ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 11 بهمن 1401 ساعت 11:00 https://www.migna.ir/news/61138/استرس-قبل-مهاجرت -------------------------------------------------- دکتر نازنین حبیبی عنوان : استرس قبل از مهاجرت ظرفیت روانی و عاطفی خود را قبل از مهاجرت بسنجید -------------------------------------------------- عوامل روانی که به روانشناسی مهاجرت نیاز دارند آن چیزی است که د راین مختصر مورد توجه قرارگرفته است متن : مهاجرت یکی از بزرگترین اتفاقات زندگی محسوب می شود که می تواند تحولات عظیمی در همه ی ابعاد جنبه های زندگی فرد به وجود بیاورد، بنابراین احساس ترس و اضطراب پیش از این اتفاق بزرگ کاملا طبیعی و قابل انتظار خواهد بود. از این رو یکی از مهمترین بخش های فرایند مهاجرت به وجود آوردن شرایط مناسب روحی و کنترل اضطراب قبل از مهاجرت است. این بخش یعنی استرس قبل از مهاجرت به قدری حائز اهمیت است که اگر به درستی انجام نشود ممکن است فرد یا به طور کلی از مهاجرت منصرف شود و یا پس از مهاجرت دچار پشیمانی، افسردگی و سایر آسیب های روانی بشود. در این مقاله به عوامل روانی که به روانشناسی مهاجرت نیاز دارند پرداخته ایم. فرد قبل از مهاجرت با انجام یک آماده سازی روحی یا به اصطلاح تهیه ی یک جعبه ابزار روانی و رعایت چند اصل مهم می تواند از فشار ها و اضطراب های خود بکاهد و فرایند مهاجرت را با آرامش به انجام برساند. در ادامه به چند راهکار کاربردی در این زمینه می پردازیم.  یافتن دلیل استرس  در ابتدا باید دلیل اضطراب و استرس شما مشخص بشود تا بتوان برای آن راه حل پیدا کرد. بعضی از علل اضطراب قبل مهاجرت عبارتند از:     قرار گرفتن در کشوری با محیط جدید با یک فرهنگ متفاوت : شما باید در مورد آداب و رسوم و فرهنگ کشور مقصد تحقیق و مطالعه کنید و  اطلاعات لازم را به دست بیاورید. این اطلاعات باید بسیار دقیق و جامع باشد و همه ی جوانب کشور مقصد مانند آب و هوا،  فرهنگ،  زبان رایج،  منابع انسانی و. . را شامل بشود.     جدایی از اقوام و دوستان: همواره به یاد داشته باشید که می‌توانید پس از مهاجرت با دوستان و خانواده تان با استفاده از راه‌های مختلف مثل تماس های تلفنی و ویدئویی، ارتباط برقرار کنید. همچنین شما باید در کشور مقصد دوستانی را قبل از مهاجرت شناسایی کنید و روابط خود را با آن‌ها تا حد امکان تقویت کنید.     متفاوت بودن زبان در کشور مقصد: یادگیری و تقویت زبان رایج کشور مقصد قبل از مهاجرت در سازگاری شما و کاهش استرستان بسیار موثر و کارآمد خواهد بود. همچنین با تسلط بر زبان کشور مقصد،  پیدا کردن دوست و برقراری شبکه های ارتباطی نیز برای شما بسیار راحت تر می شود.     پیدا کردن شغل و جایگاه اجتماعی مناسب در کشور مقصد : اگر شما در کشور خودتان به جایگاه مناسب اجتماعی و اقتصادی رسیده اید،  مطمئن باشید که در کشور میزبان نیز با تکیه بر مهارت ها و دانش های فردی خود می‌توانید بر این استرس غلبه پیدا کرده و از استانداردهای مناسب زندگی در کشور جدید برخوردار شوید. شما باید مدت ها قبل از مهاجرت فرصت های شغلی کشور مقصد را به خوبی بررسی کنید و حداقل در یک مهارت شغلی که در کشور مقصد مورد تقاضا است،  تسلط لازم را پیدا کنید تا پس از مهاجرت نگرانی مالی نداشته باشید. مثبت اندیشی با توجه به استرس‌زا بودن مراحل مهاجرت،  ذهن به صورت خودکار افکار منفی را جذب می‌کند. شما باید ذهنتان را مدیریت کنید. به عنوان مثال: همواره امیدوار باشید.     به تغییرات خوب و مثبتی که در زندگی شما پس از مهاجرت ایجاد خواهد شد،  فکر کنید.     این نکته را در نظر بگیرید که افکار منفی تنها ساخته ذهن شما هستند و هرآنچه که در ذهن شما است و به آن فکر می کنید لزوما واقعیت ندارند. خیلی از مواقع پیش آمده که به بدترین حالت رویداد های زندگی اندیشیدیم و خودمان را ناراحت آن ها کرده ایم در حالیکه هیچ کدامشان روی نداده اند.     شما می توانید یک فکر مثبت یا حتی یک خاطره مثبت آماده داشته باشید تا هنگامی که افکار منفی به ذهن شما هجوم می‌آورند و آزرده تان می کنند،  توجه خود را به آن خاطره ی مطلوب معطوف نمایید.     زمانی که افکار منفی از ذهن شما خارج نمی شوند و دست از سرتان برنمی دارند،  آن‌ها را روی کاغذ بنویسید. این کار باعث می‌شود که ذهنتان خالی شود و بهتر بتوانید این افکار را از ذهن خود خارج کرده و آن ها را نادیده بگیرید و در نهایت بتوانید برای ان ها راه حل مناسب پیدا کنید. اگر این کار به تنهایی برای شما دشوار است می توانید در رابطه با این مشکل از یک دوست و یا همکار قابل اعتماد کمک بگیرید. ارتقای توانمندی های فردی و ارتباطی     یکی از کارهای ضروری برای افرادی که قصد مهاجرت دارند،  تقویت توانایی حل مسئله است. یعنی باید بتوانید در برابر مشکلات و مسائلی که ممکن است در هر مرحله ای از فرایند مهاجرت پیش بیاید،  بر اساس اهمیت و اولویت های خودتان بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید و همچنین بتوانید از انتخاب های غیرمنطقی و هیجانی پرهیز کنید. یادگیری این امر مهم را هرگز به بعد از مهاجرت موکول نکنید زیرا ممکن است در این مسیر به صورت ناگهانی مشکلاتی به وجود بیاید که شما آمادگی مواجهه با آن ها را نداشته باشید.      تاب آوری یکی دیگر از موارد ضروری است که باید افراد پیش از مهاجرت آن را در خود تقویت کنند. تاب آوری در واقع نشان دهنده ی ظرفیت ما در برابر استرس ها و بحران ها است. افرادی که آرام ،  صبور و منطقی با بحران ها و چالش های زندگی و علی الخصوص مهاجرت رو به رو شده و به خوبی از پس آن ها بر می آید ، تاب آوری بالایی دارند. این افراد پس از ورود به کشور مقصد به دنبال دوستان جدید و افزایش زنجیره ی ارتباطی خود هستند همچنین با دید مثبتی که به خود و محیط دارند می توانند در هر شرایطی با تکیه بر توانایی های بالقوه ی خود از پس مشکلات بر بیایند؛ در واقع بهتر است بگوییم این افراد مسائل مهاجرت را اصلا مشکل تلقی نمی کنند و آن ها را به عنوان چالش های این مسیر جدید می بینند.      شما قبل از مهاجرت باید سطح تحمل عاطفی خود را بسنجید و آن را بالا ببرید. مهاجرت حتی اگر همراه خانواده هم باشد که در اغلب موارد چنین نیست،  مستلزم ترک دوستان ،  آشنایان ،  اقوام ،  خاطره ها و بسیاری از تعلقات عاطفی دیگر است. برای سنجش سطح عاطفی و احساسی باید از خودتان سوال کنید که تا چه حد به دوستانتان وابسته هستید ؟ هر چند روز یک بار آن ها را حضوری می بینید؟ چقدر به خاطره هایتان فکر می کنید و یا تا چه حد مکان های خاطره انگیز می توانند شما را به فکر فرو ببرند و احساساتتان را فعال کنند؟      مورد تبعیض واقع شدن برای هیچ کس خوشایند نخواهد بود اما بعضی از افراد از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار بوده و می توانند مسئله ی مهم شهروند درجه دو شدن را برای خود تا حدی حل و فصل کنند. اگر از تبعیض های گاه و بی گاه  در کشور خودتان بسیار رنجیده می شوید،  با احتساب اینکه احتمالا در کشور میزبان بیشتر مورد تبعیض قرار خواهید گرفت،  قطعا یکی از کارهایی که باید قبل از مهاجرت انجام بدهید فکر کردن به این مسئله و حل کردن آن برای خودتان است؛ این کار تا حد زیادی می تواند اضطراب و استرس شما را کاهش بدهد. مشخص کردن جزئی و دقیق هدف مهاجرت از دیگر راهکار هایی که برای تعدیل استرس قبل از مهاجرت وجود دارد ،  تمرکز کردن روی اهداف شما از مهاجرت است. برای همه این امر بدیهی است که برای تحقق هر هدفی باید سختی ها و چالش های مسیر آن را پذیرفت. شما می توانید با تمرکز بر اهدافتان و تصور کردن آن ها،  دلگرم شوید و تحمل و کنترل استرس ها و اضطراب های پیش از مهاجرت برایتان راحت تر می شود در نتیجه تمام افکار خود را به اهدافتان متمرکز کنید. می توانید برای این کار اهدافتان را با جزئیات روی کاغذ بنویسید،  با دیگران در موردشان صحبت کنید و. . . آماده بودن مهاجرت یک فرایند و پروسه ی دقیق است که همه ی مراحل آن باید با دقت و به طور کامل طی شوند. یک نقص کوچک در هر مرحله می‌تواند کل فرایند مهاجرت را دچار مشکل کند. به همین دلیل شما باید قبل از انجام هر مرحله،  آمادگی لازم را داشته باشید. به عنوان مثال مدارک مورد نیاز در هر مرحله را آماده کنید ،  تاریخ‌های مهم را به خاطر داشته و آن ها را یادداشت کنید مثل تاریخ‌های مراجعه به سفارت و تاریخ‌های مربوط به فرستادن مدارک و. . . انتخاب یک مشاور یا وکیل مهاجرتی مناسب که بتواند راهنمایی های لازم را به شما بکند و همه ی موارد ضروری را به اطلاعتان برساند ،  تا حد بسیار زیادی می تواند اضطراب شما را تعدیل کند. توصیه های پایانی چند روز قبل از مهاجرت:     حتما از غذاهای آرامش بخش استفاده کنید و تا حد امکان از مصرف انرژی زا ها،  کافئین و قندهای مصنوعی خودداری کنید.     ساعات خواب خود را تنظیم کرده و از کم خوابی بپرهیزید.     حرف های مثبت بزنید و حتی از شنیدن حرف های منفی و نا امید کننده جلوگیری کنید.     ورزش های سبک مثل پیاده روی و یوگا در کاهش استرس شما بسیار موثر خواهند بود.