جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۸:۰۳
کد مطلب: 10716
۰

به بهانه روز معلم / سالهاست دغدغه‌هايشان را روي تخته سياه مي‌نويسند...

 
به بهانه روز معلم و كارنامه‌اي كه پر از « نياز به تلاش» است

سالهاست دغدغه‌هايشان را روي تخته سياه مي‌نويسند، اما پــــاك مي‌شود

در همه اين سالهايي كه پدر و مادرهاي ما ، ما و فرزندانمان و بچه‌هاي و نوه‌هاي آنها زير دستهاي پرمهر و بخشنده تو خط و خطوط و حرف‌هاي مهم زندگي را آموختيم و مي‌آموزيم شغل تو بر زبان شغل انبيا بود و در واقع پردردترين شغل اما تو با همه مشكلات به شيريني لبخند بچه‌ها آن را شيرين كرده‌اي و مي‌كني و گوش‌ات بدهكار حرف‌ها و شعارهاي سبكي كه هيچ‌گاه ريشه سبز نمي‌گيرند نيست.

امروز هم روز معلم ديگري از راه رسيده و مدرسه‌ها رنگ و بوي جشن و شادي به خود گرفته، بچه‌هايت از چند روز قبل دنبال هديه‌اي براي تو بوده‌اند و در اين روزها حال و هوايت با چند شاخه‌گل و تبريك‌هاي شيرين بهاري بهاري شده و من كه تو را خوب مي‌شناسم مي‌دانم دلت به همين‌ها خوش است تا به وعده‌هاي مختلف و چند وقت يكبار مديراني كه خودشان هم نمي‌دانند تا كي پشت ميزشان هستند اما قول‌هاي بزرگ مي‌دهند. حالا سالهاست كه تو خيلي از من و ما دوري اما دلم هنوز پيش دل‌ توست و به جبران بخش كوچكي از بخشندگي‌ات با همان كلماتي كه به من آموخته‌اي اين بار از دغدغه‌هاي تو مي‌نويسم كه سالهاست در تخته سياه خواسته‌هايت حقت را مي‌نويسي و پاك مي‌شود.



اگه عشق و علاقه به معلمي نداشتم پاي اين كار نمي ماندم

معلم كلاس ابتدايي يكي از مدارس تهران كه به گفته خودش 23 سال گچ تخته خورده با لبخند مي‌گويد دير شده اما حالا روي تخته ها وايت‌برد مي‌نويسم! و مي‌گويد: سرپرست خانوار است و با 750 هزار تومان حقوق بايد هزينه تحصيل دختر دانشجوي خود كه در آستانه ازدواج هم قرار دارد تامين كند و اينكه بايد در كنار اين همه هزينه اجاره خانه را بپردازد و هيچ نوع مساعدتي از سوي آموزش و پرورش به وي نمي‌شود.

در كنار اين همه دغدغه‌ها از بيماري پسرش مي‌گويد و اينكه يك معلمِ سرپرست خانوار بايد نيمي از حقوق ماهيانه‌اش را براي قسط وام و بيمه امور ديگر هزينه كند و در اين ميان چطور بايد گذران زندگي كند و هزينه‌هاي درمان را بدهد؟ از اين مي‌گويد كه با مدرك ليسانس و 23 سال خدمت در آموزش و پرورش از حقوق و وضعيت فعلي راضي نيست اما اگر عشق و علاقه به معلمي نداشت پاي اين كار نمي‌ماند.



هيچ كس به فكر اعصاب و آرامش معلم نيست

هيچ امكاناتي از لحاظ مسكن و اضافه حقوق نداريم


اين معلم همچنين ادامه داد: وقتي يك فرد مي‌تواند با مدرك ليسانس در شركت ايران خودرو يا هر خودروسازي يا شركت ديگري با پايه حقوق 850 هزار تومان استخدام شود چرا وضعيت حقوق يك معلم بايد چنين باشد، اين در حاليست كه تدريس در مقطع ابتدايي آن هم براي 35 دانش‌آموز كار بسيار سختي است، چرا كه هر دانش آموزي توقع ويژه خود را دارد و معلم بايد بتواند پاسخگوي خواسته‌هاي دانش‌آموزان باشد و هر وقت هم كه اعتراض مي‌كنيم عنوان مي‌شود كه معلمان تا ساعت 12 كار مي‌كنند اما هيچ كس به فكر اعصاب و آرامش معلم در همان ساعت كار نيست.

وي با بيان اينكه هيچ امكاناتي از لحاظ مسكن و اضافه حقوق نداريم، گفت: هر سال در مجموع 10 الي 15 هزار تومان به حقوق معلمان اضافه مي‌شود و با اين رشد سريع افزايش قيمت‌ها و تورم آيا اين حقوق مي‌تواند جوابگوي نيازهاي يك معلم باشد؟



حقوق و وضعيت مالي معلمان مكفي نيست
حقوق دريافتي معلمان نسبت به سختي كاري كه دارند بسيار كم است


معلم ديگري هم كه پاي صحبتش مي‌نشينم مي‌گويد: با توجه به وضعيت اقتصادي، حقوق و وضعيت مالي معلمان مكفي نيست چراكه تصوري كه از زندگي و كار معلمي در جامعه شكل گرفته متفاوت از واقعيت است. تعطيلات تابستاني، تعطيلات بارندگي ها و ساير مسائل باعث شده همه فكر كنند معلم در رفاه است اما واقعيت اين نيست و حقوق دريافتي معلمان نسبت به سختي كاري كه دارند بسيار كم است.


در مقايسه با ساير دستگاهها اين وزارتخانه هيچ امكانات رفاهي ندارد

اين معلم درباره امكانات رفاهي آموزش و پرورش براي معلمان نيز گفت: در مقايسه با ساير دستگاهها اين وزارتخانه هيچ امكانات رفاهي ندارد و به نوبه خودم از امكانات خواهرم كه شاغل در دستگاه ديگري است استفاده مي‌كنم.

وي مي‌گويد:نمي‌دانم چرا همه وقتي به پست‌هاي بالاي مديريتي مي‌رسند معلم را فراموش مي‌كنند،هر بار كه از پايين بودن حقوق گله‌مند مي‌شويم با اين عنوان كه تعداد معلمان زياد است، اقدامي براي بهبود وضعيت حقوق معلمان انجام نمي‌شود و اين در حالي است كه علي رغم اصلاح و افزايش حقوق اساتيد دانشگاه‌ها حقوق معلمان افزايش چنداني نيافته است. بنابر‌اين اگر معلم تامين نباشد نمي‌تواند آن طور كه شايسته است به وظيفه خود عمل كند.

معلم ديگري با انتقاد از عملكرد صندوق ذخيره فرهنگيان نيز اظهار كرد: مقرر شده بود به فرهنگياني كه عضو اين صندوق باشند تسهيلات گوناگون از جمله وام اعطا شود اما هيچ خبري از هيچ‌گونه تسهيلاتي نيست و صرفا براي پس‌انداز كردن مبلغي ناچيز عضو اين صندوق هستيم.


بيمه طلايي؛ هرچند طلايي است اما دردسرهاي خودش را هم دارد
درباره ميزان رضايتش از بيمه طلايي پرسيدم و گفت: وزير آموزش و پرورش بارها اعلام كرده است هزينه‌اي كه معلمان براي درمان انجام مي‌دهند طي يك هفته از طريق بيمه طلايي برگشت داده مي‌شود اما وقتي مدارك را براي اخذ هزينه‌ها مي‌بريم تا زمان واريز پول به حساب حداقل دو ماه زمان مي‌برد؛ هرچند اين بيمه طلايي است اما دردسرهاي خودش را نيز دارد!



