ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 14 آذر 1397 ساعت 8:00 https://www.migna.ir/interview/45966/توصیه-هایی-خانواده-درباره-سرویس-مدارس-روابط-دوستانه-دانش-آموزان -------------------------------------------------- عنوان : توصیه هایی به خانواده ها درباره سرویس مدارس و روابط دوستانه دانش آموزان -------------------------------------------------- متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناس اجتماعی درباره آسیب‌های دانش‌آموزان در رابطه با مسائل اخلاقی در مدارس گفت: باید دختران و پسران را از مسائلی که در دوران حساس و پرخطر بلوغ برای آنان اتفاق می‌افتد، آگاه کرد و اگر والدین نمی‌توانند توصیه‌های لازم را به فرزندان خود بدهند باید با مراجعه به مشاور این‌گونه مسائل را حل‌ و‌ فصل کنند. متن : مجید ابهری، مشاور خانواده، با بیان اینکه با شروع فصل مدارس هیجان و اضطراب خاصی به خانواده‌های دارای فرزند دانش‌آموز حکم‌فرما می‌شود، بیان داشت: آسیب‌هایی در مسیر خانه به مدرسه همانند مسائل ترافیکی، تصادفات، دست‌فروشان مواد مخدر وجود دارند. مدیران مدارس و مراکز انتظامی اطراف مدارس باید با دقت حدود حوزه استحفاظی مدارس به‌ویژه دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه را کنترل نموده و اجازه ندهند افراد سودجو تحت این عناوین در اطراف دبیرستان‌ها و مدارس راهنمایی متمرکز شوند. استاد دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به دیگر آسیب‌های دانش‌آموزان که در فصل مدرسه وجود دارد، ادامه داد: آسیب‌های رفتاری درون مدرسه از دیگر مشکلات است. هیچ‌کس نمی‌داند چه کسانی در کنار فرزندانشان به‌عنوان دوست، هم‌کلاسی و هم‌شاگردی نشسته است. بنابراین با آموز‌ش مهارت‌های دوست‌گزینی به فرزندان باید به آن‌ها بیاموزیم که با هر فردی رابطه دوستی برقرار نکنند. آسیب‌شناس اجتماعی در ادامه گفت: اجازه ندهند که برخی از دوستان و هم‌کلاسان درباره مسائل غیراخلاقی با آنان صحبت کنند و اگر چنین مواردی مشاهده کردند، فورا به مسئولین و مربیان مدرسه گزارش دهند همچنین اگر به آن‌ها آدرس سایت، سی‌دی یا عکس‌هایی عرضه کردند مسئولین مدرسه را از موضوع مطلع کنند. ابهری به احساس ناامنی دانش‌آموزان از سوی برخی مربیان مدارس نیز اشاره کرد و افزود: اگر دانش‌آموزی احساس کرد فردی در داخل مدرسه به وی سوء‌نیت و سوء‌نظری دارد، بدون هیچ ترس و واهمه باید به مدیر مدرسه و یا والدین خود موضوع را اطلاع دهد تا از بروز حوادث تلخی که در سال گذشته اتفاق افتاد، جلوگیری شود. وی گفت: والدین باید حداقل هفته‌ای یک بار بدون این‌که فرزندشان متوجه باشند، بدنبال آن‌ها تا مرکز آموزش آن‌ها بروند و ملاحظه کنند چه مسائلی در سر راه فرزندان آن‌ها قرار دارد، چراکه والدین رسالت سنگینی دارند. این مشاور خانواده با بیان اینکه مدیران باید در خصوص سرویس مدارس نیز دقت لازم را داشته باشند، ادامه داد: هر راننده‌ای نباید هدایت سرویس را به عهده داشته باشد. چراکه رانندگان باید از نظر اخلاقی کاملا مورد شناسایی و تایید باشند. ابهری تاکید کرد: سهم اصلی در گزینش دوست یا برقراری ارتباط دوستی، رفت‌و‌آمد خارج از مدرسه و دادوستدهایی که در بین دوستان انجام می‌شود را والدین و بخش دیگر از آن را مربیان مدارس بر عهده دارند و باید به دانش‌آموزان آموزش های لازم را داده تا در این موارد بسیار دقت کنند و به محض مشاهده موردی مشکوک و ناخوشایند آن را بدون ترس و واهمه به والدین و مربیان مدرسه گزارش دهند. این متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه مهم‌ترین سهم والدین در آموزش فرزندانشان است، تصریح کرد: در مورد آسیب‌های رفتاری در مسیر مدرسه و یا مدارس، نباید مخفی‌کاری و رودربایستی کرد چرا که ممکن است وقایعی حتی در مدارس ابتدایی اتفاق بیفتد که در دوران ما اصلا رایج نبوده است. بنابراین والدین باید با حفظ چارچوب‌های اخلاقی و منطقی مسائل را تا حد مقدور با زبانی ساده به فرزندان منتقل کنند. وی بیان کرد: مهارت دوست گزینی، تعیین چارچوب‌های دوستی همچنین گزارش مسائل غیراخلاقی باید به فرزندان آموزش داده شود. والدین باید به فرزندان اطمینان دهند که اگر مسئله‌ای اتفاق افتاد و فرزندان آن‌ را به والدین گزارش دهند، از میزان علاقه و اعتماد نسبت به آن‌ها کم نمی‌شود و باید در کمال صداقت و شجاعت، مسائل را با والدین در میان بگذارند. ابهری تاکید کرد: باید دختران و پسران را از مسائلی که در دوران حساس و پرخطر بلوغ برای آنان اتفاق می‌افتد، آگاه کرد و اگر والدین نمی‌توانند توصیه‌های لازم را به فرزندان خود بدهند باید با مراجعه به مشاور این‌گونه مسائل را حل‌و‌فصل کنند. گفتگو: نسترن نعمتی