جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۱ / ۱۶:۵۷
کد مطلب: 10025
۰

حساسیت بهاری سرمنشا آسم است

      در سال های اخیر حساسیت فصلی و تب یونجه، آسم و سایر آلرژی ها شیوع بیشتری یافته است. در شهرهای بزرگ و پیشرفته، آمار افرادی که به آلرژی مبتلا می شوند، رو به افزایش است و گروه بزرگی از آنان را کودکان، نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند.
آلرژی بطور ساده به معنی یک واکنش تغییریافته است. در بعضی از مواقع مکانیسم دفاعی بدن در برابر چیزی که به طور طبیعی بی خطر است، واکنش نامتناسبی از خود نشان می دهد، بطوری که زندگی روزانه فرد را مختل می کند.



گرده افشانی

بخشی از آلرژی ها در اثر گرده افشانی گیاهان در فصل بهار است.

مهندس همایون خیری، کارشناس باغبانی در زمینه شیوع حساسیت در فصل بهار و گرده افشانی گیاهان می گوید:

«در فصل بهار با توجه به تفاوت شرایط اقلیمی بین استان های مختلف کشور و با شروع فصل رویش یا گرده افشانی، گرده های گیاهان از طریق باد انتشار پیدا می کنند. باز شدن دانه های ریز گیاهان در هوا به تعداد بسیار زیاد و استنشاق آن، در افراد ایجاد آلرژی فصلی می کند که به این حالت تب یونجه گفته می شود.»



دکتر مژگان صفری، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در زمینه حساسیت فصلی می گوید:

«نام دیگر آلرژی فصلی، تب یونجه است، اما بر خلاف تصور ارتباط مستقیم با یونجه ندارد، بلکه هر نوع علف هرز و یا گیاهی می تواند موجب بروز آن شود.»



علائم شایع

دکتر صفری در مورد علائم شایع این بیماری می گوید:

«معمولاً علائم به صورت آبریزش بینی، عطسه های مکرر، قرمزی چشم و خارش و اشک، خارش گوش و حلق و گلو تظاهر پیدا می کند. در افراد، علائم حساسیت متفاوت است. هر فردی ممکن است یکی از این علائم و یا بعضی از این علائم را داشته باشد. تب یونجه در ماه های اردیبهشت و خرداد شدیدتر ظاهر می شود.

افرادی که آلرژی فصلی دارند به گرفتگی بینی مبتلامی شوند که مشکلی اساسی در سیستم تنفسی آنان به وجود می آورد، زیرا وقتی بینی شخص کاملاً گرفته شود، وی دچار سردرد و اختلال خواب شده و در این حالت فقط از طریق دهان تنفس می کند و هنگامی که از خواب بیدار می شود، در ناحیه گلو و دهان خود احساس خشکی دارد، در این حالت حتی مزه غذاها را هم احساس نمی کند.

گرده ها به چشم ها نیز به راحتی وارد می شوند و قرمزی و بیرون آمدن اشک از چشم از علائم شایع آن است. در این حالت گرده گیاهان وقتی وارد چشم شد به صورت اشک خارج می شود و به راحتی می توان آن را شست و یا پاک کرد. در صورت شدت سوزش چشم باید از قطره های ضدحساسیت استفاده کرد.»



به گفته پزشکان:

حساسیت بهاری می‌تواند به طور ناگهانی یا تدریجی ایجاد شود و چند دقیقه تا چند ماه به طول بینجامد.

آلرژی در بیشتر موارد زمینه ژنتیکی دارد، ولی عوامل محیطی نیز بر آن موثرند. بنا بر باور پزشکان درمان آلرژی به شناخت دقیق عوامل حساسیت زا نیاز دارد و به این منظور باید آزمایش‌های متعددی انجام شود. پس از شناسایی این عوامل به بیمار توصیه می‌شود که حتی‌الامکان از این عوامل دوری کند. البته در برخی موارد داروهای ضد حساسیت تجویز می گردد و در صورتی که آلرژی خیلی شدید باشد، تزریق آمپول هم انجام می‌شود.

عوامل آلرژی زا

دکتر صفری در مورد عوامل آلرژی زا می گوید:

«مبتلایان به حساسیت فصلی با شروع گرده افشانی گل ها و گیاهان علائم خود را نشان می دهند. در این حالت، نگهداری گلدان های کوچک در فضای منزل، پر پرندگان خانگی و نگهداری حیواناتی مانند جوجه اردک، گربه، سگ و غیره، بیماری را شدت می دهد.

حساسیت فصلی فقط مخصوص فصل بهار نیست، بلکه در تابستان و پاییز با خوردن بعضی از میوه ها نظیر هندوانه، خربزه، انگور، گوجه فرنگی و توت فرنگی ممکن است آلرژی ظاهر شود. گرده های گل ها و درختان وقتی وارد ریه می شوند، ممکن است منجر به بیماری آسم شوند که در این حالت بیمار باید تحت نظر پزشک مداوا شود.» migna.ir



مهندس خیری به مسئله وراثت و محیط زندگی اشاره کرده و می گوید:

«حساسیت در افراد مختلف با توجه به منطقه، نژاد و عوامل وراثتی بسیار متفاوت است و ممکن است هر فردی به نوع خاصی از گرده ها و به یک گیاه و یا حتی چند گیاه حساسیت داشته باشد. این گرده ها از اوایل بهار تا تیر ماه در هوا پخش می شوند که بیشترین میزان انتشار آن در هوا در ماه خرداد است.

مقدار این گرده ها در هر روز با روز قبل و با روزهای دیگر فرق می کند. هر گیاه گرده های خود را در زمان مشخصی در هوا منتشر می کند. بعضی از گیاهان دو بار در روز گرده افشانی می کنند، یک بار صبح و بار دیگر هنگام عصر.

گرده افشانی در گیاهان سوزنی برگ مانند سرو و کاج به دلیل حجم زیاد گرده ای که تولید می کنند و کرک و پرزهایی که با جدا شدن غلاف جوانه برگ در ابتدای فصل رویش در هوا منتشر می شود، مربوط است. درختانی که گرده های زیادی در هوا پراکنده می کنند مانند درخت نارون، چنار، زبان گنجشک، درخت فندق و صنوبر، بعد از بوجود آمدن برگ ها روی شاخه شروع به گرده افشانی و منتشر شدن آن در هوا می کنند. کپک ها هم به صورت تجمعی روی گیاه قرار می گیرند و هاگ این گیاهان در فصل تابستان منجر به حساسیت فصلی می شود.»

حساسیت زدایی

عده ای از متخصصان معتقدند تنها با استفاده از داروهای ضدحساسیت می توان حساسیت زدایی کرد.

دکتر صفری در این باره می گوید:

«با استفاده از داروها می توان تا حدی این آلرژی ها را کم کرد، چون مخاط بینی پر از خون است، لذا جذب داروهای ضدحساسیت در این ناحیه بالاست و سریع تر در بهبود بیماری اثر می کند.

از این رو بیمارانی که نیاز به درمان دارند بهتر است از اسپری های بینی استفاده کنند. این اسپری ها از شدت یافتن آلرژی و تبدیلش به آسم کم می کند و برای درمان خارش بینی و چشم نیز مؤثر است.

برای رفع خارش گلو و یا حلق از داروهای ضدخارش مانند آنتی هیستامین ها استفاده می شود.

در مرحله بعدی درمان، اگر از شدت بیماری فرد کم نشد، از بیمار مجدداً تست حساسیت گرفته می شود. با انجام این آزمایش ها و تست ها می توان به حساسیت فرد نسبت به یک ماده غذایی و یا یک عامل تشدیدکننده در محیط زندگی او پی برد و نیز به فرد یادآور شد که این عوامل را از محیط زندگی خود دور کند و با تزریق واکسن و یک درمان طولانی مدت سه تا پنج ساله برای بیمار انجام می شود.

بعد از هر تزریق، بیمار باید تحت نظر پزشک معالج باشد. البته نقش وراثت و ژنی که در بدن هر فرد نهفته است نیز نباید نادیده گرفته شود، زیرا می تواند در بروز و شدت این بیماری اثر داشته باشد.»



دکتر صفری درباره پیشگیری از عارضه حساسیت فصلی توصیه می کند:

- در منزل از نگه داشتن گل و گیاه در مواقع شدت حساسیت خودداری شود.

- هنگام فصل بهار و گرده افشانی گل ها و گیاهان، درها و پنجره های منزل بسته باشد.

- هنگام سوار شدن در اتومبیل پنجره ها بسته باشد.

- در منزل از دستگاه تهویه استفاده شود.

- حتی الامکان افراد با شدت آلرژی بالا، هنگام رفتن به پارک ها و طبیعت از نشستن روی چمن ها و علفزارها خودداری کنند.

- افراد هنگام اتمام کار روزانه و قبل از خوابیدن، حتما استحمام کنند.
آیا آلرژی درمان دارد؟

اگر منظور از این درمان، علاج و مداوای قطعی بیماری باشد، باید گفت جز در موارد معدودی این امر امکان‌پذیر نیست که البته مدت درمان این تعداد محدود نیز طولانی خواهد بود. بروز آلرژی در زمان‌های مختلف متفاوت است، یعنی ممکن است در طول یک دوره زمانی به اوج خود برسد، ولی در مقابل ممکن است چند سال به صورت خفته بماند و بروز نکند.

در کل ریشه‌کنی آلرژی بسیار مشکل است.

ساعت ۱۰ صبح و ۵ بعد از ظهر اوج آلرژی است. پس مراقب باشید.

پس چه‌طور می‌توان با این پدیده مقابله کرد؟

طبق بررسی‌های انجام شده، اولین و مهم‌ترین قدم در جلوگیری از بروز آلرژی، پیشگیری است. برای این کار مناسب‌ترین عمل، دور کردن فرد از عامل حساسیت‌زاست، مثلا اگر فرد به گیاهی خاص حساسیت دارد، بهترین کار دور کردن فرد از آن گیاه است ولی اگر این کار مقدور نبود، می‌توان از ورود عامل حساسیت‌زا به منزل جلوگیری کرد، مثلا با بستن پنجره‌ها و بالا کشیدن شیشه اتومبیل در هنگام خروج از منزل می‌توان تا حد زیادی از بروز آلرژی جلوگیری کرد.

آگاهی از این نکته نیز بسیار مهم است که ازدحام گرده‌های گیاهان در دو مقطع زمانی بسیار زیاد است: یکی ساعت ۱۰ صبح و دیگری ساعت ۵ بعد از ظهر. افراد مستعد آلرژی باید در این ساعات، موارد بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک را بیشتر مدنظر قرار دهند.

چه داروهایی برای درمان آلرژی وجود دارد؟

معمول‌ترین داروهایی که در این مورد استفاده می‌شوند آنتی‌هیستامین‌ها هستند که در واقع علایم بالینی آلرژی را کاهش می‌‌دهند، نه این که آن را درمان کنند. از عوارض مهم این داروها ایجاد خواب‌آلودگی است.

داروهای دیگری که برای درمان آلرژی کاربرد دارند، داروهای استروییدی هستند که انواع قدیمی آنها عوارض بسیاری داشتند، ولی در حال حاضر عوارض آنها بسیار کاهش یافته است. باید به این نکته نیز توجه داشت که مصرف داروهای استروییدی به شکل خوراکی یا تزریقی، به‌صورت خودسرانه آثار بدی را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

  تبیان و  میگنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن