانایی حفظ آرامش در شرایط پرفشار نکته‌ای بسیاری کلیدی است. البته بررسی دقیق این موضوع در طول فرآیند مصاحبه کار دشواری است، به همین دلیل استخدام برمبنای این ویژگی همیشه ممکن نیست. این موضوع به‌ویژه در بسیاری از کسب‌وکارهایی که هفت روز هفته و دو ساعته در جریان هستند و با موارد پیش‌بینی‌نشده زیادی سر و کار دارند، کنترل‌داشتن بر خود و حفظ خونسردی در شرایط پرتنش از ویژگی‌های ضروری افراد خواهد بود. حتی اگر شرایط طبیعی محیط کار نیز شرایط همواره تنش‌داری نباشد، همه‌گیری کووید - ۱۹ در دو سالی که گذشت نشان داد در تمامی مشاغل ممکن است شرایط استرس‌زایی به‌صورت ناخواسته ایجاد شود و اگر کارکنان توان مدیریت احساسات و تطبیق با شرایط را نداشته باشند، می‌توانند شرایط کار را هم برای خودشان و هم برای سایرین با چالش‌های بزرگی روبه‌رو کنند. به همین دلیل توان حفظ خونسردی اصل مهمی در عملکرد نهایی افراد خواهد بود. تدبیر یک ویژگی مهم است و منظور از «مدبر بودن» توانایی خارج‌شدن از فضای امن و شناخته‌ها برای یافتن پاسخ چیزی است که ممکن است با آن آشنا نباشید. این ویژگی به معنی پذیرا بودن برای یادگیری روش‌های جدید در برخورد با مسائل نیز هست. در فرآیند استخدام، توانمندی‌های تخصصی و فنی افراد با دقت بررسی می‌شود و معمولا افرادی انتخاب می‌شوند که در این زمینه‌ها ظرفیت بالایی داشته باشند و دارای مجموعه مهارت‌های بسیار خاصی هستند که با شرح شغل مطابقت دارد. زیرا ارزیابی این مهارت‌ها نسبتا آسان‌تر از مهارت‌های نرم است. بااین‌حال، در دنیای امروز که هر روز با تغییرات مداوم و معرفی فناوری‌های جدیدتر و بهتر روبه‌رو می‌شویم، توانایی درک سریع موارد جدید و همچنین توانایی یافتن پاسخ برای چالش‌های مختلف به‌تنهایی مهارت ارزشمندی است که می‌تواند برای برخی داوطلبان نسبت به دیگران برتری ایجاد کند. یافتن متفکران اصیل یا افرادی که ابتکار عمل را به دست می‌گیرند (نه‌فقط در شغل، بلکه حتی در زندگی شخصی‌شان) دشوار است. افراد اصیل کسانی هستند که مشکلات یا موانع را می‌بینند و ایده‌های بدیعی برای حل یا برخورد با آنها دارند. آنها خلاق هستند و برای هر چیزی که روی آن کار می‌کنند یا به آن فکر می‌کنند، ایده‌های جدیدی ارائه می‌کنند. این افراد دائما در یک چرخه کشف و رشد هستند، بنابراین برای آنها سخت‌تر است که در دام سوزاندن و سرگردانی بیفتند. الهام‌بخشیدن به افراد در مشاغل‌شان به اندازه کافی سخت است، بنابراین کار با افرادی که ایده‌های دست‌اول دارند رشد بیشتری را هم برای کسب‌وکار و هم برای خود فرد به همراه دارد. در هر کسب‌وکاری که باشید خلاصه روزی از راه می‌رسد که همه چیز خراب خواهد شد. کسی نمی‌داند کی و چگونه قرار است این اتفاق برایش رخ دهد اما معمولا کسی از این موضوع بی‌نصیب نخواهد بود. کلید کارآفرین و کارمند عالی بودن این است که پشتکار داشته باشید و تسلیم نشوید. هر فردی باید در هر جایگاهی که در تیم کاری دارد در شرایط دشوار نیز دلسرد نشود و راهش را ادامه بدهد. بدون‌شک فردی که انتخابش این است که نه‌فقط در شرایط آرامش و راحتی، بلکه در سختی‌ها نیز با تیم کاری‌اش همراه باشد و برای بقای تیم تلاش کند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای استخدام خواهد بود. به همین دلیل هنگام استخدام، به دنبال کسانی باشید که فکر می‌کنید در مواقعی که به آنها نیاز دارید، قدم‌های بیشتری برمی‌دارند و البته از سوی دیگر اگر واقعا به دنبال چنین روحیاتی هستید، باید به‌عنوان مدیر و کارآفرین خودتان نیز به کارمندان‌تان نشان دهید که در سختی‌هایشان همراه‌شان خواهید بود و همیشه می‌توانند روی شما حساب کنند. بهترین افرادی که می‌توانید با آنها کار کنید، کسانی هستند که فقط اشتیاق به یادگیری و امتحان کردن چیزهای جدید دارند. اگر کسی کنجکاو باشد، احتمالا حلال مشکل نیز هست. آنها برای رشد پذیرا هستند، در کار شخصیت مستقل و کارآمدی دارند و از پرسیدن سوال یا یادگیری از دیگران نمی‌ترسند. چنین افرادی معمولا نیروی محرکه خوبی دارند و همه ویژگی‌هایی که معمولا شخصی را به گزینه ایده‌آل برای اضافه‌شدن به یک تیم تبدیل می‌کند دارند. آنها همچنین مهارت‌های بین‌فردی خوبی نیز دارند زیرا به‌خوبی می‌دانند که یادگیری چیزهای جدید بدون ارتباط موثر با دیگران نسبتا دشوار است. کنجکاوی ناگزیر ما را به سمت چیزهای جدید سوق می‌دهد و با کارهایی که قبلا انجام نداده‌ایم وسوسه می‌کند. به همین دلیل داشتن این ویژگی می‌تواند نکته بسیار مثبتی در شخصیت کارآفرین، مدیر یا حتی کارمندی فعال باشد. ​​​​​​​یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی که در استخدام‌های جدید باید در نظر داشته باشید اخلاق کاری قوی است. افرادی که پرتلاشند، سخت کار می‌کنند، به کاری که انجام می‌دهند علاقه دارند، به آن اهمیت می‌دهند و فقط از سر انجام وظیفه به تعهدات کاری‌شان عمل نمی‌کنند، نه‌تنها عملکرد بسیار خوب و روانی در تیم کاری خواهند داشت بلکه می‌توانند زمینه رشد و توسعه کسب‌وکار را نیز فراهم کنند. انتخاب فردی قابل‌اعتماد، قابل اتکا و پاسخگو می‌تواند در تحول شرایط کسب‌وکار و بهبود فضای حاکم بر مجموعه نیز موثر باشد.   عسل اخویان طهرانی - دانش / روزنامه جام جم