کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راه‌اندازي شعبه‌اي از دانشگاه «علامه طباطبايي» در قم

2 ارديبهشت 1391 ساعت 6:02


    دامنه همكاري‌هاي حوزه و دانشگاه در بازنگري علوم انساني به تخصيص امكانات سخت‌افزاري براي حوزه‌هاي علميه رسيده است. از دانشگاه علامه طباطبايي تهران خبر مي‌رسد، اين دانشگاه و مسوولان آن به دنبال راه‌اندازي شعبه‌اي از تنها دانشگاه علوم انساني كشور در شهر قم هستند تا متخصصان حوزوي با حضور در اين مركز سهم بالاتري در اجراي سياست‌هاي بازنگري در علوم انساني را ايفا كنند.
اقدام دانشگاه علامه طباطبايي تهران در شرايطي است كه اين دانشگاه در طول سال‌هاي اخير در اجراي سياست‌هاي اسلامي شدن دانشگاه‌ها و بازنگري در علوم انساني با همكاري حوزه‌هاي علميه و موسسه امام خميني(ره) قم همواره پيشقدم بوده است.
در حال حاضر دانشگاه علامه طباطبايي تهران با حمايت وزارت علوم و سهم بالايي كه در بخش محتوايي بازنگري در علوم انساني دارد، قدمي بالاتر از سياست‌هاي پيشين خود يعني استفاده از ظرفيت‌هاي حوزه‌هاي علميه در بخش‌هاي محتوايي برداشته است و سعي دارد با تاسيس واحدي در شهر قم سهم حوزويان در تدوين و اجراي برنامه‌هاي وزارت علوم در اين زمينه را بيش از پيش افزايش دهد.
حجت‌الاسلام شريعتي، رييس دانشگاه علامه طباطبايي با اعلام خبر تاسيس شعبه پژوهشي دانشگاه علامه در شهر قم ابراز كرد: اين دانشگاه در جهت تعامل و استفاده از پژوهش‌هاي حوزوي در قم تاسيس مي‌شود چراكه دانشگاه به حوزه نياز دارد و در بررسي نيازهاي علوم انساني بايد استاداني از حوزه حضور داشته باشند و نظارت كنند.
او با بيان اينكه هرچه بتوانيم علوم انساني را ساماندهي كنيم، مشكلات جامعه كمتر مي‌شود، عنوان مي‌كند: ساماندهي نشدن علوم انساني، موجب تخريب و انحراف مي‌شود و در اين راستا وزارت علوم قدم‌هاي جدي براي بازنگري اين علوم برداشته است.
رييس دانشگاه علامه طباطبايي تهران كه در جلسه مشترك شوراي گسترش آموزش عالي و مدير و معاونان حوزه‌هاي علميه سراسر كشور سخن مي‌گفت، با اعلام اينكه دانشگاه علامه طباطبايي از طلاب سطح سه و چهار حوزه جهت تدريس در اين دانشگاه استقبال مي‌كند، افزود: ما از طلابي كه توانايي تدريس دارند، دعوت مي‌كنيم تا با اين دانشگاه همكاري كنند.
اين در حالي است كه پيش از اين نيز بحث حضور حوزويان در دانشگاه علامه طباطبايي مطرح شد و به تاييد غلامرضا خواجه سروي معاون فرهنگي وزارت علوم و رييس هيات جذب اين وزارت نيز رسيد اما با تكذيب رييس دانشگاه علامه طباطبايي همراه شد.
سهم بالاي دانشگاه علامه در بازنگري علوم انساني
اقدام دانشگاه علامه طباطبايي در ايجاد شعبه پژوهشي اين دانشگاه براي حضور حوزويان و ايفاي نقش در بازنگري علوم انساني با دست باز و سهم بالاي دانشگاه علامه طباطبايي در توليد و تدوين علوم انساني جديد همراه شده است به طوري‌كه سعيد قديمي، مديركل دفتر پشتيباني و حمايت آموزشي وزارت علوم پركارترين و مهم‌ترين همكار وزارت علوم در بازنگري در علوم انساني را دانشگاه علامه طباطبايي مي‌داند.
او در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به اينكه بازنگري در علوم انساني در كارگروه‌هاي مختلفي در حال پيگيري است و دانشگاه علامه با در اختيار داشتن چهار درس علوم سياسي، حقوق، روانشناسي و علوم تربيتي بيشترين سهم را دارد، مي‌گويد: به جرات مي‌توانم ادعا كنم كه سياست بازنگري در علوم انساني استفاده حداكثري از تمامي ظرفيت‌هاي حوزوي و دانشگاهي در كشور است و در انتخاب همكارانمان در اين برنامه نيز به توانمندي‌هاي آنها نگاه مي‌كنيم. اگر ما به سمت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه رفتيم، دليل آن است كه اين پژوهشگاه بيش از 30 سال است به تدوين منابع علوم اسلامي مشغول است و اينكه دانشگاه علامه بزرگ‌ترين دانشگاه علوم انساني سال‌ها تجربه طرح‌هاي اينچنيني را دارد. به عبارت ديگر هر فردي و سازماني كه مي‌تواند از نظر
ارزش مداري برنامه‌هاي درسي ما را ارتقا بدهد ما دستش را مي‌بوسيم و سراغ آنها مي‌رويم و استقبال مي‌كنيم. او در پاسخ به اين سوال كه چرا اين دانشگاه كه در طول چند سال اخير درگير حواشي و طرح‌هاي سليقه‌اي مختلفي بوده، داراي بيشترين سهم از بازنگري در علوم انساني شده است، عنوان مي‌كند: من اين سوال را با اين سوال جواب مي‌دهم كه اگر ما ماموريت بازنگري در علوم انساني را به تنها دانشگاه علوم انساني واگذار نكنيم به كدام دانشگاه بدهيم. اين دانشگاه در حال حاضر رشته‌هاي حقوق، علوم سياسي، تعليم و تربيت و روانشناسي را مورد بازنگري قرار مي‌دهد و كارهاي زيادي را در اين زمينه انجام داده است. دانشگاه علامه يكي از بهترين دانشگاه‌ها بوده كه در اين حوزه ورود پيدا كرده و بهترين كار‌ها را انجام داده است، البته خروجي بازنگري در اين دانشگاه هم در كميته‌ها مورد بازنگري قرار مي‌گيرد و ارزيابي مي‌شود.
گستردگي واحد‌هاي برون دانشگاهي از كيش تا قم
در كنار مسايل مطرح شده در رابطه با تاسيس واحد دانشگاه علامه طباطبايي در قم، بايد عنوان كرد كه سياست تاسيس واحد‌هاي مستقل از سوي دانشگاه‌هاي كشور در ساير شهر‌ها چندان تازگي نيز ندارد چراكه پيش از دانشگاه علامه دانشگاه‌هايي همچون صنعتي شريف و تهران به عنوان دانشگاه‌هاي مطرح و مادر كشور اقدام به تاسيس واحد‌هايي در كيش و مناطق آزاد كشور همچون منطقه آزاد ارس نيز كرده بودند. به نظر مي‌آيد توسعه واحد‌هاي برون دانشگاهي در وزارت علوم با كاركرد‌ها و سياست‌هاي متفاوتي در حال پيگيري است و دانشگاه‌هاي كشور با تعليق فعاليت واحد‌هاي بين‌المللي همچون تعليق واحد دانشگاه آزاد اسلامي در آكسفورد و شعبه دانشگاه شهيد بهشتي در دوبي سعي در گسترش واحد‌هاي برون دانشگاهي در داخل كشور دارند.
    شرق


کد مطلب: 10468

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/10468/راه-اندازي-شعبه-اي-دانشگاه-علامه-طباطبايي-قم

میگنا
  https://www.migna.ir