ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 11 آذر 1401 ساعت 15:24 https://www.migna.ir/news/60563/پیشرفت-تحصیلی-پرورش-ژنتیکی -------------------------------------------------- عنوان : پیشرفت تحصیلی و پرورش ژنتیکی -------------------------------------------------- ژن‌هایی که والدینتان به شما منتقل نکرده‌ اند نیز مهم هستند که اصطلاحا به آن پدیده پرورش ژنتیکی گفته می شود متن : عبارت از بالا به به پایین نگاه کردن از زمانی به وجود آمد که اشراف به دلیل تغذیه عالی، قد بلندتر از مردم عادی بودند. در جوامعی مانند انگلستان در طول انقلاب صنعتی که تغذیه بسیار متفاوت و با وضعیت اجتماعی-اقتصادی مرتبط است، افراد بلند قد از وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتری برخوردار بودند. به گفته محققان، البته ژن ها هم در این تغییرات قد نقش دارند. همانطور که محققان می گویند قد، ۸۰ درصد وراثتی است. وراثت ‌پذیری، تنوع یک صفت در یک جمعیت است که می ‌توان آن را به تنوع ژن‌ها نسبت داد. زمانی که وراثت‌ پذیری قد شامل مسیرهای بیولوژیکی پیچیده بی ‌شماری که استخوان را تشکیل می ‌دهند، به زیر ۸۰ درصد می‌ رسد، وراثت ‌پذیری اجتماعی-اقتصادی افزایش می ‌یابد. نخبگان به دلیل ژن‌هایشان قد بلندتری نداشتند و افراد عادی به دلیل محرومیت کوتاه‌تر بودند. نتایج این تعامل بین ژن‌ها و محیط ‌های زندگی، موضوعی است که بسیاری از آن به عنوان پیامدهای طبیعت در مقابل پرورش یاد می ‌کنند و با استفاده از روش‌های کلاسیک و مدرن ژنومی با دقت بیشتر و دقیق‌تری ردیابی می ‌شوند. پژوهشگران اینگونه توضیح می دهند که  میزان تحصیلات یک فرد را در نظر بگیرید. این یک معیار رایج است که در ژنومیک اجتماعی استفاده می شود، زمینه ای که به رابطه بین ژن ها و نتایج فردی و اجتماعی می پردازد. در مقایسه با قد، پیشرفت تحصیلی دارای مجموعه پیچیده تری از لایه ها است. قدرت محاسباتی خام مغز، شخصیت و همچنین نیروهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بی ‌شماری وجود دارند که انتخاب ‌های فرد را از نظر زمان و یا اینکه تحصیلات تکمیلی انجام می ‌دهد یا خیر، تحت تأثیر قرار می ‌دهند. جالب اینجاست که ژن‌هایی که در نهایت میزان تحصیلات را شکل می ‌دهند، لزوماً نباید به فرد منتقل شوند. مطالعات جدید این واقعیت را برجسته می‌ کند که ژن‌هایی که والدینتان به شما منتقل نکرده‌ اند نیز مهم هستند که اصطلاحا به آن پدیده پرورش ژنتیکی گفته می شود. در این راستا تیمی از محققان بریتانیایی یک پژوهش سیستماتیک و متاآنالیز روی ۴۰ هزار والدین و فرزندان انجام دادند. پژوهشگران دریافتند :اثر پرورش ژنتیکی برای سال های تحصیل، حدود ۵۰ درصد ارزش اثرات مستقیم ژنتیکی است. محققان می گویند: مطالعات تجربی نشان داده اند که اثرات پرورش ژنتیکی به ویژه با انتقال بین نسلی خطری مهم برای پیامدهای آموزشی کودک است که به نوبه خود با نقاط عطف عمده روانشناختی و سلامتی در طول زندگی مرتبط است. واضح است که پرورش ژنتیکی عاملی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. به گفته دانشمندان، برخی از والدین ممکن است شخصیت هایی داشته باشند که کوتاه مدت را بر بلندمدت اولویت می دهند و به جای سرمایه‌ گذاری روی نتیجه تحصیلی فرزندانشان، ممکن است ترجیح دهند پول خود را در تعطیلات خرج کنند که سودمندی کوتاه مدت زیادی دارد. این واقعیت در مطالعات کلاسیک که فقط به همبستگی ویژگی‌های بین والدین و فرزندان نگاه می ‌کنند، نادیده گرفته می ‌شود. بدیهی است که والدین و فرزندان به دلیل عوامل غیرمرتبط با رابطه ژنتیکی می توانند در پیشرفت تحصیلی همبستگی داشته باشند، اما جنبه ظریف پرورش ژنتیکی این است که ژنتیک والدین به شدت بر ورودی های غیر ژنتیکی در فرزندان تأثیر می گذارد.  مسلماً با توجه به اینکه چگونه پیشرفت تحصیلی نتایج مهم اقتصادی و اجتماعی را شکل می ‌دهد، درک نیروهایی که مانع از تحصیل افراد می ‌شوند، یکی از مهم‌ترین وظایفی است که جوامع باید انجام دهند و یافته ‌های مربوط به پرورش ژنتیکی بر نقش قدرتمند ژنتیک تأکید می ‌کند. هر انسان دو نسخه از یک ژن دارد و یکی از دو نسخه خود را به فرزندان خود می دهد. برای وراثت پذیری ژنتیکی، این صفت به عنوان تابعی از نسخه ارائه شده متفاوت است. برای پرورش ژنتیکی، هر دو نسخه مهم هستند، انتقال یافته و ناقل! محققان در پایان اینگونه توضیح می دهند که اثرات پرورش ژنتیکی تا حد زیادی با آموزش والدین و وضعیت اجتماعی-اقتصادی توضیح داده شده و به نقش آنها در مسیر زیست محیطی اشاره می کند. اثرات ژنتیکی از طریق پرورش ژنتیکی، دامنه وسیع‌تری از آن چیزی هستند که برخی افراد ممکن است تصور کنند. شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله  Nautilus منتشر شده است.