ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 19 ارديبهشت 1399 ساعت 19:15 https://www.migna.ir/news/50429/چند-توصیه-درباره-دنبال-کردن-اخبار-کرونا -------------------------------------------------- عنوان : چند توصیه درباره دنبال کردن اخبار کرونا -------------------------------------------------- اگر احساس می‌کنید در خبرهای بی‌پایان مرتبط با ویروس کرونا غوطه‌ور شده‌اید، بدانید که تنها نیستید بلکه در سرتاسر جهان هر روز اخبار جدیدی درباره تعداد موارد ابتلا و مرگ و میر منتشر می‌شود و به ترس و اضطراب افراد دامن می‌زند. متن : نشریه "هافینگتون پست" در مطلبی در این باره آورده است: به عقیده پروفسور "هولمن" روان شناس دانشگاه کالیفرنیا، اگر شما به طور مکرر در معرض اخبار استرس زا باشید، قطعا افسردگی مزمن، بی خوابی و احساس خستگی مداوم را تجربه خواهید کرد. وی با بررسی تاثیر رسانه ها در مواقع بروز بلایا و همه گیری ها یادآور شد: با بحران ابولا در سال ۲۰۱۴ میلادی، مشخص شد افرادی که زیاد در مورد شیوع این بیماری سراغ اخبار رسانه ها رفته بودند، نسبت به افرادی که اخبار را کمتر مرور می کردند، سطح اضطراب و نگرانی بالاتری داشتند. همچنین گزارش هایی که در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر یا بمب گذاری ماراتن بوستون منتشر شد، نشان داد افرادی که روزانه چندین ساعت تلویزیون و خبرهای مرتبط با این حوادث را دنبال می کردند، در سال های بعد بیشتر در معرض بیماری های قلبی و اختلال استرس بعد از سانحه، استرس حاد، دیابت، پیری زودرس و خودکشی بودند. به گفته دکتر هولمن افزایش استرس، فشار خون را در بدن بیشتر کرده و این مسأله یک عامل برای سکته مغزی به شمار می رود. از طرفی بیماری هایی همچون ام اس نیز بدون ارتباط با استرس نیست. چه میزان از اخبار را باید بخوانیم؟ گرچه آستانه هر شخص متفاوت است اما پروفسور هولمن نکات زیر را در این زمینه توصیه می کند: - یک یا دو منبع خبری معتبر را انتخاب کنید. - به دنبال منبعی باشید که حقایق را به شما ارائه دهد و نخواهد شما را بترساند. - حداکثر روزی دو بار اخبار را چک کنید. - از دیدن تصاویر پریشان کننده پرهیز کنید. بنابر گزارش دویچه وله، به خاطر داشته باشید که اغلبِ رسانه ها به دلیل وظایفی که دارند به طور معمول، روی وقایع منفی تاکید دارند. مغز نیز روی منفی ها بیشتر از اخبار مثبت متمرکز می شود. پس مرور اخبار امیدوارکننده مانند یافتن راهکارهای جدید درمانی، آگاهی از روش های کمک کننده و پیشگیرانه یا تعداد بهبودیافته ها را فراموش نکنید.