ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 5 شهريور 1401 ساعت 17:39 https://www.migna.ir/news/59763/هدف-امید-ایجاد-می-کند-یا -------------------------------------------------- نرگس زمانی عنوان : هدف امید را ایجاد می کند یا امید هدف را؟ باشگاه تاب آوری -------------------------------------------------- هدف آن چیزی نیست که باعث رشد می شود. بلکه سفری که برای رسیدن به اهداف خود دارید باعث رشد شما می شود.. متن : به گزارش باشگاه تاب آوری میگنا نرگس زمانی مترجم کتاب پرورش تاب آوری اثر کریستوفر ویلارد از انتشارات پروچستا در یادداشتی نوشت : امیدواری و خوش بینی آموخته شده ، باعث تعیین هدف و فراهم سازی ابزار و لوازم  و همچنین تعیین مسیر خواهد شد. افراد روزانه اهدافی را برای خود تعیین می کنند، از تلاش برای برنده شدن در یک بازی گرفته تا تسلط بر یک مهارت جدید.  اهداف ما می تواند واضح و مشخص باشد مانند تمرین دوچرخه سواری، یا اینکه مبهم و غیر واضح باشد، مانند جستجوی رضایت و شادی. زمانبندی اهداف نیز می تواند از کوتاه مدت، مانند اتمام یک تکلیف، تا بلند مدت، مانند کاهش وزن، متفاوت باشد.  همچنین می‌توان این دو را با هم ترکیب کرد، زیرا اهداف فرعی کوچک‌تر ما را برای رسیدن به هدف بزرگ‌تر یاری می‌کنند. صرف نظر از نوع هدف، یک جزء کلیدی و اجتناب ناپذیر در تعیین هدف این است که:  اگر فردی 100 درصد  مطمئن باشد که هدفش به نتیجه میرسد و یا کاملا ناامید باشد که به هدف نمیرسد،  دیگر هدف گذاری برای آن فعالیت بیهوده است ومعنا ندارد. بعضی چیزها نیازی به امید ندارند زیرا از قبل می‌دانید که توانایی انجام آن را دارید برای مثال، نمی‌گویید: «امیدوارم جملات این کتاب را بخوانم»،چون کتاب در دستان شماست و شما هم سواد و توانایی خواندن دارید پس می توانید جملات را بخوانید.  اهدافی که شامل امید می‌شوند، جایی در میانه‌ی یک "غیرممکن" و "یک چیز مطمئن" وجود دارند.  اهدافی که امید ایجاد می کنند چالشی را بهمرا دارند که باعث رشد می شود. علم ارتباط قوی بین هدف و موفقیت را کشف کرده است.  اگر به چیزی ایمان و اعتقاد داشته باشیم ما می توانیم با برنامه ریزی به آن برسیم و به آینده ای متفاوت دست یابیم. کلمات و اهداف به ما کمک می کنند واقعیتی را ایجاد کنیم که وجود ندارد.  فکر کردن به اهداف و تلاش برای آن در زندگیمان معجزه می کند. انسان برای هدفش برنامه ریزی میکند برایش نقشه میکشد و بوسیله آن نقشه، رویاها شکل می گیرد. اهداف "یک رویا یا آرزو" را  از ما می­گیرند و آن را در قالب کلمات بیان می کنند.  به رویاها جان می دهند وکمک می کنند تا غیرممکن ها به واقعیت تبدیل شوند. بزرگترین ذهن ها مدت ها قبل از تحقق اهداف خود، به آنها متعهد هستند.  برای مثال، مارتین لوتر کینگ متعهد به پایان دادن به تبعیض نژادی و تضمین حقوق مدنی در آمریکا شد. همچنین توماس ادیسون به دنیا گفت تقریبا یک سال قبل از تولید اولین پرتوهای نور میدانست یک لامپ خواهد ساخت.  سطح امید یک فرد در تعیین اهداف بسیار مهم است.  اهداف تعیین شده توسط کینگ و ادیسون امید زیادی را به نمایش گذاشت زیرا تعهداتی که انجام دادند چالش برانگیز و پیچیده بود.  میزان اعتقاد به دستیابی به یک هدف ، امید یک فرد و میزان تلاشی که برای رسیدن به هدف تعیین می کند را تحت تأثیر قرار میدهد.  مطالعات در مورد امید، اهداف، عاملیت و مسیرها نشان می دهد که افراد امیدوارتر اهداف چالش برانگیزتری­ را­ دنبال می کنند.  زیرا فرد امیدوار از عاملیت (نیروی اراده) و مسیرها (نیروی راه) برای حمایت و تقویت ایمان خود استفاده می کند.   این ایمان به عنوان سنگ بنایی برای شکل دادن به ارزیابی ها یا باورهای رسیدن به هدفی تعیین شده خواهد بود. افراد امیدوارتر اهداف چالش برانگیز را به عنوان بخش منظمی از زندگی روزمره می بینند و به همین دلیل، اهداف بیشتری را تعیین می کنند.  داشتن اهداف متعدد در زمان‌های سخت، می‌تواند امید را در زمانی که ممکن است یک هدف دست نیافتنی باشد، زنده نگه دارد. اگر هدف، پرتاب دارت روی سیبل باشد، فرد امیدوار تعداد بیشتری دارت (مسیرها) را تعیین می کند.  او سپس از عاملیت (نیروی اراده) خود برای پرتاب دارت پی در پی به سمت هدف استفاده می کند.  با هر پرتاب، شانس خود را برای ضربه زدن به هدف افزایش می دهند اگر هدف را از دست بدهند و دارت (مسیرها) تمام شود، به برخی دیگر از اهدافی که برای خود تعیین کرده ­اند نگاه می­کنند. آنها شروع به پرتاب کردن به سمت هدف جدید می کنند، اما هنوز هدف قدیمی را به خاطر می آورند.  در صورت اصابت به هدف دوم، از امید تازه به دست آمده خود برای بازگشت به هدف چالش برانگیز استفاده می کنند و به تلاش خود ادامه می دهند.  تعیین اهداف موجب سرشاری امید و کاهش اضطراب ناشی از ناامیدی فراهم می کند.  آنها از امید خود برای از بین بردن نگرانی های فزاینده و پاکسازی ذهن خود برای اطمینان از عملکرد بهینه مغز برای رسیدن به هدف و بهبود یادگیری استفاده می کنند. کسانی که کمتر امید دارند اهداف کمتری را تعیین می کنند و این اهداف چندان چالش برانگیز نیستند.آنها ارزیابی های منفی دارند و معتقدند که به احتمال زیاد به آن اهداف نخواهند رسید. این ارزیابی های منفی توان مقاومت در شرایط سخت را کاهش میدهد و احتمال دست کشیدن از اهداف خود را در هنگام مواجهه با چالش یا شکست، بیشتر میکند.  آن‌ها روی اهداف خود سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، زیرا باور ندارند که قابل دستیابی هستند.   هدف گذاری کم امید یک مشکل است زیرا یکی از عواملی است که قطعا در شکل گیری اینده تاثیر خواهد داشت. اهداف، راه رسیدن به آنچه ما قادر به تبدیل شدن هستیم را تعیین می کنند.  زندگی شما سفری است با مقصد اهداف مختلفی که در نظر دارید. مثل: شغل جدید، طرز فکر بهتر،یا اینکه اولین فرد در خانواده باشید که از دانشگاه فارغ التحصیل می شود.   وقتی برای رسیدن به هدفی سفر می کنیم، ممکن است به راحتی راه را گم کنیم یا گیج و ناامید شویم.  وقتی مانعی در مسیر ما ظاهر می‌شود، امیدی که در درون دارید، شما را مجبور  به ادامه راه می‌کند ، پس باید راهی برای دور زدن آن پیدا کنید، زیر آن را حفاری کنید، منابع و ابزار خود را روی دیوار پرتاب کنید - متعهد شوید که تحت هر شرایطی راهی پیدا کنید.   امید مردانی چون ادیسون و مارتین لوترکینگ به آنها اجازه می دهند افکار، توجه و منابع خود را برای یافتن راهی برای رسیدن به هدف متمرکز کنند.  امید به آنها شهامت ادامه راه را داد.  به گزارش میگنا رسانه سلامت روان کشور از همین مترجم کتاب کوچینگ شناختی رفتاری ( موسوم به خواهر خوانده سی بی تی ) از انتشارات سخنوران شایان توجه بوده است