به علت پايين بودن پوشش در برخي خدمات ترجيح مي دهم از بيمه طلايي استفاده نكنم

رييس اداره بيمه آموزش و پرورش: بسياري از تعهدات بيمه طلايي بدون سقف است

در تلاش هستيم تاخير در پرداخت هزينه كردها را به حداقل برسانيم

معلم ديگري با ابراز ناخرسندي از وضعيت پرداخت‌هاي بيمه طلايي نيز اظهار كرد: يكي از بيماري‌هاي تحت پوشش اين بيمه خدمات دندانپزشكي است كه ساليانه 200 هزار تومان تعيين شده اما وقتي براي كاشت دندان مراجعه كردم هزينه كاشت يك ميليون و 200 هزارتومان بود و مسلما براي چنين هزينه‌اي با اين پوشش پايين ترجيح مي‌دهم كه از بيمه طلايي استفاده نكنم.

به گزارش ايسنا، اين نارضايتي از خدمات پوشش بيمه طلايي فرهنگيان در حالي از سوي معلمان اظهار مي‌شود كه طي دو سال گذشته تمامي معلمان شاغل به همراه خانواده‌هاي خود تحت پوشش اين بيمه قرار گرفتند و آموزش و پرورش از اسفندماه سال گذشته پوشش اين بيمه را براي فرهنگيان بازنشسته نيز تسري داد. به هر روي عليرغم تيتر و عناوين بسياري از خبرهاي وزير آموزش و پرورش در رسانه‌ها به بيمه طلايي اختصاص داده انتقاداتي نسبت به نوع و سقف خدمات اين بيمه از سوي فرهنگيان وجود دارد.

اكبر حاجي‌لو ـ رييس اداره بيمه طلايي فرهنگيان آموزش و پرورش ـ در پاسخ به مشكلات عنوان شده از سوي اين معلمان در خصوص بيمه طلايي فرهنگيان به خبرنگار ايسنا، گفت: دندانپزشكي بخشي از خدمات بيمه طلايي است در حالي كه بسياري از تعهدات اين بيمه بدون سقف است. از جمله خدمات بستري كه هزينه‌هاي سرسام آوري را به فرهنگيان وارد مي‌كند اما در تعهدات بيمه طلايي اين خدمات بدون سقف در نظر گرفته شده است. همچنين براي خدمات پاراكيلينكي، آزمايشگاه، MRI ، موارد سرپايي و سي تي اسكن نيز قرارداد منعقد شده و بدون سقف است. لذا معلمان نبايد تنها يك بخش قرارداد را ببينند بلكه همه خدمات اين بيمه را به طور جامع در نظر بگيرند.

وي در پاسخ به دلايل ديركرد در پرداخت‌هاي هزينه‌هاي درماني نيز اظهار كرد: فرهنگيان با در دست داشتن كارتهاي بيمه طلايي مي توانند به تمام مراكز درماني طرف قرارداد بيمه ايران مراجعه و بر اساس تعهدات قرارداد از خدمات اين بيمه استفاده كنند لذا توصيه مي شود تا جايي كه امكان دارد به اين مراكز مراجعه كنند، چراكه هزينه‌هاي آنها بسيار كمتر خواهد بود و مراكز خصوصي و مراكز غير طرف قرارداد هزينه‌ها را بر اساس تعرفه‌هاي خود دريافت مي‌كنند و در بيمه نيز مبالغ كمتري را از هزينه‌كرد به آنها پرداخت مي كند.



اگر فرهنگيان استقبال كنند امسال پوشش بيمه طلايي به 100 درصد مي رسد

رييس اداره بيمه طلايي فرهنگيان آموزش و پرورش با بيان اينكه بيمه ايران از شركت‌هايي است كه بيشترين طرف قرارداد با مراكز درماني را دارد، ادامه داد: در حال حاضر حدود هفت هزار مركز درماني در سراسر كشور طرف قرارداد اين بيمه هستند و فقط در بخش دارو با توجه به اينكه تعداد كمتري از داروخانه‌ها طرف قرارداد بيمه‌هاي تجاري هستند ممكن است مسائلي باشد اما تلاش مي‌شود كه هزينه‌هاي پرداخت شده فرهنگيان طي 15 روز به حساب آنها واريز شود، البته طي 4 ماه گذشته به علت اضافه شدن بيمه طلايي بازنشتگان فرهنگي روند پرداخت‌ها اندكي با كندي صورت گرفت كه بزودي با اجراي طرح برون سپاري بيمه ايران اين تاخيرها نيز به حداقل زمان ممكن برسد.

به گفته حاجي‌لو: تاكنون يك ميليون و 950 هزار فرهنگي شاغل به همراه خانواده‌يشان تحت پوشش بيمه طلايي قرار گرفته‌اند و بيمه بازنشتگان فرهنگي نيز در دست پيگيري است و اگر فرهنگيان استقبال بيشتري داشته باشند. پوشش اين طرح را به 100 درصد در بخش شاغلين خواهد رسيد.


هيچ گونه اطلاعي از محتواي دروس و كلاسهاي ضمن خدمت ششم به معلمان داده نشده است
حجم و خستگي كار در روزهاي غير پنج‌شنبه بيشتر شده اما كسي متوجه اين موضوع نيست


يكي ديگر از معلمان ابتدايي درباره برنامه‌هاي جديد آموزش و پرورش در تحول بنيادين از جمله طرح تعطيلي مدارس در روز پنجشنبه گفت: اين طرح يكي از اقدامات خوب آموزش‌وپرورش است.

به گفته اين معلم با تعطيلي پنج‌شنبه‌ها هر چند يك روز كاري كم شده اما حجم و خستگي كار در روزهاي ديگر بيشتر شده اما كسي متوجه اين موضوع نيست.

اين موضوع را دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش درباره اجراي طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها در مدارس تائيد كرد و گفت: در كنار كاهش يك روزه ساعت آموزش كتاب‌ها متناسب سازي و در پنج روزه آموزش نيز ساعتي به ساعت‌هاي كلاسها افزوده شده است.

وي افزود: تعطيلي دو روز آخر هفته ممكن است باعث فشار كار بر معلمان و دانش آموزان شود اما با استراحت پنج شنبه و جمعه در منزل دانش آموزان هفته را با نشاط آغاز مي‌كنند.

به گفته نويد با اجراي طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها و ساماندهي ساعات آموزش،‌ساعت درسي دانش آموزان از 768 ساعت به 800 ساعت در يك سال تحصيلي افزايش يافته است.

يكي از معلمان درباره تغيير ساختار نظام آموزشي به ويژه ورود ششم به دوره ابتدايي گفت: به معلمان پنجم اعلام شده كه در پايه ششم نيز تدريس كنند اما تاكنون هيچ‌گونه اطلاعي اعم از محتواي دروس و كلاس‌هاي ضمن خدمت در اين باره به معلمان ارائه نشده است و معلم هنوز نمي‌داند كه قرار است چه برنامه‌اي از مهر 91 اجرايي شود.

فاطمه قربان ـ معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش در اين‌باره گفت: برگزاري جلسات توجيهي اوليا درباره ورود پايه ششم به دوره ابتدايي از سال گذشته در استان‌ها آغاز شده و در جلسات شوراي معلمان نيز به صورت ويژه اين امر در دستور كار قرار دارد.

وي خاطرنشان كرد: كلاس‌هاي ضمن خدمت معلمان ویژه ششم ابتدایی از اردیبهشت ماه آغاز مي‌شود و همه معلمان اين پايه در طول تابستان آماده ورود به كلاسهاي جديد ششم ابتدايي خواهند شد.



هر سال كه مي گذرد علاقه ام نسبت به شغلم كمتر مي شود
ارزشيابي تحصيلي جنب و جوش دانش آموزان را كاهش داده


به گزارش ايسنا، اين معلم با تجربه بيش از دو دهه خود در نظام تعليم وتربيت مي‌گويد: خوب است كه افراد علاقمند به شغل خود باشند چرا كه اگر اينطور نبود با اين همه تغييرات هر ساله در روند آموزشي علاقه ام نسبت به كار و شغلم كمتر مي‌شود، چرا به عنوان مثال وضعيت ارزشيابي دانش آموزان از امتحان به ارزشيابي توصيفي تغيير يافته و هيچ جنب‌وجوشي در دانش‌آموزان وجود ندارد.

وي در توضيح اين شرايط گفت: به علت حذف نمره و جايگزيني وضعيت ارزشيابي با عناوين «قابل قبول»،«خيلي خوب»، «خوب» و «نياز به تلاش»، دانش‌آموز و خانواده به همين روند «نياز به تلاش» كه بيشتر تكرار مي‌شود عادت كرده‌اند و اين موضوع به مرور باعث افت بسيار زياد تحصيلي در مقطع بالاتر خواهد شد و اگر قرار باشد كه اين نوع ارزشيابي به مقاطع بالاتر تحصيلي تسري پيدا كند شاهد افت شديد تحصيلي خواهيم بود.



سطح سواد و اطلاعات دانش آموزان نسبت به سالهاي گذشته به شدت كاهش يافته است


اگرچه مهدي نويد ادهم ـ دبيركل شوراي عالي آموزش‌ و پرورش پيش‌تر در گفت‌و‌گو با ايسنا، اين ارزشيابي توصيفي را علت افزايش قبولي ابتدايي‌ها عنوان و گفته بود كه در اين طرح فرآيند يادگيري دانش‌آموزان، ارزيابي توانمندي آنها در همان زمان يادگيري اتفاق مي‌افتد و لذا معلم مي‌تواند با سنجش ميزان يادگيري دانش‌آموزان نقاط ضعف و قوت وي را مشخص و نسبت به رفع به موقع آن اقدام كند اما اين معلم با تجربه 20 ساله‌اش در نظام آموزشي سابق و فعلي با انتقاد از اجراي اين طرح معتقد است كه سطح سواد و اطلاعات دانش آموزان نسبت به سالهاي گذشته به شدت كاهش يافته است.

به گفته اين معلم دانش آموزان هيچ تحركي ندارند؛ هرچند امتحان با استرس و نگراني همراه است اما دانش‌آموزان و اوليا تلاش مي كردند كه وضعيت نمرات در پايان سال تحصيلي بيشتر وبهتر شود و اگر معلم از روشهاي مناسب آزمون استفاده مي‌كرد دانش آموزان دچار استرس نمي شدند اما در حال حاضر هم دانش آموز و هم اوليا به ارزشيابي با وضعيت تحصيلي «نياز به تلاش» راضي شده‌اند. اما با اين وجود فاطمه قربان ـ معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش يكي از مزاياي اين طرح را كاهش استرس در دانش اموزان عنوان و آن را طرحي موفق و قابل دفاع عنوان مي كند.

همچنين نويد ادهم در پاسخ به اظهارات و انتقاد معلمان از طرح ارزشيابي توصيفي به ايسنا،گفت:اين طرح عليرغم مزاياي كه دارد اگر به خوبي اجرا نشود معايبي را به همراه خواهد داشت كه معلمان برخي از آنها را به خوبي شناخته و به آن اشاره كرده‌اند و به نظر مي‌رسد اگر معلم صلاحيت كافي را در اجراي اين طرح داشته باشد طبق مطالعات بين‌المللي رزشيابي تطبيقي اثر بخشي بيشتري دارد.

وي ادامه داد: اگر هدف از آموزش انتقال دانش صرف باشد ارزشيابي كمي(برگزاري آزمون و دادن نمره) مطلوب است، اما در برنامه‌هاي جديد تحولي هدف همه جانبه بوده و در كنار انتقال دانش تربيت اخلاقي، اجتماعي، اقتصادي و هنري دانش آموزان است و لذا ارزشيابي توصيفي بهترين شيوه براي سنجش ميزان يادگيري اين نوع آموزش‌هاست.

نويد اظهار كرد: با ارزشيابي كمي نمي‌توان راستگويي، اهل حيا و شرم بودن دانش آموزان و ساير مباحث اخلاقي را اندازه گيري كرد. اما ارزشيابي توصيفي اين امكان را در اختيار مربيان تعليم و تربيت قرار مي‌دهد.



از ما در مورد برنامه‌هاي آموزش و پرورش نظرخواهي مي كنند اما ترتيب اثر داده نمي‌شود

يكي ديگر از معلمان به سوال‌ها و نظر‌خواهي‌هاي متعدد در مورد اجراي برنامه‌ها اشاره كرد و گفت: از ما نظرخواهي مي شود اما به خاطر ندارم كه به اين نظرات ترتيب اثر داده شده باشد.

وي با دلخوري از اينكه براي معلم در روز خودش كار خاصي صورت نمي گيرد و فقط حرف و شعارهايي در هر سال مطرح مي‌شود ، گفت: اگر اين روز حذف شود براي معلم بهتر است چون همه فكر مي‌كنند دراين روز معلمان هداياي بسيار گران قيمت و زيادي دريافت مي‌كنند و اين موضوع به يك مساله رنج‌آور تبديل شده و شخصا ترجيح مي‌دهم روز معلم در كلاس حاضر نباشم چرا كه ارزش كار يك معلم بسيار بيشتر از اهداي يك شاخه گل و يا هديه است اما تصور جامعه چيز ديگري است.

البته براي تهيه اين گزارش تلاش خبرنگار «آموزش‌و‌پرورش» ايسنا، براي گرفتن پاسخ از وزير آموزش و پرورش در خصوص مسائل و مشكلات حقوق و رفاه معلمان عليرغم پيگيرها بي‌نتيجه ماند.

به گزارش ايسنا، عليرغم اعلام و اجراي برنامه‌هاي متعدد در آموزش و پرورش هنوز هم تنور گلايه‌ها و نارضايتي معلمان داغ است و به نظر مي رسد كه هيچ مديري نمي تواند دغدغه اصلي قشر معلم را به درستي احصاء و پاسخي براي آن ارائه كند. سالهاست كه مشكلات معلمان نقل محافل خبري، دولت و مجلس شوراي اسلامي است و هر بار وعده‌هاي جديدي به طومار قبلي اضافه مي شود و عملياتي شدن خواسته‌هاي معلمان معادله‌اي است كه هنوز مجهول باقي مانده است.

حميدرضا حاجي‌بابايي ـ كه حالا وزير آموزش و پرورش است از دو سال قبل مسئوليت اين وزارتحانه و همه قول‌هاي روي‌زمين مانده را در دست گرفته علي‌رغم دفاع از حقوق و جايگاه معلمان و اعلام برنامه‌هاي متعدد براي ارتقاء اين جايگاه هنوز بايد بيش از اين براي جلب نظر مساعد معلمان تلاش كند، اين سوال و نگراني وجود دارد كه در كنار تحولات آموزشي كه همچنان با تبصره وبند‌هاي جديد و هر روزه در مرحله آزمون و خطا، آن هم روي نسل آينده در حال انجام است، چه شرايط و آينده‌اي براي معلمان به عنوان كم‌توقع‌ترين و مهم‌ترين نيروهاي انساني جامعه در نظر گرفته شده است !؟

به نظر مي‌رسد بهتر است كه مديراني كه خودشان يا معلم بوده‌اند و يا در اين سال‌ها درد و رنج و تلاش معلمان را از نزديك درك كرده‌اند به جاي مايه‌ گذاشتن هاي متعدد در سخنراني و همايش و نشست‌هايشان از معلم به دنبال پاسخ سوال‌ها و رسيدگي به طومار مشكلات تكراري و ريشه‌دار آنها باشند تا شايد اين سريال تكراري به پاياني خوش اندكي نزديك شود.

گزارش از: خبرنگار ايسنا ليلا مدني

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم