چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۶:۲۷
کد مطلب: 10472
۰

چقدر از متقاضيان کارشناسي ارشد در دانشگاه ها پذيرفته مي شوند!

    فقط 9 درصد متقاضيان ادامه تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد در دانشگاه ها پذيرفته مي شوند . معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد 20 درصد فارغ‌‌التحصيلان كارشناسي وارد دوره‌هاي تحصيلات تكميلي شوند، گفت: در حال حاضر اين رقم 8.5 تا 9 درصد است.

به گزارش ايسنا، دكتر نادري‌منش در همايش «آموزش عالي؛ الزامات تحول در آموزش فني و مهندسي» بر افزايش ظرفيت‌ دوره‌هاي تحصيلات تكميلي دانشگاهها تاكيد و اظهار كرد: در حال حاضر در دوره‌هاي كارداني و كارشناسي بيش از 200 هزار صندلي خالي داريم. اين در حالي است كه از بين بيش از يك ميليون متقاضي دوره‌ كارشناسي ارشد تنها 80 هزار نفر و از مجموع 187 هزار متقاضي دوره‌هاي دكتري تنها 10 هزار نفر را مي‌توان جذب كرد.

وي افزود: نتيجه‌ ظرفيت ندادن به دوره‌هاي تحصيلات تكميلي، خروج دانشجويان از كشور و تحصيل در دانشگاه‌هاي خارج از كشور است. بنابراين در اين راستا براي كاهش ظرفيت پذيرش دانشجو در دوره‌هاي كارشناسي و افزايش ظرفيت دوره‌هاي تحصيلات تكميلي تصميم‌گيري شده است، اما در عين حال بايد زير ساخت‌هاي لازم شكل يافته و عملياتي شود.

در عين حال نادري منش در بخشي ديگري از سخنان خود تاكيد كرد كه وزارت علوم از هيچ دانشگاهي نخواسته كه ظرفيت دوره كارشناسي را كم كند، بلكه دانشگاه‌ها بايد ظرفيت دوره‌هاي تحصيلات تكميلي خود را افزايش دهند.

وي با بيان اينكه هر چقدر دانشگاه‌ها، اعضاي هيات علمي بيشتري جذب كنند، وزارت علوم نيز به آن‌ها رديف اعتباري و ظرفيت بيشتري اختصاص خواهد داد، تصريح كرد: در بخش عمراني نيز سالانه يك ميليون مترمربع ساخت و ساز آموزشي محقق مي‌شود كه متاسفانه اين روند در دانشگاه‌هاي تهراني كندتر است.

نادري‌منش در پاسخ به مدير تحصيلات تكميلي دانشگاه تبريز كه از كاربردي نبودن برخي رشته‌هاي بين رشته اي در صنعت ناراضي بود، گفت: اين رشته‌ها توسط اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها طراحي مي‌شود. بنابراين اگر مشكلي وجود دارد خود دانشگاه بايد پاسخگو باشد. البته تحليل ما بر اين است كه بسياري از اين رشته‌ها موثر هستند.

وي همچنين با بيان اينكه در دنياي امروز جابجايي دانشجو يك اصل است و بنابراين شرايط آن بايد فراهم شود، اظهار كرد: در حال حاضر بيش از چهار ميليون دانشجو در دانشگاههاي كشور تحصيل مي‌كنند كه در همين راستا امكان دارد فردي دوره كارشناسي‌ خود را در يك دانشگاه و كارشناسي ارشد را در دانشگاه ديگر تحصيل كند. بنابراين بايد يك سيستم‌ متمركز وجود داشته باشد تا دانشگاه‌ها واحدهاي گذرانده شده ساير دانشگاه‌ها را قبول داشته باشند.

نادري منش در پايان در رابطه با تدوين سرفصل دروس دانشگاهي، اظهار كرد: اگر دانشگاهي بخواهد سرفصل‌هاي خودش را داشته باشد، اين مساله بايد در كميته‌ وزارت علوم بررسي شود و در صورت تصويب مي‌تواند اين سرفصل‌ها را تدريس كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود