ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 21 فروردين 1400 ساعت 20:51 https://www.migna.ir/news/52986/غم-۳-برابر-ماندگارتر-شادی -------------------------------------------------- با این راهکارها احساس شادکامی کنید عنوان : «غم» ۳ برابر ماندگارتر از شادی است! -------------------------------------------------- یک روانشناس با اشاره به اینکه براساس یافته‌های محققان، احساس غم به طور متوسط ۳ برابر ماندگارتر از شادی است، گفت: برای داشتن زندگی شادتر و دوری از غم، باید برای زندگی روزمره و احساساتمان برنامه داشته باشیم. متن : دکتر محمدپارسا عزیزی، درباره راهکارهای درمانی مقابله با غم اظهارداشت: براساس تحقیقات و یافته های محققان و روان شناسان، احساس غم به شکل متوسط می تواند ۱۲۰ ساعت ماندگار باشد این در حالی است که شادی حدود ۳۶ ساعت ماندگار است. وی تصریح کرد: احساس غم یک عکس العمل طبیعی در برابر ضربه های عاطفی، از دست دادن ها، ناملایمات دنیا، فقدان ها و نرسیدن ها است و با وجود اینکه یک احساس طبیعی و عادی محسوب می شود اما بسیار ماندگار تر از سایر احساسات است. این استادیار دانشگاه آزاد ادامه داد: برای داشتن زندگی شادتر و دوری از غم، باید برای زندگی روزمره و احساساتمان برنامه داشته باشیم، اگر برنامه زندگیتان را سرشار از احساسات خوب نکنید غم و ناراحتی وجود شما را کاملا فرا می گیرد. این مشاور خانواده اظهار کرد: گاهی ممکن است شما در طول روز بدون هیچ دلیلی احساس غم و ناراحتی کنید و نتوانید برای این حس خود توجیهی پیدا کنید غافل از اینکه این احساس از قبل در وجود شما ماندگار شده است، گاهی احساس غم مرتبط با یک علت بیرونی از قبیل طلاق، ورشکستگی، از دست دادن عزیزان، تغییر در سلامتی، بازنشستگی، مشکلات مالی و ... است و گاهی احساس غم به احساسات درونی و ناخوداگاه برمی گردد که علت بیرونی برای آن پیدا نمی کنیم و احساساتی است که به خلق و خوی ما و شخصیت ما برمی گردد. عزیزی گفت: علت احساس غم ما هرچه که باشد باید زندگی را آنقدر از احساسات مثبت و خوب پر کنیم که تاثیر ماندگار احساس غم کمتر شود یعنی به ازای هر ناراحتی چندین کار و فعالیت شادی آور برای خود ایجاد کنیم که بتوانیم بر احساس غم غلبه کنیم. باید بدانیم شادکامی حالت سرخوشی مداوم نیست و افراد شاد هم هرازچندگاهی طیف وسیعی از احساسات انسانی از قبیل عصبانیت، سرخوردگی، غم و تنهایی را احساس می کنند اما وقتی با ناراحتی روبه رو می شوند یک احساس اساسی خوش بینی نسبت به بهتر شدن اوضاع دارند و می توانند با آنچه اتفاق می افتد کنار بیایند و دوباره احساس شادی کنند. برای داشتن زندگی شاد باید خوب بخوابیم، از خودمان و سلامتیمان مراقبت کنیم، کار کنیم، برای آرزوهایمان بجنگیم و سعی کنیم چیزهایی که از آنها لذت می بریم را بشناسیم و در زندگی روزمره آنها را جای دهیم. این رواندرمانگر در پایان یادآور شد: باید از داشته هایمان آگاه باشیم و آنها را فدای نداشته هایمان نکنیم، یادمان باشد زندگی همین یک بار است و آنچه در اطراف ما می گذرد واقعیست، پس دنیا را جایی برای غم و ناراحتی خودمان و اطرافیانمان نکنیم.