جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۸:۰۳
کد مطلب: 10554
۰

ضرورت اسلامي شدن دانشگاه‌ها

      تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها مدت‌هاست در مجلس مطرح شده. پيش از اين بحث اسلامي‌شدن دانشگاه‌ها مطرح بود. با عرض تاسف پس از 32 سال هنوز دانشگاه‌هاي ما به جايگاه مطلوبي نرسيده‌اند ما در كشوري ديني و حكومت جمهوري اسلامي زندگي مي‌كنيم. ما با اين ديد انقلاب كرده‌ايم تا مباني اسلام در كشور اجرا شود. ولي امروز اگر كسي وارد دانشگاه‌هاي ما شود باور نمي‌كند كه وارد يك كشور اسلامي شده است. با وجود وضعيت استادان، دانشجويان و چهره‌ها و پوشش آنها نمي‌توان گفت اين دانشگاه اسلامي است. گرچه نمي‌خواهم خدمات انجام شده را نيز ناديده بگيرم. اما فاصله زيادي تا اسلامي شدن داريم. اكثريت مردم كشور ما مسلمان هستند بارها شاهد اعتراضات مردم از مختلط بودن برخي كلاس‌هاي دوران ابتدايي بوده‌ام. زيرا در برخي مدارس به‌دليل كمبود امكانات مدارس دخترانه و پسرانه مختلط است. مردم ما روي اين موضوع حساس هستند.
درست است كه در دوره‌اي چاره‌اي جز اين موضوع نبوده است. زيرا استادان و دانشگاه‌ها محدود بودند. اما امروز وضعيت ما با اوايل انقلاب فرق كرده و امكانات ما نيز در دانشگاه‌ها بالا رفته است. در اين سال‌ها دانشگاه آزاد و پيام نور و چند دانشگاه دولتي ديگر نيز به جمع دانشگاه‌هاي ما اضافه شده است. پس اگر قرار باشد همچنان با نگاه 10 سال پيش عمل كنيم، با مباني اسلامي سازگار نيست. بسياري از والدين وقتي شنيدند كه در مورد تفكيك جنسيتي كارهايي در حال انجام است، از ما تشكر كردند. تفكيك جنسيتي دانشگاه‌ها با تفكر و ايده‌هاي ما، شهدا و انقلاب هم سازگاري دارد. ما فرزندان‌مان را به دانشگاه مي‌فرستيم تا درس بخوانند، نه اينكه رابطه ميان دختر و پسري برقرار كنند. چند دانشگاه به صورت آزمايشي تفكيك جنسيتي شده‌اند كه نتيجه خوبي داشته و سطح سواد دانشجويان نيز بالا رفته است.
دخترها بايد در دانشگاه آزاد باشند. اگر دانشجويان دانشگاهي همگي دختر باشند قادر هستند تا راحت‌تر و آزاد‌تر درس بخوانند. در دانشگاه ديگر هم بايد يك قسمت را به آقايان و قسمتي را به خانم‌ها اختصاص داد. اگر باز هم امكاناتش نيست بايد بخشي از كلاس را به آقايان و بخش ديگر را به خانم‌ها اختصاص داد. اين جريان بايد انجام شود و مرحله به مرحله پيش برود. اگر تعداد خانم‌ها و آقايان به حد نصاب مي‌رسد بايد كلاس‌ها يا دانشگاه را جدا كنيم.
متاسفانه كساني كه در اين خصوص جوسازي مي‌كنند و مي‌گويند كه پس بياييد پياده‌روها را هم پرده بزنيد و ميان زن و مرد فاصله بيندازيد، ديد اسلامي ندارند. اسلام يعني تسليم امر پروردگار بودن، حجاب ضرورت دين است و اين نكته بايد از آموزش و پرورش تا دانشگاه‌ها رعايت شود. اگر اسلام در جامعه رعايت نمي‌شود دليل اين نخواهد شد كه در دانشگاه نيز رعايت نشود. اينها مراكز آموزشي ما هستند كه مي‌خواهند فرزندان‌مان را تربيت كنند. اگر در دانشگاه‌ها كه مركز عالي آموزشي ما است قوانين اسلامي زير پا گذاشته شود آيا مي‌شود در جامعه آن را رعايت كرد؟ قاعدتا پاسخ مثبت نيست. پس رعايت قوانين اسلامي در مراكز آموزشي بسيار مهم است و ديگر اينكه عفت عمومي بايد در اين مراكز تربيتي لحاظ شود. زيرا دانشگاه‌ها قرار است تا علم آموزي و تزكيه را با هم انجام دهند. همين‌قدر كم هم كه قوانين اسلامي را رعايت كرده‌ايم در علم پيشرفت كرده‌ايم اما اگر اين پايبندي به اسلام را در دانشگاه‌هايمان رعايت كنيم، بيش از اين نيز موفق مي‌شويم.
از سوي ديگر منتقدان تفكيك جنسيتي دو دليل مهم را براي نظرشان عنوان مي‌كنند و مي‌گويند كه زماني كه بحث تفكيك جنسيتي دانشگاه‌ها مطرح شد امام (ره) با آن مخالفت كردند و دليل دو اينكه جوانان ما چه زماني بايد رابطه سالم جنسيتي را بياموزند تا در اجتماع به‌كار گيرند، اما پاسخ اينجاست كه مرحوم امام براي ما الگو است و ما تابع نظراتشان بوده و هستيم. اما من مطلبي از ايشان در اين مورد نديده‌ام. از سوي ديگر ما در اوايل انقلاب‌مان با كمبود امكانات آموزشي روبه‌رو بوديم و اگر تفكيك جنسيتي را اعلام مي‌كرديم بسياري از جوانان را از تحصيل منع و محروم مي‌كرديم زيرا امكانات آن فراهم نبود. ولي امروز تراكم دانشجو كاهش داشته و امكانات‌مان نسبت به گذشته بهتر است. دانشگاه‌هاي ما محل تحصيل است نه بازاري براي دوست‌يابي و همسريابي.
اگر بحث روابط سالم است كه اين روابط سالم را فرزندان ما از كودكي در خانواده‌ها، كوچه و بازار و اقوام و خويشاوندان و همسايه‌ها مي‌آموزند. اگر در دانشگاه احساس شد كه بهتر است آموزشي در اين خصوص داده شود يك واحد درسي به دروس دانشگاهي اضافه مي‌كنيم. مگر دانشجوياني كه دانشگاه‌هايشان تفكيك جنسيتي شده روابط اجتماعي غلطي در جامعه دارند و در برقراري روابط اجتماعي مشكل دارند؟
ما در مجلس وزير را خواستيم تا نسبت به اسلامي شدن دانشگاه‌ها اقدام و جديت داشته باشند از اين رو از وزير هم گله كرديم. ولي زماني را تعيين نكرده‌ايم. اين اتفاق در بخش اول براي برخي از دانشگاه‌ها شدني است.
اسلامي شدن دانشگاه‌ها تنها در تفكيك جنسيتي خلاصه نمي‌شود و شامل موارد ديگري هم مي‌شود، اخلاق اسلامي، پوشش اسلامي، آداب اسلامي، رابطه اسلامي ميان استاد و شاگرد مي‌تواند حركت اسلامي‌سازي دانشگاه‌ها را تسريع ببخشد. پايبندي به آداب اسلامي مختص به تفكيك جنسيتي و پوشش نيست.
سید محمود‌حسینی / شرق شماره 1512 * نایب رییس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين