ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 31 خرداد 1401 ساعت 5:59 https://www.migna.ir/news/59187/سه-گام-تاب-آوری -------------------------------------------------- محمدرضامقدسی عنوان : سه گام در تاب آوری باشگاه تاب آوری -------------------------------------------------- متن : محمدرضامقدسی در باشگاه تاب آوری میگنا نوشت :هرگاه در مورد روان درستی و تندرستی صحبت میکنیم ،به حقیقت از یک سبک زندگی سالم سخن می‌گوییم که سلامت آن تا حدودی توسط تاب آوری محافظت شده است این زیست معقول و مبتنی بر خرد، سبک زندگی سالم ماست که میتواند ما را برای مواجهه بهتر با مخاطرات آماده کند. سبک زندگی سالم مفهومی است که با تاب آوری آمیخته و عجین شده، ,تمرین شود ,تا تبدیل به رفتار شده و جامه عمل بدان پوشیده شود . اینکه ما بیاموزیم چگونه میتوانیم سبک زندگی خود را به یک روال مشخص و متداولی تبدیل کنیم تا درتمامی ادوار و مراحل زندگی  از قواعد و قوانین آن بهره مند باشیم و بتوانیم علی رغم همه مسایل و مشکلات پیشروی کنیم شاید در ابتداکمی پیچیده به نظر برسد ؛اما تمامی مولفه های زندگی بر مبنای تاب آوری از امید وتهور گرفته تا  جرات مندی و مهارت ابراز وجود ، یا توان حل مساله و حمایت گیری و مساعدت اجتماعی ،همگی از الزامات زندگی و زیست افراد موفق است. رندی و عیاری و شوخی طبعی فلسفی افراد تاب آور به آنها کمک میکند قدم به قدم ازکوهپایه و مسیرپرفراز و فرود زندگی به قله سعادت و موفقیت برسند. قدم اول”تعامل “است وقتی از پایین در کنار کوهپایه به قله کوه می نگریم هیبت آنچه که می‌بینیم ما را کمی تحت تأثیر قرار می دهد اما ایستادن و نگاه کردن به زوایا و قد و قواره و بزرگی کوه ما را به قله نمی رساند. شروع کنید قدم بردارید تاب آوری یعنی اقدام همیشه رقص و حضور به میانه میدان  فرصت چالش و پویش است نه به کناره میدان بودن و صدا سردادن که لنگش کن ! رشدوتوسعه از مسیر تجربه و مواجهه مستقیم با زندگی حاصل خواهد شد مقاومت و مقابله با مشکلات همیشه مفیدتراست انکار و اجتناب از زندگی در تاب آوری نه انتخاب و نه توصیه شده است .تاب آوری اهل تعامل و تکامل و تحول مثبت است . قدم دوم ” کنترل و مدیریت ” است آرامش در پذیرش است و تغییر در توانایی اقدام است  .بخشهایی از زندگی  واقعا از کنترل ومدیریت ما خارج است. زندگی بخشهای غیرقابل پیش بینی و اتفاقات غیر قابل پیشگیری فراوانی دارد که بایستی با آن کنار آمد وچنانچه تغییری لازم باشد ،درآن ایجاد کرد.این تغییرات مستلزم تاب آوری است . احساس اینکه بخشهایی از زندگی از کنترل ما خارج است میتواند موجب اضطراب و دلهره باشد ؛اما از جانب دیگر اعمال مدیریت و کنترل بر بخشهای  کنترل پذیر؛ احساسی خوب و خوشایندی است که قدرت طعم مطبوعی دارد امتناع از ایجاد تغییررا میتوان تن دادن به خفت و خواری و یا درماندگی آموخته شده نامید . قدم سوم “چالش یا ریسک پذیری”است  چالش پذیر یا ریسک پذیر بودن تمایل به اقدام بدون ضمانت موفقیت و دستیابی به نتیجه است.  برهمگان روشن است که حتی تجربه یک شکست هم میتواند علی رغم اینکه منفی به نظر می آید کارکردهای خاص و تاثیرات مثبتی بهمراه داشته باشد حتی یک تجربه منفی هم بهرحال مفید است  اغلب افرادی که ریسک پذیر نیستند و از چالش گریزان هستند چیز خاصی نخواهند آموخت . در بسیاری ازمتون ازجمله کتاب روشهای نوین تاب آوری ( مقدسی و حیدری ، نشرورجاوند) حتی از تجربه گرایی بعنوان روشی برای درمان یاد شده است. محققان بسیاری در این زمینه فعالیتهای متعددی را انجام دادند ،به این شکل که معمولا این فاکتورهارا قبل از تمرین ، درحین تمرین و بعد از تمرین اندازه گیری می کنند .حتی مدتی بعد هم آنرا اندازه گیری میکنند .برای درک اینکه آیا نتیجه مورد نظر بدست آمده است آیا ثمره  این اقدامات پایداریا کوتاه مدت بوده اند؟ و اینکه نوع و جنس بازده و خروجی مورد انتظار چگونه بوده است ؟ توسعه تاب آوری همواره براین مبنا پایه گذاری شده است که درهر لحظه از زندگی کوهی از مشکلات برسر راه انسان ایجاد میشود واو میتواند با پذیرش ،سازگاری ،مدیریت بحران ، علی رغم همه مشکلات حداقل آشفتگی را تجربه کند .